Visie op mobiel recruitment van award-winnaar USG Capacity

Recent heeft USG Capacity de eerste ‘Beste mobiele sollicitatie-ervaring’ Award gewonnen. Afgelopen week is de award officieel overhandigd aan Tim Lammers, Marketing & Communicatie Adviseur, van USG Capacity. Een mooie gelegenheid om eens te vragen naar zijn visie op mobiel recruitment, zijn leerpunten en wat de resultaten zijn geweest.

Een interview tussen Jacco Valkenburg, initiatiefnemer van het onderzoek en de award-verkiezing, en Tim Lammers.

J: Tim, ten eerste gefeliciteerd met het winnen van de ‘Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring’ award! Voor diegene die jou nog niet kennen, kun je jezelf kort introduceren?

T: Mijn naam is Tim Lammers, sinds vier jaar werkzaam binnen USG People. Hier ben ik in 2007 gestart bij Creyf’s Uitzendbureau en per 1 december 2010 intern verhuisd naar USG Capacity. Mede om mijn sterke affiniteit met online en de professionaleringsslag die er op dit gebied gemaakt diende te worden. Naast een nieuwe website heb ik dit jaar veel aandacht besteed aan social media, e-mailing en mobiel om zo een online experience neer te zetten en alles goed in elkaar te integreren zodat het één verhaal naar de buitenwereld is.

Wanneer is de mobiele site gelanceerd?

Onze mobiele website is in juni 2011 gelanceerd.

USG mag met recht een pionier genoemd worden met een mobiele recruitmentsite. Waarom hebben jullie een mobiele website gelanceerd? Wat is je visie hierop?

Mobiel is ‘booming’, iedereen is met zijn smartphone bezig. Als je in de trein zit, bij de bushalte staat of zelfs als je in de kroeg op je vrienden wacht. Naast dat men mobiel gebruikt voor ‘fun’ (denk aan Wordfeud of Angry Birds), zie je dat mobiel ook steeds vaker zakelijk wordt gebruikt. Bijvoorbeeld om contactgegevens van je netwerk op te zoeken op LinkedIn of om je zakelijke mail te checken. Ook in de recruitment zie je een duidelijke verschuiving en vooral in onze doelgroep (de marketing- en communicatieprofessional). Men gebruikt mobiel om websites te bezoeken of vacatures te bekijken, mijn Google Analytics cijfers bevestigen dit. Een geavanceerde corporate website kost vaak veel tijd om te laden en geeft een overkill aan informatie terwijl men mobiel vaak even snel websites wil bezoeken en snel de meest relevante informatie. Men gebruikt mobiel om online te ‘snacken’ hier hoort een snelle laadtijd bij en weinig poespas.

Wat zijn de belangrijkste leerpunten geweest tijdens de ontwikkeling van een mobiele site?

Mijn leerpunten zijn geweest dat je de verschillende devices in de gaten moet houden want Blackberry stelt bijvoorbeeld andere eisen aan een mobiele website dan de IPhone. Een ander probleem waar ik tegenaan liep is de IPad, deze roept namelijk ook de mobiele website op maar de verhoudingen van de mobiele website kloppen niet met het fomaat van een IPad scherm. Hier dien je dus in je instellingen rekening mee te houden. De oplossing? De ‘gewone’ website instellen voor de Ipad.

Toen ik op de mobiele site kwam was ik positief verbaasd over alle functionaliteiten die er in verwerkt waren en het gemak ervan. Ik ben benieuwd wat het effect van deze optimalisatie voor de mobiele (banen)zoeker is geweest. Wat zijn de resultaten tot nu toe?

10% van ons verkeer komt vanuit mobiel, ten opzichte van vorig jaar toen er bij ons nog geen mobiele website was, hebben we een mobiele bezoekers stijging van 1% gerealiseerd. Nu is dat niet heel hoog maar de kwaliteit is wel duidelijk verhoogd. Waar men eerst gemiddeld 1,5 pagina bezocht, bezoekt men nu bijna 4 pagina’s per bezoek en blijft men twee keer zo lang hangen. Daarnaast is het bouncepercentage met 39% afgenomen.

Welke ontwikkelingen verwacht je in de nabije toekomst?

Ik verwacht een nog veel grotere verschuiving van ‘gewoon’ verkeer naar mobiel verkeer.

Jullie zijn er in ieder geval klaar voor deze verschuiving in zoekgedrag van werkzoekenden! Heb je nog tips voor organisaties die hier mee aan de slag willen gaan?

Maak duidelijke keuzes en vertel vooral niet teveel, een vergissing die veel partijen vaak maken. Je bezoeker komt in ons geval vaak voor twee zaken, vacatures en contactgegevens. Bekijk een product dat je lanceert vanuit de gebruiker of vanuit jezelf als je een gebruiker bent. Stel jezelf daarbij kritische vragen, heb jij bijvoorbeeld een CV op je mobiel staan? Kun je dan verwachten van een sollicitant dat hij of zij dat wel heeft?

Aan welke eisen dient een mobiele website volgens jou te voldoen?

Probeer www.usgcapacity.nl eens op je mobiel dan kun je zien wat mijn visie hierop is ;-).

Dank voor het delen van deze tips en nogmaals gefeliciteerd met het winnen van deze eerste award!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.