Recruiters bij uitzendbureaus opgelet: gebruik de perspectiefverklaring

Per 1 januari 2017 verbeterde mogelijkheden voor uitzendkrachten bij het kopen van een woning. Negen grote uitzendgroepen bieden de perspectiefverklaring aan.

Wie als recruiter voor een uitzendbureau werkt en pro-actief zoekt naar nieuwe medewerkers, komt regelmatig in aanraking met kandidaten die hun twijfels hebben om via een uitzendbureau te werken. Vooral veel potentiële kandidaten voor het invullen van hoger ingeschaalde functieprofielen zijn vaak niet bekend met uitzendbureaus. Het is dan aan de recruiter om met de nodige overtuigingskracht en met goede antwoorden op vragen van de geïnteresseerde iemand over de streep te trekken.

Uiteraard heb je voor dit soort gesprekken je verhaal al klaar liggen, want er zijn meer dan genoeg goede redenen om via een uitzendbureau te werken. Per 1 januari 2017 kun je dit verhaal uitbreiden met de verbeterde mogelijkheden voor uitzendkrachten bij het kopen van een woning. Sinds dit jaar bieden namelijk negen nieuwe grote uitzendgroepen de zogenoemde perspectiefverklaring aan. Met dit document is het voor uitzendpersoneel eenvoudiger een hypotheek af te sluiten en (dus) een eigen woning te kopen.

Wat is de perspectiefverklaring?

De perspectiefverklaring is een officieel document waarmee uitzendkrachten bij de deelnemende hypotheekaanbieders een hypotheek kunnen aanvragen. Dit kan al na één jaar in dienst bij het uitzendbureau. Voorwaarden hierbij zijn wel dat het uitzendbureau tevreden is over de geleverde prestaties én dat de vooruitzichten op de arbeidsmarkt gunstig zijn. In de perspectiefverklaring wordt vastgelegd dat de uitzendkracht (naar alle waarschijnlijkheid) de komende jaren verzekerd is van een stabiel inkomen. De verklaring geeft de hypotheekaanbieder de zekerheid dat de uitzendkracht de maandelijkse hypotheeklasten kan dragen.

Grote vraag naar informatie over de perspectiefverklaring is kans voor recruiters

Bij de helpdesk van hypotheekadviseur eyeOpen.nl komen sinds dit jaar ook de nodige vragen binnen over de perspectiefverklaring. De vragen komen zowel van mensen die al een baan hebben, als werkzoekenden die benaderd zijn door een recruiter en overwegen om via een uitzendbureau te werken.

Uit het stijgende aantal vragen blijkt dat de kans op het kopen van een eigen woning voor veel mensen een belangrijke reden kan zijn om wel of niet bij een uitzendbureau aan de slag te gaan. Dit is een interessant gegeven voor recruiters, die hiermee een extra instrument in handen hebben om goede kandidaten binnen te halen. Het vooruitzicht op een eigen woning is iets dat veel mensen aanspreekt en daarmee zeer interessant is om in je gesprek ter sprake te laten komen. eyeOpen.nl merkt uit de vragen dat dit lang nog niet altijd gebeurt, een gemiste kans.

Deelnemende uitzendbureaus en hypotheekaanbieders

Recruiters en HR medewerkers die werkzaam zijn bij Actief Werkt!, Adecco Group Nederland, Driessen HRM, Faber Personeelsdiensten, HappyNurse, Manpower, Randstad Group, OTTO Work Force, Timing Uitzendteam en Young Capital; kunnen de perspectiefverklaring gelijk noemen bij de outreach of het kennismakingsgesprek als aantrekkelijke secundaire voorwaarde. De perspectiefverklaring wordt geaccepteerd bij hypotheekverstrekkers Aegon, ABN AMRO, BLG Wonen, Florius, ING, Obvion, Rabobank, RegioBank en SNS.

Dit artikel is geschreven met Robin de Wit van eyeOpen.nl.

Over Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *