Studenten leren zichzelf en elkaar hoe zich te oriënteren op de arbeidsmarkt

Bijna de helft (47%) van de academische studenten in Nederland geeft aan dat de universiteit hen niet stimuleert om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Bijna zes op de tien studenten (59%) geeft aan dat de universiteit hen zou moeten voorbereiden op het sollicitatieproces en hen meer in contact zou moeten brengen met mogelijke werkgevers. Studenten vragen hulp en ondersteuning van de universiteit bij de voorbereiding op de arbeidsmarkt, terwijl het beleid van universiteiten, bijvoorbeeld door het ontmoedigen van stages, tegenovergesteld lijkt. Dit blijkt uit onderzoek van Integrand en Intelligence Group onder 208 academische studenten, die aan de vooravond staan van hun toetreding tot de arbeidsmarkt.

Bijna helft studenten onvoldoende voorbereid op betreden arbeidsmarkt
Veel werkgevers hebben nog steeds de grootste moeite om studenten te bereiken en te bewegen om bij hen te komen werken. Dat lijkt in tegenspraak met het feit dat studenten steeds lastiger aan een baan komen en er langer over doen om aan een baan te komen. De belangrijkste verklaring voor deze mismatch is gelegen in het feit dat de afstand tot de arbeidsmarkt van studenten groter is dan ooit.
46 procent van de academische studenten geeft aan nu nog niet voldoende te zijn voorbereid op de arbeidsmarkt. Zij hebben onvoldoende kennis over de werking van de arbeidsmarkt; waar de banen te vinden zijn, sollicitatievaardigheden, CV opbouw, personal branding en andere zaken die belangrijk zijn voor het vinden van een baan. Met het oog op de lastige arbeidsmarkt is het zeer verrassend dat 47 procent van de ondervraagden niet van mening is dat de universiteit hen stimuleert om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Een nog groter deel van de academische studenten (55 procent) is van mening dat de universiteit hen niet stimuleert om stage te gaan lopen. Terwijl dit voor studenten de effectiefste manier is om aan een baan te komen. Universiteiten voldoen steeds minder aan de wensen van studenten met betrekking tot hun voorbereiding op de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat er een steeds groter gat tussen studenten en de arbeidsmarkt.

Biorella Hooi, voorzitter Integrand Nederland, reageerde als volgt op de resultaten: “Hoewel het eigen initiatief van de studenten van groot belang is bij het oriënteren op de arbeidsmarkt, maken deze cijfers helaas nogmaals duidelijk hoe groot de kloof daadwerkelijk is. Ook bij Integrand maken wij mee dat inhoudelijk sterke stages worden afgekeurd door de universiteit. Desalniettemin is onze relatie met de universiteiten goed genoeg om samen met de Nederlandse universiteiten beter in te spelen op deze behoefte van studerend Nederland.”

De universiteit…

Zeer oneens Oneens Neutraal Eens Zeer eens
… zou mij moeten voorbereiden op het sollicitatieproces 3% 16% 22% 47% 12%
… zou meer moeite moeten doen om mij in contact te brengen met mogelijke werkgevers 1% 20% 19% 47% 13%
… stimuleert mij om stage te gaan lopen 24% 31% 22% 16% 7%
… stimuleert mij om me op de arbeidsmarkt te oriënteren 10% 37% 27% 22% 4%

Bron: Campus Recruitment 2010: De Do’s and Don’ts

Studenten leren zichzelf en elkaar hoe zich te oriënteren op de arbeidsmarkt
Hoewel een groot deel van de studenten aangeeft momenteel niet goed te zijn voorbereid op de arbeidsmarkt, geeft slechts drie procent aan nu nog niet goed te weten hoe ze naar banen of stages moeten zoeken. Dat is opvallend omdat ze dat nooit hebben geleerd van personen die daar verstand van hebben. De drie belangrijkste personen die hen dit hebben geleerd zijn namelijk:
–       Studiegenoten                         63%
–       De student zelf                        63%
–       Vrienden/vriendinnen                60%

Het is duidelijk dat studenten een groot vertrouwen hebben in hun eigen kennis en kunde, en die van vrienden. Daarbij vertrouwen studenten ook veelvuldig op internet en geeft 68 procent aan dat door de komst van internet het vinden van een baan gemakkelijker is geworden. “Hier ligt dan ook een belangrijke oorzaak van het probleem” aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group: “Het vinden van de juiste baan is door de komst van internet veel complexer geworden. De banen zijn er wel, maar zijn lastiger vindbaar geworden als je niet weet hoe en waar je ze moet zoeken. Op honderden vacaturesites staan banen voor studenten, maar het gebrek aan oriëntatiekennis bij studenten en de toch specifieke vaardigheden die nodig zijn om goed te zoeken op internet, maakt dat studenten steeds moeilijker die juiste baan vinden. Daarbij leren studenten zichzelf en elkaar de verkeerde zoekmethodieken, waardoor werkgevers met open plekken blijven zitten en talent onnodig werkloos is.”

Meer informatie:
Het gehele rapport Campus Recruitment 2010: De Do’s and Don’ts kunt u gratis downloaden op: www.intelligence-group.nl.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Studenten leren zichzelf en elkaar hoe zich te oriënteren op de arbeidsmarkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.