Social Media Recruitment bij Croon Electrotechniek (case #7)

Croon Elektrotechniek is op alle social media actief vanuit hun complete WerkenbijCroon.nl site. In mijn gesprek met Jan-Willem Weijers, Manager Recruitment, hebben we het over LinkedIn. Croon is de grootste onderneming gespecialiseerd in elektrotechniek van Nederland, verantwoordelijk voor technische installaties in gebouwen, schepen en industriële complexen en infrastructurele werken. Croon heeft 2.000 medewerkers.

Jan-Willem: ‘Met LinkedIn richten wij ons met name op de ervaren 30-plus technici. Wij hebben twee LinkedIn- groepen. Een is exclusief voorbehouden aan (oud)medewerkers van Croon, deze is niet toegankelijk voor commerciële bureaus. Dan is er de groep ‘Elektrotechniek’, waarmee wij engineers aan ons willen binden. Iedereen die lid wil worden wordt door ons bekeken voor toelating, maar secundair willen we ook zien of het profiel geschikt is om iemand te zijner tijd te benaderen voor een interessante positie bij ons.

Datzelfde geldt voor de Croon Company page op LinkedIn. Als je ons gaat volgen, wordt je profiel meteen bekeken. Omdat wij altijd goede engineers zoeken, worden zij bij ons getraind in het gebruik van LinkedIn. We adviseren hun om eens per twee weken een update te plaatsen. We willen dat zij inzage geven in wat zij doen in hun werk. En natuurlijk vragen wij ook of zij de vacatures erin opnemen. Als iemand op de update met de vacature reageert met een ‘like’ of een ‘comment’ bekijken we het profiel van die persoon en nemen we contact op. Ook leveren zij een actieve bijdrage in de technisch inhoudelijke discussies in fora op LinkedIn.

Op onze werkenbij-site staat bij iedere vacature een LinkedIn-knop, daarmee kun je in een oogopslag zien wie jij al kent bij Croon. Ik adviseer iedereen om te connecten met de mensen die de functie nu uitoefenen, dan heb je een goede entree. Wij zijn nu bezig om een aantal mensen speciaal hiervoor als ambassadeur of contactpersoon aan te stellen. Onze ervaring is: als zij ‘het verhaal’ over het werken bij Croon vertellen, is dat tien keer meer waard dan wanneer de recruiter het doet.

We werken voor nieuwe collega’s nog te veel met de bureaus. Ik trek er hard aan om dit terug te brengen. Ons via-via-recruitmentprogramma ‘Find a friend’ werkt goed: je krijgt een aanzienlijk bedrag als iemand via jouw introductie wordt aangenomen. Een groot deel van onze nieuwe collega’s komt via dit kanaal binnen. En LinkedIn is daarbij een uitstekend hulpmiddel.

Weet waar je wilt je werken en zoek je vakcollega’s op de social media, ze komen graag met je in contact.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze verschijnen exclusief op het Recruiting Roundtable blog.

Bron cases: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen

Eén gedachte over “Social Media Recruitment bij Croon Electrotechniek (case #7)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.