Social media zijn belangrijkste focus van recruitment in 2013

Social media zijn het belangrijkste strategische focuspunt van 2013 voor recruiters. 68 procent van de recruiters legt hier de focus op in 2013, gevolgd door het verbeteren van het employer brand en het verbeteren van de recruitmentsite. Dit blijkt uit een tussentijds resultaat van het onderzoek ‘Recruitment kengetallen 2013’, waaraan al meer dan 100 recruiters en recruitmentmanagers hebben deelgenomen. Met deze conclusie wordt vooruit gelopen op het volledige onderzoek dat in mei wordt gepubliceerd. Tot en met 5 februari 2013 kunnen recruiters nog deelnemen aan dit onderzoek via www.recruitmentscan.nl.

Behoud van personeel minder belangrijk

Social media zijn veruit de belangrijkste focus van recruitment, zoals blijkt uit de top 10. Dit wordt op afstand gevolgd door het verbeteren van het employer brand en van de recruitmentsite. Op plaats vier en vijf komen respectievelijk het verbeteren van de interne organisatie en het verkrijgen van kennis over de arbeidsmarkt terug. Daarnaast is opvallend dat slechts een derde van de recruiters aangeeft dat behoud van personeel een speerpunt is binnen hun organisatie voor 2013. Dit terwijl binden en boeien in andere jaren vaak tot de belangrijkste speerpunten behoorde.

Focus van recruitment %
Social media 68%
Het verbeteren van het employer brand/werkgeversimago 55%
Verbeteren recruitmentsite 53%
Het verbeteren van de interne organisatie 43%
Het verkrijgen van (meer) kennis over de (doelgroepen op de) arbeidsmarkt 42%
Het behouden van personeel 34%
Sourcing 33%
Kostenreductie 31%
Meer integratie met doorstroom en uitstroom 24%
Flexibilisering van de organisatie 20%

Top 10 focus van recruitment binnen organisaties

Focus op praktische aspecten

Strategische aspecten zijn voor recruiters relatief minder van belang in 2013 dan de meer praktische invulling van het bak. “Opvallend is dat de focus met name op hele praktische zaken ligt, zoals social media en de recruitmentsite, en minder op strategische punten als flexibilisering, internationale recruitment en RPO’, aldus Geert-Jan Waasdorp, projectleider ‘Recruiment kengetallen 2013’. ‘Het is goed om te zien dat het vakgebied aan het vernieuwen is en dat recruitment intelligence steeds belangrijker wordt.’ Meer weten: ga naar www.recruitmentscan.nl.

Technische verantwoording

Het onderzoek naar Recruitment kengetallen is gehouden onder ruim 100 recruiters en recruitmentmanagers. De vraagstelling die aan dit persbericht ten grondslag ligt is: Waar zal in het komende jaar binnen uw organisatie de focus liggen als het gaat om recruitment? Bij deze vraag kon worden gekozen uit 15 antwoordcategorieën, waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Social media zijn belangrijkste focus van recruitment in 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.