Guerilla marketing in recruitment

Ik heb gisteravond het boekje Guerrilla Marketing van Cor Hospes gelezen waarin hij op zoek gaat naar een definitie hiervan. Ofwel de do’s en don’ts van buzz, virale, ambush, stealth, grassroots en mond-tot-mondreclame. Hij komt tot de volgende conclusie:

“Guerrillamarketing is een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wow-effect opwekt voor een merk, mening dienst of product.”

Wat je vaak ziet is dat minimale middelen tijdelijk worden gebruikt om een groot impact te krijgen. Maar een klein budget is geen criterium. De belangrijkste conclusie staat aan het begin van het boek; “Het kan zo simpel zijn, als je maar weet wat de klant wil en wat de mensen aanspreekt.” Het boek is dan ook een pleidooi voor succesvolle marketing wanneer je inspeelt op de individuele wensen van de klant.

Helaas ontbreekt aan de eerste versie van het boek een of meer casussen m.b.t. recruitment. Het leek mij aardig om aan dat gemis iets te doen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar recruitment guerrilla casussen in Nederland en kom tot het volgende korte lijstje:

Overzicht guerrilla recruitment campagnes in Nederland tot 2009

Organisatie: Abeln
Jaar: 2008 September
Functie(s): Advocaat-stagiaires
Campagne: Reclamebord, tegenactie van advocatenkantoor

Guerrilla recruitment
Organisatie: Euro RSCG

Jaar: 2008
Functie(s): Account Manager, Strategist, DTP-artist
Campagne: Abri poster bij een tramhalte in Amsterdam, vlakbij 4 van de grootste reclamekantoren

Euro RSCG Amsterdam recruitment  poster

Organisatie: Berk accountants
Jaar: 2007 Mei
Functie(s): Accountants
Campagne: Maak de balans op, videowalls voor kantoren big fourGuerilla recruitment

Organisatie: Ordina
Jaar: 2007
Functie(s): Senior SAP project managers
Campagne: Auto met Ordina logo (Mini) een week lang voor het huis, gevolgd door billboard met tekst dat Ordina op zoek was naar SAP-professionals

Organisatie: ABAB
Jaar: 2007 Mei
Functie(s): Accountants
Campagne: Enorme taarten met ABAB logo naar medewerkers van Ernst & Young

Organisatie: TBWA/NEBOKO
Jaar: 2006 Maart
Functie(s): Account Managers
Campagne: Quit And Join Us, glazenwassers actie
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ODfA_xlNg-A]

Het is helaas een kort lijstje geworden maar advertenties en (virale) campagnes vallen niet onder de definitie van Guerillamarketing en zijn dus bewust weggelaten.

Wie kent er nog meer voorbeelden van guerilla recruitment acties?

Tip: Op 26 november 2012 vertelt Cor Hospes over de spelregels van moderne guerrillamarketing. Wil je hierbij zijn? Reserveer dan snel een plek tijdens deze speciale Boardroom Session.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Guerilla marketing in recruitment

  • 13/08/2009 om 14:37
    Permalink

    Ik vind deze zelf erg leuk:

    Monteurs werven
    Martin Schilder is een autodealer. En hij zoekt monteurs. Hij liet twee jonge vrouwen garages in Nederland bezoeken met het verhaal dat er ‘iets’ rammelde. Natuurlijk was iedere monteur bereid even te kijken. Auto op de brug. En daar staat dan op een bord onder de auto de tekst: “Gezocht: monteurs. Kijk op martinschilder.nl. Met een verborgen camera is er ook nog een filmpje van gemaakt dat op Youtube is gezet en al bijna 11.000 keer bekeken.
    http://www.youtube.com/watch?v=udymr_gd7ow

  • 05/10/2009 om 15:24
    Permalink

    Deze is ook erg leuk bedacht door een groep Rotterdamse studenten van de Hogeschool Rotterdam.

    Voor een junioronderneming verkochten zij een presentatietool. Dit was een afstandbediening voor powerpoint in een hoesje.

    Om aandacht onder studenten te krijgen hebben zij etiketten laten drukken met de tekst: GEEN MUIS MEER NODIG, KIJK OP CLICK-COMPANY.NL

    Deze etiketten hebben zij onder alle optische computermuizen geplakt. Door het etiket werkte deze muizen niet meer en moest elke gebruiker de onderkant van de muis bekijken en het etiket verwijderen.

    [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=9aZPqAub_As&hl=nl&fs=1&]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.