Welke interim-manager kan onze arbeidsmarkt future-proof maken?

Interim-managers zijn de smeerolie van het Nederlandse bedrijfsleven. In sommige sectoren is er een tekort aan deze tijdelijke specialisten, en de vraag zal in de toekomst alleen maar toenemen. Hoe zorgen we dat de spreekwoordelijke olie blijft stromen?

De boetes die aan een aantal Nederlandse banken onlangs zijn opgelegd omdat ze het toezicht op hun geldstromen niet op orde hadden, brachten eens te meer aan het licht: het grote belang van specialisten voor ons bedrijfsleven.  Deze specialisten zijn schaars en hierdoor worden vaak ervaren probleemoplossers ingeschakeld op tijdelijke basis om orde op zaken te stellen.

Smeerolie economie

Niet alleen in Finance, Risk & Compliance en Banking & Financial Services is er op dit moment grote behoefte aan goede interim-managers. Ook bij HR-afdelingen overstijgt is de vraag naar interim-specialisten het aanbod. Vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt is de tijd tussen opdrachten voor de interim-managers steeds korter.

Interim-managers zijn veel gevraagd, omdat ze vaak jarenlang ervaring hebben, en kennis bieden die bedrijven altijd in huis hebben. Zo kunnen ze, naast bijvoorbeeld processen optimaliseren  en personeel aansturen, in een relatief korte tijd grote veranderingen binnen de organisatie tot een goed einde brengen. Daarnaast kijkt een goede interim-manager ook vaak naar de toekomst en zorgt hij-zij ervoor dat  zijn-haar kennis aan de vaste medewerkers wordt overgedragen. In die zin zijn ze de smeerolie van het Nederlands bedrijfsleven, en daarmee van de economie.

Zand in de machine

De grote vraag is hoe we samen zorgen dat die olie blijft stromen. De overheid heeft de afgelopen jaren behoorlijk wat zand in de machine gegooid. De onzekerheid rondom het inhuren van freelancers zal aanhouden totdat de zo bekritiseerde wet DBA is aangepast, en dat is pas volgend jaar.

Daarom nemen veel organisaties het zekere voor het onzekere en huren minder snel een zzp’er in. Met een toch al krap aanbod wordt het voor die bedrijven nog ingewikkelder om een interim-specialist te vinden. Een alternatief is om via een payroll-constructie (op uitzendbasis) te werken. Maar de meeste zzp’ers willen niet die via constructie werken, omdat ze hun fiscale status als zelfstandige ermee opgeven.

Concurrentie

Op korte termijn zal de aangepaste wet hopelijk verbetering brengen, maar op de lange termijn zal er veel meer moeten gebeuren om de machine draaiende te houden. De behoefte aan interim-specialisten zal in toekomst eerder méér dan minder worden. Om de concurrentie op de wereldmarkt aan te kunnen, moeten bedrijven steeds sneller kunnen inspringen op veranderingen. De algemene verwachting is daarom dat organisaties zich zullen ontwikkelen naar een kleine kern van vaste medewerkers met daaromheen een grote schil aan interim-professionals.

Eigen boontjes doppen

De gevolgen daarvan zijn niet gering. Hoe zorgen bedrijven er in de toekomst bijvoorbeeld voor dat hun organisatiecultuur behouden blijft, als een grote groep medewerkers voortdurend wisselt?

Een andere uitdaging ligt bij interim-specialisten zelf. Als freelancer zijnde zit het nu eenmaal in het DNA om de eigen boontjes te willen doppen. Echter, in sommige omstandigheden is het belangrijk om je ook als groep te organiseren. Bijvoorbeeld om aan tafel te kunnen zitten, als er een nieuwe wet wordt ontworpen die jouw beroepsgroep direct raakt.

Future-proof

De grootste vraag is hoe de overheid, interim-professionals en bedrijven samen de balans gaan vinden tussen flexibiliteit aan de ene kant, en zekerheid aan de andere kant. Zo is ons hele pakket aan sociale verzekeringen, van pensioenen tot arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, gebaseerd op een systeem met vaste contracten. Hoe gaan we dat systeem future-proof maken?

Het fiasco van de wet DBA heeft laten zien hoe ingewikkeld dat is. Wie heeft bescherming nodig, en wie help je vooral door hem of haar niet voor de voeten te lopen? Dat is de grote uitdaging waar we voor staan. Welke interim-manager kunnen we inschakelen om die uitdaging aan te gaan?

Marlous Marsman

Als Director Michael Page Amsterdam verantwoordelijk voor de recruitmentdivisies Risk & Compliance, Banking & Financial Services, IT en Human Resources. Ruim 15 jaar ervaring in de werving- en selectiebranche.

Marlous Marsman has 6 posts and counting. See all posts by Marlous Marsman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.