Moderne leiders staan niet boven maar naast hun medewerkers

De tijd dat leiders beslisten en werknemers slechts uitvoerden is voorbij. Moderne managers creëren een open en democratische cultuur. Daarbij past geen hiërarchische maar een empathische aanpak.

Er wordt wel eens beweerd dat de sterke leider weer in opkomst is. Mensen die dat denken, kijken waarschijnlijk vooral naar de politiek, want in het bedrijfsleven zie je het tegenovergestelde gebeuren. Daar wordt beslissingen juist veel democratischer genomen, waarbij werknemers nauw worden betrokken bij de strategische koers van de organisatie of hun afdeling.

Transparante manager

Die nieuwe aanpak hangt nauw samen met de generatie werknemers die op dit moment de carrièreladder beklimt: de zogenaamde ‘millenials’. Deze jonge aanstormende talenten vinden het vaak niet meer dan normaal dat ze mogen meedenken. Ze zijn mondig en verwachten dat hun manager transparant is over het beleid.

Ik maak dat zelf iedere dag mee. Sollicitanten geven regelmatig aan dat ze vrijheid zoeken in een baan terwijl hun carrière nog moet beginnen. Ze willen impact kunnen maken, kunnen sporten tijdens werk en als ik een verschil in salaris tussen teamleden niet kan onderbouwen, val ik door de mand.

Respect iedere dag verdienen

Moderne leiders staan in die zin niet meer boven maar naast hun medewerkers. Als manager moet je het respect van je teamleden iedere dag verdienen, door goed naar ze te luisteren en hun mening serieus te nemen.

Dat is precies waarom empathisch vermogen zo´n cruciale eigenschap is voor een leidinggevende. Je moet je beleid kunnen aanpassen aan de specifieke behoeften van de medewerkers

Dat betekent niet dat resultaten niet tellen. Integendeel. Maar de valkuil waar veel beginnende managers in vallen is dat ze hun medewerkers alléén afrekenen op resultaten.

Menselijke benadering

De toegevoegde waarde van een goede leidinggevende is nu juist de menselijke benadering. Je probeert altijd te achterhalen wat iemands persoonlijke drijfveren zijn. Als je weet wat mensen motiveert, komen de resultaten vanzelf.

Die aanpak overigens is niet alleen goed voor de werknemers, maar ook voor bedrijven zelf. De generatie wordt gevoed door (razendsnelle) ontwikkelingen en zijn hierdoor vaak flexibel. Moderne bedrijven merken dat werknemers vaak véél meer kennis hebben over een specifiek product of een service dan hun leidinggevenden. Als je wilt dat ze die kennis met hun managers delen, is een vlakke en open organisatiestructuur cruciaal.

Koffie opdweilen

In die zin liet onze eigen minister-president vorig jaar zien dat hij het goed begrepen heeft.  Het filmpje waarin hij, onder luid applaus van de schoonmakers, zelf zijn omgevallen koffie opdweilde, ging niet voor niets de hele wereld over. Zijn boodschap sprak blijkbaar tot verbeelding, ongeacht je politieke voorkeur. En die boodschap was simpel: moderne leiders zijn geen zonnekoningen, ze staan gewoon tussen hun medewerkers met hun voeten in de modder. En als je per ongeluk je koffie laat vallen, pak je zelf de dweil. Dat zou vanzelf moeten spreken.

Marlous Marsman

Als Director Michael Page Amsterdam verantwoordelijk voor de recruitmentdivisies Risk & Compliance, Banking & Financial Services, IT en Human Resources. Ruim 15 jaar ervaring in de werving- en selectiebranche.

Marlous Marsman has 3 posts and counting. See all posts by Marlous Marsman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.