De robot de toekomst? Deze arbeidsmarkt vraagt om vernieuwing door de mens te zien

Is het de snelheid van de technologische veranderingen, dat de wereld van recruitment zich als een robot beweegt?  

Ruim 20 jaar geleden startte ik mijn loopbaan als intercedent bij Tempo-Team, omdat ik mensen aan een baan wilde helpen en bedrijven aan goede kandidaten. De eerste jaren werkten wij met inschrijfkaarten, een fax en een typemachine. Ongelofelijk dat dit beeld al geschiedenis is. Het geeft aan hoe snel de ontwikkeling gaat binnen recruitment. Niet snel na mijn start bij het uitzendbureau, deed de computer zijn intrede en jaren later is de wereld van HR volledig gedigitaliseerd. Algoritmen, big data, kunstmatige intelligente, etc. zijn de drivers voor het vinden van de juiste medewerkers. De technologie neemt dit mooie vak over. Tenminste, dat lijkt de conclusie, als ik de artikelen en publicaties op dit gebied lees.

Ik zie dit anders. De technologische ontwikkeling maakt werving efficiënt en zie ik als minimale basis. De wereld van recruitment draait om mensen. Algoritmen kijken naar feiten en het verleden, maar houden geen rekening met ambitie en de wensen en eigenschappen van de kandidaat. Uit onderzoek van Bas Kodden blijkt dat zelf-effectiviteit en aanpassingsvermogen van medewerkers van cruciaal belang zijn om succesvol te blijven. De Nederlandse CEO’s hebben echter nauwelijks oog voor deze persoonskenmerken, hoewel het juist deze organisaties zijn die wendbaar moeten zijn. De werving innoveert in hoog tempo, maar de selectie van nieuwe medewerkers vindt plaats op “ouderwetse” competenties. We kunnen doorgaan met het invoeren van nieuwe technologische innovaties, maar de grootste vernieuwing ligt bij de mens.

We moeten met nieuwe ogen leren kijken en de mens zijn plek weer laten innemen. Juist nu de ‘war for talent’ is heftig losgebarsten. We redden het niet met selecteren op opleiding en ervaring. Voor het vinden van de beste kandidaten is het proces adequaat uitvoeren niet voldoende. Nieuwe doelgroepen met verborgen en specifieke talenten moeten worden aangeboord. De wensen van de kandidaat veranderen. Factoren als zingeving, vitaliteit en duurzaamheid zijn belangrijke drivers voor de keuze van de baan. Diverse onderzoeken bevestigen dit en ook op bijeenkomsten die ik bijwoon worden deze elementen veel benoemd. Toch houden wij met elkaar het systeem in stand door te blijven selecteren op het verleden en op de ervaring. Er wordt niet geselecteerd op de ambitie, de cultuur van de organisatie en de drijfveren van de kandidaat. We moeten gaan luisteren naar de onderliggende behoefte en anticiperen op de toekomst door mensgericht te selecteren.

Recentelijk heb ik gesolliciteerd op een bijbaan als fondsenwerver. Waarom? Omdat ik enkele uren beschikbaar heb en deze uren graag besteed aan een goed doel. Deze baan gaf mij de mogelijkheid om concreet een bijdrage te leveren aan een inclusieve arbeidsmarkt. Ik werd niet uitgenodigd. Te hoog opgeleid? Te ervaren? Te laag salaris? Helaas heb ik mijn sollicitatie niet kunnen toelichten. Had deze werkgever met een goed gesprek over mijn drijfveren een andere conclusie getrokken? Wat deed dit met mij? Ik voelde mij niet serieus genomen. Al hadden ze maar de moeite genomen om mij te bedanken. Dat had eer gedaan aan mijn sollicitatie. Dan had ik niet de baan gekregen, maar had deze organisatie wel een ambassadeur gehad. Gemiste kans!

Is het de snelheid van de technologische veranderingen, dat deze wereld zich als een robot beweegt? Ik weet, dat achter de computer, mensen werken die hart hebben voor wat ze doen. Mensgerichte professionals die het belang van werk op waarde schatten en met de juiste intentie dit mooie vak uitoefenen. Ik weet het, maar ik ervaar het niet. De wereld van recruitment vraagt niet om technologische innovaties, maar om verbinding met de mens. Om echt contact. Het is niet technologie die moet vernieuwen. Het is tijd dat de mens zijn plek weer inneemt in dit vak

Photo by Alex Knight on Unsplash

Josée Blanken

Josée Blanken is na een 20-jarige loopbaan in de uitzendbranche in 2016 gestart als ondernemer met haar bedrijf Betrokkenheid Werkt. Zij werkt als (business)coach, trainer en spreker.

Josée Blanken has 1 posts and counting. See all posts by Josée Blanken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.