10 tips voor succesvolle wervingsteksten; van half werk naar het halve werk

Succesvolle wervingsteksten? Sta serieus stil bij de wervingstekst. Maak er geen half werk van. De vacante positie èn sollicitanten verdienen het. Top 10 tips!

Op 1 januari van dit jaar sprak ik via dit medium de bescheiden wens uit dat recruiters èn sollicitanten effectiever en met meer wederzijds begrip gaan samenwerken. Ruim drie maanden verder is er nog veel werk aan de winkel.

Sollicitanten werden in de tussentijd met 13 tips opgeroepen een gerichte (korte) motivatie bij te voegen. Dit besef lijkt langzaamaan door te dringen. Nú is het weer de beurt aan recruiters. Sta serieus stil bij de wervingstekst. Maak er geen half werk van. Je werkgever c.q. je klant, de vacante positie èn sollicitanten verdienen het.

Hoe vaak zien we het niet. Een medewerker vertrekt, onverwachts. Even een schrikeffect, vervolgens slagvaardig schakelen. “Snel het functieprofiel van een aantal jaren terug uit de kast halen. De secretaresse somt de kerntaken van een aantal jaren terug wel even op. De functie is sindsdien immers niet wezenlijk veranderd en de vacature moet maar snel op de website komen. Haast geboden…….”.

Dat functieprofiel is om meerdere redenen per definitie geen wervingstekst. Niet alleen omdat deze over het algemeen simpelweg de taken opsomt (‘wat moet iemand doen’) en niet stilstaat bij gewenste competenties (‘hoe moet iemand zijn taken uitvoeren’)…. Waar verder op te letten als je het serieus aan wilt pakken?

Top 10 praktische tips

  1. Kort en bondig. Ook voor wervingsteksten geldt: less is more. Bovendien raadpleegt 80% van de werkzoekenden vacatures anno 2014 middels mobile devices. Een korte en duidelijke tekst leest dan wel zo makkelijk.
  2. Schrijf eerst de tekst en bepaal later de wervingstitel. Dit is niet (per definitie) de interne functiebenaming. Die was immers niet als wervingstitel bedacht en/of is erg bedrijfsspecifiek.
  3. Benoem kernwoorden ter verduidelijking van de wervingstitel. Generieke benamingen als Sales Managers worden er in groten getale en op verschillende niveaus toegepast. Geef daarom sector/doelgroep/diensten separaat in kernwoorden aan. Dit bevordert tevens de online vindbaarheid.
  4. Schrijf foutloos. Zoek je die gedreven Marketing Manager met uitstekende schriftelijke vaardigheden? Zoek deze dan ook met een foutloze wervingstekst. Sowieso aan te bevelen om foutloze wervingsteksten de wereld in te sturen, het is je visitekaartje! Twijfel of na een creatief schrijfproces ‘blind’ geworden voor de eigen productie? Vraag een collega of andere derde om even mee te lezen.
  5. Beschrijf de rol, span of control en resultaatsgebieden. Dit geeft in combinatie met de titel een duidelijker beeld dan een platte opsomming van taken. Tevens wel zo duidelijk als het gaat om verwachtingsmanagement.
  6. Verplaats je in de potentiële kandidaat en doelgroep: waar voelt deze zich door aangesproken? Zowel qua functiebenaming als beschrijving van de uitdaging. Accountants zullen eerder vallen voor een financieel gezond bedrijf met een goede pensioenvoorziening. Sales Managers eerder voor een riante bonusregeling en representatieve leaseauto.
  7. Benoem de werkelijke cultuuraspecten en omvang van de organisatie. Geen globale standaard promotietekst en clichés. De wèrkelijke situatie van het bedrijf moet de sollicitant aanspreken. Anders maar niet. Voorkomt latere teleurstellingen van beide kanten.
  8. Definieer specifieke gedragskenmerken opdat de kandidaat kan beoordelen of hij/zij hier ècht aan kan voldoen. Hier geldt hetzelfde: voorkomt latere teleurstellingen.
  9. Voorkom vaktaal en termen die slechts aanspreken bij een zeer beperkte doelgroep. Tenzij je qua medium kiest voor een vakblad. Deze vakbladen worden trouwens niet gelezen vanuit de wens elders een baan te vinden, maar dit terzijde.
  10. Tot slot: zorg dat je bereikbaar en benaderbaar bent voor vragen, bij voorkeur mobiel en ook na 17:00. Verschuil je niet achter een nietszeggend emailadres en kom ècht in contact met je doelgroep!

Waarom al die ‘extra’ moeite in een wervingstekst steken? Omdat de kandidaat en de vacante positie het verdienen! Hoewel het gros van de recruiters over het algemeen beter praten dan schrijven, loont de extra inspanning aantoonbaar. De kwaliteit van de respons zal zienderogen toenemen. Je voorkomt onnodige reacties door een duidelijk profiel. Dat scheelt werk. Een goede wervingstekst is het halve werk. Daar moet recruitment Nederland toch gevoelig voor zijn? Mocht je nog niet overtuigd zijn…..

Maak van half werk het halve werk!

Over Edwin Klomp

Dagelijks enthousiast en vol overgave actief met loopbaanprogramma's, mobiliteit, selecteren, boeien, binden en (laten) groeien van mensen. Ruim 25 jaar ervaring en passie voor strategisch HRM beleid, assessments en executive search. Co-owner en adjunct directeur www.ASBR.nl

2 Comments

  1. Interessant artikel, dank voor het delen van je tips Edwin!

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *