Referral recruitment casus: Accenture (ERE award)

Op het Recruiters United jaarcongres 2009 werd Accenture’s referral recruitment strategie gepresenteerd. Hiermee won Accenture de ERE award 2009 voor het meest innovatieve Employee Referral Program (ERP).

Het inzetten van bestaande medewerkers om nieuwe medewerkers te werven, kan -mits goed toegepast- een krachtig recruitmentinstrument zijn.  Zeker in een krappe arbeidsmarkt, waarin het werven van nieuwe medewerkers moeilijk en kostbaar is. Accenture beloonde haar medewerkers daarom al voor het aandragen van kandidaten. Dit werd echter inconsistent uitgevoerd en slecht gecommuniceerd. Daardoor bleef een groot potentieel onbenut.

Accenture referral homepage

Met de enorme opkomst van social networking sites zag Accenture de kans om zijn eigen medewerkers de grootste bron te laten worden van nieuw talent. Accenture ontwikkelde daarom een compleet referral concept. Centraal hierin staat een online platform voor medewerkers waarin alle tools te vinden zijn om het eigen netwerk in te zetten. Ook het eigen en gezamenlijke resultaat is er makkelijk te volgen. Met een interne campagne wordt het platform geladen en geactiveerd.

Referral is nu één van Accentures belangrijkste recruitment-activiteiten: een derde van alle nieuwe medewerkers komt binnen via referral. Hiermee wordt bespaard op de (voorheen) gigantische kosten van werving- & selectiebureaus. Bovendien zijn er secundaire positieve effecten op de arbeidstevredenheid en betrokkenheid van oude én nieuwe medewerkers. Het concept is door Accenture aangemerkt als best practice en wordt wereldwijd uitgerold.[Bron: Spinawards]

Nog enkele feiten en cijfers:

  • 33% van alle nieuwe medewerkers in NL wordt geworven via het ERP. Dit was 14%! (totale werving in 2008 was 1000 hires)
  • Kostenbesparing van 600.000 euro in 3 maanden
  • 80% opent email van ERP. Ter vergelijking, 50% opent een email van de Managing Director
  • Van 20% naar 99% bekendheid van ERP (campagne, URL, voorwaarden)
  • #1 bron van kandidaten, zowel kwaliteit als kwantiteit

De belangrijkste succesfactoren:

  1. V.I.P. status; Employee Referrals krijgen de hoogste prioriteit tijdens het werving- en selectie proces.
  2. Goede administratie van referrals maakt het verschil!
  3. Actieve terugkoppeling naar individuele medewerkers via speciale website incl status updates gedurende het gehele selectieproces.
  4. Slimme bonus structuur i.p.v. hogere bonussen.
  5. 3 maanden durende crossmedia campagnes, van persoonlijke (e)mailings tot een complete campagne website www.accenture-referral.nl
  6. Iedereen kan referrals aandragen. Er worden GEEN uitzonderingen gemaakt voor (senior) management, HR of Recruiters.
  7. Zowel gerichte sollicitaties als open sollicitaties worden geaccepteerd.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.