Juryrapport ‘Mobiele Recruitment Award 2012’

Vorig jaar was het voor de vakjury zoeken naar een speld in een hooiberg om organisaties te vinden die hun carrièrepagina geschikt hadden gemaakt voor de mobiele werkzoeker. We vonden destijds drie organisaties die boven de rest uitstaken, waarvan USG Capacity de beste ervaring bood.

De ontwikkelingen zijn het laatste jaar echter geweldig hard gegaan en dit jaar is het landschap is enorm veranderd. Niet alleen in kwantiteit maar evenzeer in kwaliteit mede dankzij meerdere partijen die standaardoplossingen aanbieden, zoals Concepts2Go, Maddle en Otys (met meer dan 150 klanten met een mobiele site).

Dit jaar lag de lat daarom veel hoger om in aanmerking te komen voor de award. Waar vorig jaar de winnaar een reactie-mogelijkheid bood, dien je dit jaar minimaal de mogelijkheid te geven om een sollicitatie af te ronden met je mobiele device. Solliciteren met de smartphone is realiteit geworden.

In Nederland zijn een aantal vooruitstrevende bedrijven die de concurrentie op een hopeloze achterstand zetten. Welke organisatie zet de kandidaat centraal, faciliteert mobiel solliciteren, en is de mobiele website of app een integraal onderdeel van een gedegen moderne recruitment strategie? Dit zijn de toppers van 2012:

WerkenbijASR (winnaar 2012)

ASR is een financiële dienstverlener die zich onderscheid met een menselijk gezicht. Bij ASR ben je geen personeelsnummer, maar een persoon. Hun belofte is niet praten tegen jou, maar mét jou. Dit uitgangspunt komt terug in de recruitmentsite van ASR die uitblinkt in reactie- en sollicitatiemogelijkheden. Eenvoudig zoeken naar vacatures, recruiter profielen, email reactie, direct bellen, solliciteren met je LinkedIn profiel, route informatie vinden… het zit allemaal verwerkt in de mobielvriendelijke site.

Richard Otto, founder of Mobile Marketing Nederland en mede-jurylid: “Door de profiel foto’s van de recruiters krijgt de mobile website een persoonlijke touch waardoor je al direct weet waar en bij wie je cv op schoot ligt. Het mooie is dat je op diverse manieren kan reageren om het zo laagdrempelig (en mobiel)vriendelijk mogelijk te maken. Vooral de ‘Apply with LinkedIn’ feature geeft goed aan dat ASR een mobile site voor de potentiële kandidaat wilde maken, die niet alleen wordt gelezen, maar waar ook direct op gereageerd kan worden zonder dat je met je mobiel veel velden hoeft in te vullen. Verder ziet de mobile site er grafisch zeer clean uit. Een terechte winnaar!”.

  

Astorium

Astorium laat goed zien dat een goede mobile website niet alleen voor de grotere corporates is weggelegd. Zo’n beetje alle reguliere website mogelijkheden zijn ook in de mobile site gebakken, zonder dat direct de gebruiksvriendelijkheid schaad. Astorium is een werving-, detachering- & interimbureau dat zich richt op IT, Finance, HRM, Legal vacatures met vestigingen in Den Haag en Amsterdam.

 

Sonos

Sonos, een leverancier van draadloze muzieksystemen, heeft de carrièrepagina een belangrijke plaats gegeven op haar corporate mobile site. vacatures geïntegreerd. Het is goed te zien dat Sonos hun kwalitatief hoogstaande producten voorop stelt en laat goed zien waar het allemaal om draait. Geweldig is de video in de top-banner! De Jobs van Sonos klinken zo als muziek in de oren. Any place, any time, anywhere.

 

Beoordelingscriteria

Alle genomineerden zijn beoordeelt en gewogen op meer dan 30 onderdelen. Als eerste zijn tien processtappen geëvalueerd die werkzoekenden (kunnen) doorlopen bij het oriënteren op een baan, van bezoek aan de recruitmentsite tot de route plannen als men op gesprek mag komen.

De site moest natuurlijk voldoen aan functionele en technische eisen voor mobiel bezoek:

  1. simpel
  2. goed leesbaar
  3. eenvoudig navigeerbaar
  4. minimale invoer van velden
  5. consistente branding
  6. geen flash
  7. mobile redirect

En bonuspunten konden worden verdiend met zaken als tablet-PC compatibiliteit, native apps voor iOS of Android, social media integratie, video presentaties of het faciliteren van open sollicitaties.

Bij vrijwel geen enkele van de onderzochte websites en genomineerden was het mogelijk om te solliciteren via een tablet PC, zoals een iPad. Waarschijnlijk is dat volgend jaar een minimum vereiste geworden om kans te maken op de titel Mobiele Recruitment Award 2013. Want de ontwikkelingen gaan razendsnel en de winnaars van dit jaar zullen hier in mee moeten gaan.

[slideshare id=15609584&doc=mobielerecruitmentaward2012-121212123646-phpapp01]

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Juryrapport ‘Mobiele Recruitment Award 2012’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.