Begin nu je campagne voor de arbeidsmarkt (en win de war for talent)

Vorige week was in het nieuws dat de transportsector een overeenkomst heeft gesloten met Defensie. Boventallige logistiek managers, chauffeurs en andere professionals worden zó overgenomen. Een knap staaltje dynamiek op de arbeidsmarkt. En daarmee kan Tranport en Logistiek Nederland wel eens heel mooi weg komen. Want ik heb eerlijk gezegd die krachtige crossmediale campagne gemist die duidelijk maakt wat er zo leuk is aan werk op de weg.

Nieuws was ook dat de technologie-bedrijven een actie hielden om jong vrouwelijk talent te interesseren voor bètastudies. Een Girlsday als poging toekomstige tekorten op de arbeidsmarkt te beheersen. NRC plaatst gek genoeg een foto van meisjes die in dit kader een krukje staan te timmeren(!) in een fabriek in Friesland. Als je afhankelijk bent van verslaglegging door de pers, mist ook hier het eigen geluid. Een heldere profilerende campagne zou aan doelgroep en influentials duidelijk maken waaròm meisjes dergelijk keuzes moeten maken.

Knellende tekorten op de arbeidsmarkt bereiken opeens de pers, tussen alle ontslaggolven door. Soms loopt ontslag en werving zelfs dwars door elkaar. Er staan afgelopen week wervingsbanners voor mariniers op nu.nl, pal naast het nieuws over het massa-ontslag bij Defensie.

Deze voorbeelden kunnen er een voorbode van zijn dat de knellende tekorten dit jaar ook jouw organisatie gaan raken.

Een mooi moment om nu tot actie over te gaan. Twee keer knipperen met je ogen en je doelgroep wordt voor je neus weggekaapt. Spring dus over het ontslag of die ene vacature heen en ga voor de zomer nog nadenken over je werkmerk. Misschien met iemand van buiten erbij om tunnelvisie te voorkomen. Misschien met een brainstorm samen met afdelingsmanagers en directie. Maar ga bouwen op die arbeidsmarkt. Creëer het imago dat past bij je unieke identiteit, kies voor die scherpe creatieve inslag en zorg dat je je doelgroep raakt. Vertel waar je organisatie voor staat en waar je voor gaat. Je hoeft nu waarschijnlijk nog niet direct te werven. Dat doe je dan straks als het ècht nodig is, snel en efficiënt in een vijver vol goeie vissen. Vissen van precies het soort en de maat die jouw club nodig heeft, aangetrokken en voorgeselecteerd door je krachtige campagne.

Rik Blokland

Rik Blokland is freelance ontwikkelaar van creatieve concepten voor employer branding en recruitment advertising. Daarbij adviseert hij HR afdelingen over creatieve strategie. Zijn campagnes zijn bekroond in binnen- en buitenland. www.rikblokland.nl

Rik Blokland has 9 posts and counting. See all posts by Rik Blokland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.