2013, het jaar van recruitment via Facebook

Herken je de verschuivende grens van werk en privé? Het begon met in de avond ‘even je e-mail checken’ op je smartphone. Ook via Twitter komen af en toe berichtjes binnen; reageren is maar een minuutje werk. Met de Facebook paginabeheer-app is het bovendien érg makkelijk om te monitoren wat de klant bezighoudt. Deze verschuiving wordt doorgezet in de manier waarop social media wordt gebruikt. Twitter en Facebook worden zowel privé als (toenemend) zakelijk gebruikt.

Inmiddels is meer dan de helft van de Nederlandse organisaties aanwezig op Facebook (Insites Consulting, juni 2012) en er verschijnen steeds meer Werken-bij pagina’s op Facebook. Sterker nog: ik heb inmiddels al een paar keer gezien dat een corporate website tijdelijk werd doorgelinkt naar de Facebookpagina! Dit was het geval tijdens het EK bij Tuc (het koekje ja). Heel de corporate website was tijdens hun Tuc-zitkussen actie niet beschikbaar, want er werd onmiddellijk doorgelinkt naar de Facebookpagina waar de actie breed werd uitgemeten. Interessant!

Zoals bekend: met adoptie van communicatiekanalen lopen organisaties achter op de consument. Het idee dat Facebook alleen maar privé is, wordt langzamerhand losgelaten en steeds meer bureaus en corporates ontdekken Facebook als recruitmentkanaal. Early adopters als Bol.com, Enexis en Rabobank ontwikkelen Werken-bij Facebookpagina’s of Vacature Apps. Ze zorgen ervoor  dat alle vacatures zichtbaar zijn op deze pagina’s. Dat is stap één. Welke mogelijkheden zijn er nu om te recruiten via Facebook?

Facebook Recruitment mogelijkheden

Facebook biedt in haar huidige vorm veel redenen om de recruitment mogelijkheden te ontdekken. Daft en Lengel (1986) zouden Facebook omschrijven als een rijk medium vanwege de onbeperkte interactiemogelijkheden: veel meer dan de corporate website of werken-bij website natuurlijk. Hoe rijker het medium, hoe complexer de boodschap kan zijn die wordt overgebracht. Ook belangrijke communicatie kan het best plaatsvinden via rijke media. Nu ben ik benieuwd wie durft te zeggen: een vacature is niet zo complex of belangrijk, dus dat kan prima op een statische website worden vertoond.

Nee, nee, nee! Hoe fijn is het als er online gesproken wordt over een vacature en er vragen worden gesteld, zodat er betere kandidaten solliciteren? Bovendien verwachten we van sollicitanten een goede impressie van de organisatie te krijgen voordat ze op gesprek komen. Waar kan dat beter dan op Facebook waar klantcontacten plaatsvinden, foto’s van personeel en marketingactiviteiten op staan en de vacatures zichtbaar zijn? Voor zowel corporates als bureaus zijn er voldoende redenen waarom het plaatsen van vacatures op het rijke medium Facebook gecombineerd moet worden met het plaatsen op vacaturesites en de eigen website. Durf te denken in netwerken; ook als fans op de Facebookpagina ‘alleen’ werknemers zijn. Hun netwerk kan ervoor zorgen dat de vacature wordt gedeeld en terecht komt bij de juiste kandidaat. Referral recruitment als het ware; via Facebook.

Facebook en vacatures

Het plaatsen van vacatures op Facebook kan op verschillende manieren; zoals meeliften op een corporate pagina waarop af en toe een vacature in de timeline wordt gezet, een advertentie instellen naar een vacature op een bedrijfspagina en een Vacature tab (via een App) installeren. Een Vacature App op de Facebook bedrijfspagina is als het ware een wervingspagina, geïntegreerd in Facebook.

Er zijn verschillende Vacature Apps op de markt: Work4us, Jobmodo, Jobcast en de eerste App van Nederlandse bodem: de Vacature App van Yoomy | Solliciteren.nl. Deze is aan te passen aan de huisstijl van de organisatie in kleur en beeld. De Vacature App is te vinden via de zoekfunctie van Facebook via ‘Vacature App’.

Hieronder in het voorbeeld is de huidige Vacature Tab van Enexis opgenomen, op hun bedrijfspagina. Dit is een voorbeeld van de Vacature App van Yoomy | Solliciteren.nl.

Sollicitanten zien een overzicht van alle vacatures in de organisatie op de bedrijfspagina’s die ze liken. Vanuit de Vacature App kunnen zij solliciteren binnen de omgeving van Facebook. (of de recruiter van de organisatie moet een eigen sollicitatieformulier willen gebruiken, dat is ook mogelijk).

Een andere mogelijk om aandacht te vestigen op de vacatures in de App is een deeplink van de vacature delen op het prikbord van Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. De sollicitant wordt direct naar de vacature binnen de App gelinkt.

Waarom nog die twijfel?

De early adopters zijn inmiddels wel gestart met recruitment via Facebook. Toch zijn er veel organisaties die nog twijfelen over de inzet van Facebook bij het vervullen van hun vacatures. Waarom zijn er nog zoveel twijfels?  Waarom beginnen jullie (nog) niet met het uitzoeken van de mogelijkheden met Facebook Recruitment?

Laura Overwijk (24 jaar). Afgestudeerd MSc. In de Communicatiewetenschap en werkt als (online) marketeer bij Yoomy en de vacaturesite Solliciteren.nl. Blogt zowel privé als zakelijk, maar probeert altijd haar communicatiekennis te combineren met huidige (recruitment)trends.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 52 posts and counting. See all posts by Gastblogger

2 gedachten over “2013, het jaar van recruitment via Facebook

  • 31/01/2013 om 09:21
    Permalink

    Hi Laura,

    Dankje wel voor deze aanzet: dit zijn de punten waar de meeste bedrijven momenteel mee spelen. Je benoemt een aantal aspecten van FB binnen het Recruitment proces; maar er zijn nog tig andere mogelijkheden voor FB-Recruitment.

    Ik zou het graag aanvullen door een onderscheid te maken tussen enerzijds Employer Branding (inzicht geven in je bedrijf) en Recruitment (vacatures), en anderzijds onderscheid tussen uitgaande communicatie (postings, maar ook advertising) en inkomende communicatie (vragen van fans, netwerk effecten).

    Een paar jaar geleden heb ik dit onderscheid in ‘functionaliteiten’ geprobeerd te maken (tussen corporate site en social networks) http://www.slideshare.net/pboonstra/maximum-social-media-recruitment-nl-v1-20100211/5 Wellicht een idee dit binnenkort gezamenlijk te updaten en te specificeren voor recruitment?

  • 04/02/2013 om 09:44
    Permalink

    Goed Idee Patrick. Onderscheid maken in doelen met de FB pagina lijkt me zinvol ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.