Helft van de actief werkzoekenden gebruikt Social Media

Welke arbeidsmarktgerelateerde activiteiten heeft u de laatste maand ondernomen op social media? Een kwart van de actief werkzoekenden gebruikte het voornamelijk om gericht naar vacatures te zoeken. Dat is een van de conclusies uit het meest recente Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat elk kwartaal onder ruim 5.000 personen van de Nederlandse Beroepsbevolking word gehouden.

Dit kwartaal heeft het AGO een deel van de ‘vrije’ vragen ingeruimd om het social media gebruik en effectiviteit ervan in kaart te brengen. Mede namens enkele artikelen op dit blog, waaronder “Het effect van social media op het zoekgedrag van sollicitanten”. Het resultaat van dit onderzoek uit mei en juni 2013 is binnen en we kunnen vaststellen dat social media onderbenut worden door twee ‘partijen’: werkzoekenden en werkgevers.

Social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen van bedrijven

De conclusies die iG! trok uit het vorige onderzoek “social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen van bedrijven” is juist gebleken. Twaalf procent van de beroepsbevolking (NBB) doet dit en opvallend genoeg maar 17 procent van de actieve baanzoekers.

 Welke stelling is op u van toepassing?

NBB

Actief werkzoekend

Meerdere antwoorden zijn mogelijk
Ik gebruik social media om werkgevers te vinden

11%

21%

Ik gebruik social media om vacatures te vinden

18%

38%

Ik gebruik social media om in beeld te komen bij werkgevers/bedrijven

12%

17%

Geen van bovenstaande

73%

51%

Arbeidsmarktgerelateerde activiteiten op Social Media

Op de vraag “Welke arbeidsmarktgerelateerde activiteiten heeft u de laatste maand ondernomen op social media?” waren dit keer meerdere antwoorden mogelijk, die het effect van social media en het zoekgedrag van sollicitanten beter moeten kunnen duiden. En dit zijn de resultaten:

 Arbeidsmarktgerelateerde activiteiten

Actief werkzoekend

Ik zoek gericht naar vacatures via social media

25%

Ik zorg ervoor dat mijn social media profielen up-to-date blijven

18%

Ik raadpleeg mijn vriendennetwerk of zij interessante contacten hebben

16%

Ik raadpleeg mijn vriendennetwerk of zij interessante vacatures delen

16%

Ik reageer op berichten van werkgevers via social media

14%

Ik zorg ervoor dat ik lid ben van groepen die mij interesseren

13%

Ik volg bedrijven via social media

12%

Ik zorg ervoor dat ik goede aanbevelingen heb

9%

Ik post een oproep ‘ik ben op zoek’ / ‘ik ben beschikbaar’

9%

Ik zorg voor geschikte foto’s op mijn social media profielen

7%

Ik zoek de interactie op met werkgevers via social media

6%

Ik post updates via social media waarin ik mijn expertise laat zien

5%

Ik participeer in discussies via social media

5%

Ik bekijk wervingsfilmpjes via social media

4%

Anders

2%

NBB = Nederlandse BeroepsBevolking

Werkzoekenden raadplegen liever vacaturesites dan hun (online) netwerk

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat actief werkzoekenden vooral op zoek gaan naar vacatures. Werkzoekenden gaan daarvoor het liefst naar vacaturesites, en ook op social media is dit de belangrijkste activiteit. Logisch zou je denken maar daarmee halen werkzoekenden niet het optimale rendement uit hun (online) persoonlijke netwerk. Veel banen worden immers niet openbaar gepubliceerd en als dit wel gebeurd dan moet men soms concurreren met honderden anderen sollicitanten.

Overigens laten ook werkgevers en personeelsintermediairs nog kansen liggen doordat de meeste kandidaten niet actief zijn benaderd via social media. Slechts 5% zegt te zijn benaderd voor een baan.

Social media zijn meer dan een bron van vacatures

Een andere conclusie die we uit bovenstaande AGO cijfers mogen trekken is dat de helft van de actief werkzoekenden social media wel gebruiken. Sterker… als je alleen hoogopgeleide actieve baanzoekers zou onderzoeken, is dit percentage nog veel hoger. Social media zijn ook meer dan een plek om werkgevers of vacatures te vinden. Ze bieden kansen voor vele arbeidsmarkt-gerelateerde activiteiten in de oriëntatie-, identificatie- en selectiefase. Netwerken en het profiel up-to-date houden deden werkzoekenden 16% respectievelijk 18% in afgelopen maand.

Van de actief werkzoekenden zegt 8% op vacatures gesolliciteerd te hebben die ze op LinkedIn vonden. Opvallend is dat Facebook ook goed scoort, 5% zegt via dit online platform gesolliciteerd te hebben gevolgd door Twitter met 3%.

Verantwoording en toelichting

Het AGO ondervroeg 5.416 respondenten onder de Nederlandse Beroepsbevolking (NBB) in mei 2013. Dit jaar heeft men een deel van de ‘vrije’ vragen ingeruimd om het social media gebruik en effectiviteit in kaart te brengen.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Helft van de actief werkzoekenden gebruikt Social Media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.