Recruitment aan het einde van het jaar, hoe doe jij dat?

Het gevoel dat je krijgt nu er wéér een jaar op zit. Je hebt wéér keihard gewerkt, je doelen wéér behaald of net niet, en je hebt natuurlijk wéér veel geleerd, ik in ieder geval wel!! Voor mij staat het einde van het jaar ook voor even loslaten; de energie is gewoon wat lager dan gemiddeld vanaf half december.

Mijn eindejaar gevoel wordt verder aangewakkerd door de plannen die wéér geschreven moeten worden voor het komend jaar. De plannen waarin ik uiteenzet hoe mijn collega’s en ik komend jaar wéér gaan knallen en waardoor we wéér nieuwe energie gaan krijgen. Maar ieder goed plan begint natuurlijk met een terugblik, met je eigen “lessons learned”. Vraag jij je af hoe je gemakkelijk tot je eigen lessen komt?

Probeer het eens met de volgende vragen:

  • Welke bijzondere gebeurtenissen hebben er plaatsgevonden;
  • Wat heb je afgelopen jaar uitstekend gedaan (jaja, steek jezelf gerust eens een veer in de ….);
  • Wat is er niet goed gegaan;
  • Waar heb je veel van geleerd.

Ik pas deze zelf toe op de verschillende onderdelen van mijn werk zoals recruitment taken, HRM taken, algemene teamontwikkelingen, etc. Daardoor ontstaat er voor mij een goed beeld van het afgelopen jaar. Mede met deze informatie maak ik concrete plannen voor het komende jaar.

Mijn belangrijkste les

Nu wil je waarschijnlijk weten wat mijn meest belangrijke gelearnde lesson van het afgelopen jaar is?
Voor mij heeft dit te maken met “de waan van de dag”, met alles doen voor iedereen, met “u roept wij draaien”, met onvoldoende gestructureerd werken.

Je moet namelijk in het recruitment vak vaak veel ballen in de lucht houden terwijl je watertrappelend rondzwemt. Het is daarom van groot belang je prio’s te bepalen en je werkzaamheden af te kaderen.
Ik heb dit het afgelopen jaar dus niet genoeg gedaan hetgeen zich uit in heel veel moeite doen met in verhouding te weinig resultaat. Mezelf helemaal stukbijten op de meest prachtige vacatures terwijl de bijbehorend professionals allang niet meer voorhanden zijn.

In de huidige arbeidsmarkt is het heel makkelijk jezelf te verliezen in een Fantastische kandidaat of een Top vacature. En sterker nog, soms levert dit ook daadwerkelijk een mooi resultaat op en kun je het belletje luiden en de taart bestellen (voor die professional natuurlijk hea!!). Maar vaker wel dan niet loop je op deze manier achter de feiten aan. Het is alsof je voor iedere vacature opnieuw de hooiberg door moet zoeken, opzoek naar een speldje dat steeds kleiner wordt.

Hoe moet het komend jaar dan?

Draai het eens om, maak van die hooiberg je speelveld en ga lekker rondlopen op zoek naar professionals waarvan je weet dat je ze komend jaar weer moet gaan zoeken. Ga minder achter de feiten aanlopen en meer op de feiten vooruit, om er nog maar een cliché in te gooien!

Ga jij je eigen winkel runnen, neem je de lead en zorg je dat iedereen weet wat jij verkoopt, voor welke prachtige functiegroepen men bij jou moet aankloppen, dan ben je er op tijd bij als de vacatures voorbij komen. Bijt je vast in deze functiegroepen en zorg dat matchende vacatures jouw kant op komen. Zodra jij het proces gaat overnemen zal je merken dat je die enorme hooiberg in plukjes hebt verdeelt en dat je die plukjes gaat zien als je eigen talentpools. En wie wil er nu geen eigen talentpools…!!

Heel veel succes alvast met het maken van de plannen en het realiseren daarvan in het komende jaar!

Bedenk in ieder geval:

“Als je doet wat je deed
krijg je wat je kreeg”

Dit is trouwens mijn allereerste blog artikel OOIT dus ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en hoor dit graag. Alvast bedankt voor alle feedback.

Michael Pel

Recruitment specialist technische detachering bij Esler.

Michael Pel has 3 posts and counting. See all posts by Michael Pel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.