De nieuwe Werf& over internationale werving

Een prachtig nummer met daarin een uitgebreide bijdrage van Intelligence Group met de titel “Wereldwijd werven, zó wordt het een succes”. Een van de onderwerpen waar we bij stil staan, is de enorme diversiteit tussen de Europese landen als het gaat om het bereiken en bewegen van doelgroepen. Bijvoorbeeld: in Nederland domineert internet als oriëntatiebron, terwijl dit in heel veel landen om ons heen nog lang niet zo vanzelfsprekend is.

Interessante verschillen die deels de wenkbrauwen laten fronsen. Dat komt veelal doordat wij de arbeidsmarkt benaderen vanuit het unieke Nederlandse perspectief. Geen arbeidsmarkt ter wereld functioneert zo complex (hoe vraag en aanbod elkaar vinden) als de Nederlandse arbeidsmarkt.

Het Nederlandse perspectief op de internationale arbeidsmarkt

  • Als ‘wij Nederlanders’ de Europese of wereldwijde arbeidsmarkt benaderen, doen we dat op basis van ons eigen referentiekader. Zaken die voor ons normaal zijn, maar voor een buitenlander misschien niet. Enkele van deze punten:
  • Nederland kent een relatief zeer lage werkloosheid en hoge arbeidsmarktparticipatie. Tegelijk hebben we ook relatief veel mensen die niet werken –inactieven- die we niet definiëren als werkloos, zoals arbeidsongeschikten en Wajongers. Deze groep is zo groot dat dit in het buitenland ook wel de Dutch disease wordt genoemd.
  • Niemand op de wereld werkt zo vaak parttime als de Nederlander. Dat mannen hier vier dagen of minder per week werken, begrijpt vrijwel niemand in bijvoorbeeld Azië en het Midden-Oosten.
  • De ‘machtsverhouding’ tussen werkgevers en werknemers buigt sinds eind vorige eeuw steeds meer door in het voordeel van werknemers. Er worden minder sollicitaties verstuurd, die bovendien minder of zelfs niet worden gemotiveerd. De arbeidsdiscipline wordt minder, mensen willen minder uren werken en werkgevers worden tegen elkaar uitgespeeld. Dit is iets dat niet op veel plekken op de wereld zo voorkomt. Eerder andersom.
  • Nederland is klein en dichtbevolkt. Door files en parkeerproblemen is de beleving van mobiliteit anders dan elders. Waar een Amerikaan, Canadees of Australiër het geen probleem vindt om drie kwartier te reizen naar het werk, vindt de Nederlander dit vaak al te lang.
  • Nederland loopt voorop in de wereld als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie, bijvoorbeeld met onze bedrijvensites en werkgeverscampagnes.
  • In ‘sourcing’ loopt Nederland nog wel achter op bijvoorbeeld Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Dit geldt zowel qua cultuur als qua techniek en arbeidsmarktbenadering. In de Verenigde Staten wordt iemand die is geheadhunt meteen gevraagd: ‘What’s your salary?’
  • Het belang van uitzendbureaus in Nederland is veel groter dan in andere landen.
  • Nederland is ver ontwikkeld op het gebied van internet. Nergens ter wereld zijn zoveel vacaturesites en oriëntatiesites per hoofd van de bevolking. Ook qua socialmediagebruik behoort Nederland tot de wereldtop.
  • Werving en recruitment staan in de hiërarchie van organisaties in Nederland relatief in laag aanzien. In andere landen wordt recruitment volwassener behandeld, is er meer focus op de lange termijn, en wordt serieuzer gewerkt aan bijvoorbeeld talentacquisitie, talentpools en recruitmentsystemen.
  • In Nederland is het meer hollen en stilstaan. In Amerika zeggen ze dan dat wij pas brandweerlieden gaan werven als er het huis al in brand staat. Nederlanders bewegen pas bij een ‘burning platform’.

Bovenstaand stukje was een ‘tipje van de sluier’ van een van de artikelen in de Werf&, vakmagazine op gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Bestel het blad hier als je nog geen lid bent en wilt ontvangen en lezen.

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 106 posts and counting. See all posts by Persbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.