Teams mogen in de spotlights bij werving…

Teambranding. Veel gebruikt in het kader van organisatie-ontwikkeling en versterking van binnenuit. Mooi! Onlangs las ik hier een inspirerend blog over van Paola Pisu waarbij ze heel treffend de link legt met het eigenaarschap van iedereen binnen een team. Niet alleen een organisatie of een manager is verantwoordelijk voor het ‘brand’ van een team, maar alle teamleden. Dit vraagt overigens wel fris leiderschap. Opvallend genoeg wordt teambranding bij positionering van organisaties naar buiten toe nauwelijks ingezet. Teams zitten nog teveel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat mij betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe.

De sollicitant heeft nu een achterstand

Als sollicitant weet je momenteel in veel gevallen weinig over het team van de organisatie waar je interesse in toont bij een sollicitatie. En dat terwijl ik heel vaak hoor hoe belangrijk men collega’s vindt. Om mee te sparren en voor de sfeer. Hier ligt een kans voor de toekomst, pak voorsprong! In deze tijd van veel openlijk delen en communiceren is het wat mij betreft ook tijd dat teams zich veel gerichter gaan presenteren naar buiten. Als je als sollicitant op de website van een organisatie kijkt zie je hooguit de teamsamenstelling terug en heel af en toe zelfs namen. Maar presenteert het team zich aan je? Vrijwel niet. Zodra je wat speurwerk verricht via LinkedIn heb je de mogelijk toekomstige collega’s zo gevonden, maar heb je dan een goed beeld van het team? Het is ten eerste een flinke klus om dit uit te vogelen en het is daarnaast behoorlijk los zand want iedereen presenteert zich als persoon (personal brand) en niet als teamlid van organisatie X of Y.

Teamrunners als ambassadeur voor je team

De hoofdvraag bij actieve teambranding: zijn je mensen er trots op dat ze in jouw organisatie onderdeel uitmaken van een afdeling of een team? Het is daarom mijn ambitie en wens dat bedrijven teamrunners introduceren. Huh…Teamrunners? Ja.

Wat houdt dit in? Laat je team spreken. Met een (roulerende) teamrunner als ambassadeur en verbinder van het team. Naar binnen en naar buiten. Teams zijn continue in beweging en dat zal in de toekomst niet minder worden. Een goeie teamrunner voegt veel waarde toe aan eigen managers, maar ook aan andere afdelingen zoals bijvoorbeeld HR wanneer het gaat om capaciteitsvraagstukken. Mijn inschatting is dat de vaak wat statische functiebeschrijving in aankomende jaren naar de achtergrond verdwijnt. Het verschuift naar het zorgvuldig formuleren van de behoefte voor een specifiek moment of periode. Aanvullend en uiteraard in afstemming met de manager heeft een teamrunner namens het team een helder verhaal over hoe het team is ingericht en welke projecten en uitdagingen er liggen. Met uiteraard tact en visie. Welke successen kun je als team delen en waar werk je aan? En als het gaat om extra (tijdelijke) capaciteit, wat heb je als team nodig in iemand? Inzichten die ertoe doen.

Teambranding vraagt om bezieling

Teambranding vraagt wat van alle mensen uit een organisatie, het gaat veel verder dan je baan beschrijven in een functieprofiel. Het gaat om de bezieling die je erin legt, om een duidelijk antwoord te geven waarom je voor een organisatie werkt en waarom je doet wat je doet.

Teams mogen wat mij betreft veel meer uitstralen waar ze voor staan, maar dat kan alleen als een team met trots over de vakinhoudelijke uitdagingen en sfeer kan vertellen. Teams en dus teamleden zullen meer ondernemend moeten worden is mijn conclusie. Wat mij betreft wordt dit aangespoord door de juiste teamrunner op de juiste plek. Maak het niet te statisch en vast, maar hou het in beweging! Dat vraagt deze wereld.

Erica van Ommen

Mede-eigenaar women-at-work. Gunt iedereen werkplezier. Spreekt liever over partner-bureaus dan over W&S bureaus.

Erica van Ommen has 6 posts and counting. See all posts by Erica van Ommen

Eén gedachte over “Teams mogen in de spotlights bij werving…

  • 05/02/2015 om 21:29
    Permalink

    Wat een aansprekende blog Erica! Je stipt punt twee aan van mijn top 5 – wat actieve baanzoekers graag willen weten over organisaties #employerbranding

    Het team waarbinnen je komt te werken mag zeker veel beter in de spotlights gezet worden. Een bedrijf wat dit al goed doet is Coolblue. Zij laten per functierol en locatie zien wat ze te bieden hebben. Echt een koploper: http://www.werkenbijcoolblue.nl/careers/31568/Productredacteur

    En dan hier de top 5:
    1. Toon de CEO – laat op een persoonlijke manier zien wie er aan het stuur van de organisatie staat
    2. Show de medewerkers – kandidaten willen zien en ervaren of de huidige medewerkers tot hun ‘tribe’ behoort
    3. Vertel de WOW factor – iedereen heeft wel een ‘cool story’ te vertellen, dus voor de draad ermee!
    4. Promoot de Fun factor – laat zien dat je ook leuke dingen met elkaar doet, events, borrels, sportieve activiteiten
    5. Duid de kernwaarden – leg minimaal twee of drie organisatie waarden heel goed uit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.