De Mobiele Toekomst van Recruitment

Het groeiende belang van LinkedIn en andere social media in het wervingsproces zal niet veel bedrijven ontgaan zijn. In tegenstelling tot online en social media recruitment lopen mobiele wervingsmogelijkheden nog iets achter, al zijn er in een aantal sectoren positieve ontwikkelingen te zien, met een handvol pioniers die gericht bezig zijn op het gebied van mobiel solliciteren (zie ‘Onderzoeksrapport ‘Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring 2011’’). Aangezien 40 tot 50% van het verkeer op social media sites via een mobiel apparaat loopt, en sollicitanten dus steeds vaker via mobiele technologie op de recruitmentsite of vacaturepagina terecht zullen komen, wordt er door veel bedrijven nog niet genoeg aandacht geschonken aan deze groeiende mobiele trend – slechts weinig recruitment-pagina’s zijn optimaal ontworpen voor mobiel gebruik, en de mogelijkheid om via mobiel te solliciteren is nog slechts erg beperkt beschikbaar.

Volgens recruitment consultant Dr. John Sullivan van de universiteit van San Francisco zal mobiel in de nabije toekomst hét platform worden voor wervingsactiviteiten. Volgens velen maken sollicitanten op het moment echter vooral gebruik van mobiele informatie in de oriëntatiefase, in plaats van voor het daadwerkelijke solliciteren voor bepaalde vacatures. Dit is dan ook juist het gebied waar bedrijven op kunnen inspringen wat betreft het vergroten van de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de recruitment-pagina, LinkedIn profiel en dergelijke. Eén manier waarop bedrijven zoals Google, Siemens, AT&T en Pepsi dit hebben aangepakt is via QR-codes. De in gebruik snel toenemende QR-codes zijn een ideale manier om een brug te slaan tussen off-line recruitment methoden (advertenties in nieuws- en vakbladen, posters op universitaire faculteiten en recruitment beurzen voor afgestudeerden) en de online wervingsactiviteiten van een bedrijf. QR-codes kunnen gebruikt worden om potentiële kandidaten direct door te verwijzen naar een recruitment-pagina, bedrijfsprofiel op LinkedIn of zelfs een speciale recruitment video op YouTube.

Verschillende recruitment sites maken al gebruik van special ontwikkelde recruitment apps. Ook zijn er in het afgelopen jaar een aantal smartphone applicaties ontwikkeld voor het delen van digitale informatie, zoals CVs en digitale visitekaartjes. Bump is een iPhone android app waarmee contactinformatie tussen twee smartphones uitgewisseld kan worden door de toestellen tegen elkaar te ‘botsen’. CardMunch, een alternatieve iPhone app, scant een code op bijvoorbeeld visitekaartjes, en linkt de gebruiker gelijk door naar het betreffende LinkedIn profiel. Door er als recruiter voor te zorgen dat u slim gebruik maakt van dit soort applicaties maakt u het makkelijk om potentiële kandidaten toe te voegen aan uw LinkedIn, Facebook en Twitternetwerk.

Nu sollicitanten via een grotere verscheidenheid aan manieren met recruiters en bedrijven in aanraking kunnen komen – via vacaturebanken, LinkedIn, Facebook, Twitter, en face-to-face, is het voor recruitment professionals niet alleen zaak om te zorgen dat het bedrijfsprofiel op al deze platforms makkelijk te vinden is, maar ook om de juiste sollicitanten aan te trekken door middel van een gerichte aanpak. In veel gevallen wordt nieuw personeel met het juiste profiel voor veeleisende vacatures gevonden via referrals vanuit relevante professionele kringen. Mobiele technologieën gaan een steeds grotere rol spelen bij het cultiveren en onderhouden van relaties met strategische contacten, die de kans vergroten op relevante referrals van eigen medewerkers, oud-medewerkers en/of klanten.

De bovengenoemde nieuwe mobiele technologieën staan op het moment nog in de kinderschoenen, en het valt nog te bezien in hoeverre deze apps daadwerkelijk massaal gebruikt gaan worden, maar de elkaar in rap tempo opvolgende mobiele netwerkapplicaties die op het moment worden geïntroduceerd reflecteren de toenemende vraag naar mobiele oplossingen door consumenten. Recruiters die optimaal willen inspelen op de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media kunnen zich daarom niet veroorloven om deze ontwikkelingen te negeren.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 52 posts and counting. See all posts by Gastblogger