Netwerken en Social media te weinig gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven

Deze week kwam onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group, op basis van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), tot de conclusie dat een sollicitant…

Social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven

De gestelde vraag in dit onderzoek luidt: “Wat doet u om in beeld te komen bij bedrijven waar u graag zou willen werken?”.

Hieruit kwam naar voren dat Nederlanders vooral kiezen voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen met werkgevers. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. ZZP’ers daarentegen gebruiken het vaakst hun netwerk om in contact te komen met bedrijven (44%). Daarnaast maken Nederlanders met een hoger opleidingsniveau, meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau. De (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking kiest er vooralsnog voor om via de geijkte kanalen in beeld te komen en minder voor nieuwere kanalen, zoals social media en talentpools.

Manieren om in beeld te komen bij bedrijven %
Via een gerichte sollicitatie 45%
Via een open sollicitatie 44%
Ik zet mijn eigen netwerk in 27%
Ik benader de recruiter 10%
Ik benader bedrijven via social media 8%
Ik schrijf me in bij talentpools 7%

Tabel: Manieren om in beeld te komen bij bedrijven voor de Nederlandse beroepsbevolking. Bron: AGO

Volgens Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group ”wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers. Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden. Belangrijk dat werkzoekenden deze methodieken niet vergeten als ze in beeld willen komen bij de werkgever waar zij graag willen gaan werken.

Verkeerde vraag en verkeerde conclusie!

In 2009 heb ik al eens grote vraagtekens gezet bij onderzoeken die proberen de effectiviteit van social media (recruitment) onder sollictanten te meten. Het eerste probleem zit in de vraagstelling in het onderzoek, “Ik benader bedrijven via social media“, en de conclusie die hieruit wordt getrokken; “Social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven“. Dat zijn 2 verschillende dingen, er zijn immers nog talloze andere manieren om in beeld te komen bij bedrijven via social media. De helft van werkend Nederland heeft een profiel op LinkedIn!

En ik hoef denk ik niet meer uit te leggen dat social media een verzameling van online NETWERKEN zijn. Gelukkig staat netwerken op plek 3 met 27% en beseffen sollicitanten, veel te weinig overigens, dat dit een belangrijke manier is om nieuwe werk of opdrachten te vinden.

Ik vind het ronduit slecht dat IG adviseert in dit persbericht om de “traditionelere methodieken” te gebruiken, ofwel gerichte sollicitaties. Het laatste wat je wilt is concurreren met 80 anderen die solliciteren op dezelfde baan. Om deze reden zal elke loopbaanadviseur hameren op; netwerken, netwerken en nog eens netwerken!

Een andere reden dat Social Media zo laag scoren in dit soort onderzoeken heeft te maken dat Social Media ook een communicatiemiddel zijn, net als telefoon of email. Wie antwoord nou dat ze de telefoon of email gebruikten om in beeld te komen bij bedrijven waar u graag zou willen werken? Dat is net zo’n onzinnig antwoord.

De conclusie die wel getrokken mag worden is dat “netwerken en Social media te weinig gebruikt worden om in beeld te komen bij bedrijven”.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

7 gedachten over “Netwerken en Social media te weinig gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven

  • 29/03/2013 om 20:08
    Permalink

    @jacco, ik geef je gelijk als je aangeeft dat er ruimte zit tussen de vraagstelling en de antwoordcategorieën. Dat is zonde want dat wakkert een discussie aan terwijl we het moeten hebben over de conclusie, namelijk de waarde van social media voor baanzoekers. In alle onderzoeken die wij doen, zien wij een ander belang terug van social media, dan velen vermoeden en ervaren. Een van de belangrijkste reden daarvoor is dat wij de totale beroepsbevolking onderzoeken en niet bijvoorbeeld alleen hoger opgeleiden. Daarom ga ik ook niet zeggen dat je ongelijk hebt met datgene dat je zegt evenals ik niet zal zeggen dat je gelijk hebt. Ik stel voor om over 6 weken als het AGO weer draait, een (of meerdere) vragen mee te nemen die we samen definiëren om het effect van social media meer te duiden. Dan schrijven we conclusies en de nuances samen op dit blog. Mooi voorstel?

  • 30/03/2013 om 00:11
    Permalink

    @Geert-Jan Dank voor je reactie en dat vind ik een uitstekend voorstel waar ik graag aan meewerk!

    Laat ik maar meteen beginnen met een eerste suggestie te doen en het antwoord “Ik benader bedrijven via social media” te vervangen in het AGO onderzoek door “Ik maak gebruik van online sociale netwerken [om in beeld te komen bij bedrijven]”.

    Volgens mij dekt dit antwoord beter de lading omdat sollicitanten die actief bedrijven (=medewerkers of recruiters) benaderen via social media zich aangesproken zullen voelen, maar tevens degene die Twitter of Facebook actief gebruiken om vacatures te vinden en/of in beeld te komen bij organisaties, en ook de passievere werkzoekenden die hopen met een LinkedIn profiel zelf benaderd te worden.

    Ik ben overigens benieuwd welke impact deze verandering heeft op de andere keuzemogelijkheiden in dit onderzoek; “Ik zet mijn eigen netwerk in” en “Ik benader de recruiter“!

    Bij deze wil ik ook de uitnodiging aan anderen doen om suggesties aan te dragen om vragen te bedenken die het effect van social media beter duiden. Op welke vraag zou jij graag antwoord willen hebben?

  • 30/03/2013 om 09:25
    Permalink

    Ha Geert-Jan, wat goed te horen dat je het AGO wilt uitbreiden met een aantal vragen.
    Net zoals in het echte leven draait het in social media om gevonden te worden voor werk (het meest effectief) of om vacatures te vinden (en een van de vele sollicitanten zijn…).
    Ik sluit me aan bij Jacco met de eerste vraag, en doe daarbij de volgende suggesties:
    1. Ik maak gebruik van online sociale netwerken (social media) [om in beeld te komen bij bedrijven].
    2. Ik zorg ervoor dat mijn social media profielen relevante trefwoorden bevatten [“”]
    3. Ik heb ervoor gezorgd dat ik prima aanbevelingen heb op LinkedIn [“”]
    4. Ik bouw actief aan een netwerk in social media, met vakcollega’s, selecteurs, intercedenten en consultants [“”]
    5. Ik volg de bedrijven in mijn eigen arbeidsmarkt in social media [“”]
    6. Ik participeer in de discussies in mijn vak [“”]
    7. Ik volg de updates/tweets/groepen in mijn vak om op de hoogte te zijn van de ‘heet van de naald’ vacatures en reageer direct [“”]
    8. Ik gebruik de betaalde vacaturefunctie in LinkedIn als jobboard en als ik op bijv. werk.nl een passende vacature zie, benader ik eerst een connectie van mij in social media voor meer informatie [“”].

    Alles wat je doet op social media heeft een enkel doel en dat is uitgenodigd worden voor gesprek, en daarvoor zou ik aanvullen:
    9. Als ik op sollicitatiegesprek ga bestudeer ik de social media profielen van mijn gesprekspartners.

    Ik kan nog veel meer vragen bedenken, bijvoorbeeld in hoeverre degene die het AGO invult gebruik heeft gemaakt van een goed boek, training of loopbaancoach voor sollicitatiekennis, of niet. Dat beïnvloedt ook de uitkomst van het AGO.
    Vraag 1., 2., 4., en 5. vind ik cruciale social media vragen. En dat dit niet alleen geldt voor hoger opgeleiden is evident, omdat alle social media door alle niveaus van opgeleiden wordt gebruikt en kan worden ingezet. Immers > 50 % van de werkende bevolking (CBS) gebruikt LinkedIn.
    Ik ondersteun dit alles met een tweet die ik deze week zag:
    @xxxx
    Sent: 27 Mrt 2013

    @xxx Geen idee. Het uitzendbureau in mijn gemeente heeft mij gewoon gevonden via LI en benaderd. Wordt nu voorgesteld aan werkgever.

    Ben benieuwd Geert-Jan, ik denk graag met je mee! Groet, Aaltje en fijne Paasdagen!

  • 31/03/2013 om 00:24
    Permalink

    Beste Jacco, Geert-Jan en Aaltje,

    goed om te zien dat er een open gesprek ontstaat over dit onderzoek! Het onderzoek is op dit moment simpelweg niet valide: het onderzoek geeft geen goed antwoord op de vraag waarop een antwoord gezocht wordt.

    – de gestelde vraag en de antwoordcategorieën sluiten niet op elkaar aan. Met name het antwoord rond social media is erg beperkt, zoals hierboven ook al wordt beschreven. Er zijn veel meer manieren om jezelf in beeld te brengen bij bedrijven dan alleen het direct benaderen van bedrijven.
    – veel mensen zetten hun netwerk in en vermoedelijk gebruiken zij daarbij social media.
    – de conclusie dat ook werkgevers overwegend traditionele methoden gebruiken kan niet getrokken worden op basis van dit onderzoek. Althans, niet op basis van de gedeelde informatie in het artikel op de site van de Intelligence Group.

    Fijn dat jullie open staan voor vraag-suggesties van anderen!

    Bij het bedenken van vragen voor het onderzoek is het van belang om te weten wat precies de onderzoeksvraag is. Is dat “Wat doet u om in beeld te komen bij bedrijven waar u graag zou willen werken?” of gaat het om de waarde van social media voor werkzoekenden, zoals Geert-Jan hierboven schrijft?

    Vervolgens kan je vragen gaan bedenken die een valide antwoord geven op de onderzoeksvraag. En vervolgens moet je natuurlijk gedegen conclusies trekken 🙂

    Als je de waarde wilt onderzoeken van social media voor werkzoekenden, dan kan je vragen stellen als:

    – heb je wel eens werk gevonden via social media?
    – ben je wel eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek n.a.v. je profiel(en) op social media?
    – hoe vaak ben je via social media vacatures tegen gekomen die je niet elders hebt zien staan?
    – heb je tijdens een sollicitatiegesprek gehoord dat de werkgever je social media profiel(en) heeft bekeken?

    Als je wilt weten op welke manier mensen social media inzetten om zichzelf in beeld te brengen bij werkgevers, dan zijn de vragen zoals Jacco en Aaltje die voorstellen geschikt.

    Aanvullingen daarop:
    – ik zorg voor geschikte foto’s op mijn social media profielen
    – ik zoek interactie met mogelijke werkgevers via social media, bijvoorbeeld door een link naar een interessant artikel aan ze door te sturen of op hun berichten te reageren
    – ik post regelmatig updates waarin ik mijn expertise op mijn vakgebied laat zien
    – ik zoek actief naar vacatures via social media
    – ik heb een goed gevuld profiel op LinkedIn
    – etc.

    Let op: deze vragen geven geen antwoord op de vraag naar de waarde van social media voor werkzoekenden.

    Ik ben benieuwd naar de vragen in het komende onderzoek en ook ik denk graag mee!

    Hartelijke groet en fijne paasdagen gewenst allemaal!

    Welmoed

  • 01/05/2013 om 15:28
    Permalink

    Dank je wel voor bovenstaande inbreng, Volgende week komt de concept nieuwe vraagstelling m.b.t. de effectiviteit van social media in oriëntatie- en sollicitatieproces. Deze leg ik graag aan jullie voor,

    Gr. Geert-Jan Waasdorp

  • Pingback:Het effect van social media op het zoekgedrag van sollicitanten | Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.