Onderzoeksrapport ‘Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring 2011’

Award 'De beste mobiele sollicitatie-ervaring 2011'Er zijn vele manieren om een sollicitatie te versturen. Vroeger hadden we alleen PTT Post en de fax om onze interesse kenbaar te maken. Vandaag de dag kan dat ook per email, SMS, webformulier, Apply with LinkedIn, twilliciteren etcetera. Ook zijn de wijzen waarop banen gevonden kunnen worden sterk toegenomen, zoals via social media, met alle uitdagingen voor werkzoekenden en recruiters van dien. Belangrijk is de sollicitant keuzes te bieden over de manieren om met je organisatie te interageren en te zorgen voor een positieve sollicitatie ervaring.

De meeste (grote) organisaties en bemiddelingsbureaus stellen de eigen recruitmentsite centraal in het sollicitatieproces en dat zal niet snel veranderen in de toekomst. Uit ons onderzoek ‘Werken bij de Top 100 bedrijven van Nederland‘ blijkt dat het dan vaak gaat om een verouderde recruitmentsite die ongeschikt is voor de mobiele internetbezoeker.

De volgende drie megatrends zijn voor Arbeidsmarktcommunicatie, HRM en Recruitment professionals zeer belangrijk om rekening mee te houden:

  1. Mobiele apparaten, smartphones en tablets, en het mobiel internet verkeer stijgt explosief. Consumenten eisen tegenwoordig steeds meer dat alles onmiddellijk mobiel beschikbaar is.
  2. Online sociale netwerken, zoals Facebook en LinkedIn, zijn extreem populair en 40-50% van dat verkeer is mobiel. Aangejaagd door social media recruitment zullen sollicitanten steeds vaker terecht komen met een mobiel apparaat op de recruitmentsite of vacaturepagina.
  3. De kandidaat centraal stellen is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Relevant daarbij is dat er meerdere opties aangeboden worden om te reageren of te solliciteren op een functie.

Gelukkig zijn er in Nederland een aantal vooruitstrevende bedrijven die de concurrentie op een hopeloze achterstand zetten. Een zeldzaamheid, die pioniers? Inderdaad. Toch vonden we er drie.

USG Capacity

Een organisatie die bovenstaande ontwikkelingen uitstekend heeft begrepen is USG Capacity. USG Capacity is een bemiddelingsbureau voor marketing- en communicatieprofessionals. Men probeert actief via sociale netwerken laagdrempelig in contact te komen met deze doelgroep. De reguliere website bevat tevens alle moderne opties om te reageren op een functie; webformulier, email, LinkedIn en je kunt zelfs solliciteren met een Facebook profiel. En de bezoeker die met een smartphone op hun recruitment site www.usgcapacity.nl terecht komt, krijgt de site geoptimaliseerd te zien. De site voldoet aan alle eisen voor mobiel bezoek:

  1. simpel
  2. goed leesbaar
  3. eenvoudig navigeerbaar
  4. minimale invoer van velden
  5. consistente branding
  6. geen flash of java
  7. mobile redirect

Mobiel recruitment is duidelijk geen apart stukje dat later is toegevoegd maar onderdeel van een gedegen en moderne recruitmentstrategie. Zoeken naar vacatures, open sollicitatie mogelijkheid, reageren via email / telefoon / LinkedIn, solliciteren via een kort webformulier, adressen van vestigingen, profielen van medewerkers … het zit allemaal verwerkt in de mobielvriendelijke site. Daarom verdient USG Capacity het om de eerste verkiezing ooit van de ‘Beste mobiele sollicitatie-ervaring’ te winnen. Gefeliciteerd!

Een eervolle vermelding gaat naar:

Deloitte Nederland

Bij Deloitte werken wereldwijd tienduizenden professionals in consultancy, accountancy, belastingen, ondernemingsrisico, vastgoedadvisering en financieel advies. Deloitte werft in Nederland per jaar 800 tot 1000 nieuwe medewerkers. Deze corporate organisatie is een pionier op social media recruitment gebied en ze zijn daarbij het mobiele verkeer niet vergeten. Ze waren de eerste in Nederland met een iPhone Job App waarmee solliciteren mogelijk was (de App is niet meer verkrijgbaar). Smartphone gebruikers die de website www.WerkenbijDeloitte.nl bezoeken worden automatisch geleid naar de mobiele versie van de site. Zodra kandidaten echter willen solliciteren worden ze geleid naar de reguliere website waar technisch geen mogelijkheid is om te reageren met een mobiele browser.

Om deze reden geen winnaar maar men werkt er inmiddels hard aan om deze (onnodige) drempel voor mobiele sollicitaties, de eerste kennismaking met talentvolle toppers, weg te halen met de mogelijkheid om te solliciteren met een LinkedIn profiel.

Compagnon

Nog zo’n pionier met een mobiele site of WebApp zoals ze het zelf noemen. Compagnon bemiddelt professionals voor vaste en tijdelijke functies en biedt organisaties praktische oplossingen voor in- door- en uitstroom van medewerkers. De WebApp werkt op de nieuwe generatie smartphones waarop moderne Operating Systemen (OS) draaien zoals o.a. iOS (iPhone), Android en Samsung Bada. Binnen de WebApp kan men reageren met een telefoontje of email. Technisch gezien, voor zover aangetroffen in het onderzoek, de beste smartphone-vriendelijke site die we in het recruitment vakgebied hebben op dit moment! Een minpuntje is dat een iPad gebruiker een slecht leesbare site ervaart en technisch niet de mogelijkheid heeft om te solliciteren.

© 2011 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

5 gedachten over “Onderzoeksrapport ‘Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring 2011’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.