De beste kandidaat

Gesprek met recruiter. Deze ziet het niet meer zitten. Denkt nergens meer aan. Luistert nergens meer naar. Klant wil geen nieuwe kandidaatjes. Huur is te hoog. Personeel is te lui. Resultaat is utopia. Overleven het devies.

Zeg, recruiter. Waarom doe je dit eigenlijk? Eh, ik zat eens aan de andere kant en kreeg profielen van mensen die al in mijn eigen bedrijf werkten. Dacht, dat moet beter kunnen. Ja, eens. Foutje bedankt.

Maar eh…is dat echt de reden? Ja, echt. Meer is er niet. En natuurlijk wil ik belangrijk zijn in mijn branche. Wil ook wel mensen aan een baan helpen. Dankbaar werk. Ik wil goed zijn in mijn vak. Maar eigenlijk is het niet zo’n vak. Opleiding? Nee joh. Diploma’s? Heb je toch niet nodig? Business plan? Neuh. Visie? Eh, staat die niet op mijn website? Eerlijk gezegd, ben ik geholpen met het opzetten van mijn bedrijf. Tijdelijke vent, die me een half jaartje heeft geholpen.

Wat is eigenlijk je unieke onderscheidende waarde? Geen idee, ik ben natuurlijk meer toegewijd dan een ander. En ik kan snel zoeken op monsterboard. Bovendien heb ik een mooie website en een database met kandidaten.

Echt? Maar wat is nu je unieke onderscheidende waarde? Eh, is dit dan niet uniek en onderscheidend? Ik ben ook heel aardig hoor. Maar op het moment even niet. Want klant wil geen kandidaatjes. Klant zegt: geen vacatures.

Maar…is recruitment dan niet strategisch bij jouw klant? Kan je hem niet helpen zijn éigen recruitment beter aan te pakken. Zeg eens eerlijk, toen je vroeger -toen er nog vacatures waren- kandidaten aanbood, waren dat dan altijd de beste? Niet zeggen wat je toen zei, dat zou ik ook zeggen. Waren dat niet gewoon de meest beschikbare, aanvaardbare kandidaten die je kon vinden? Kun je niet gewoon iedereen “in de cultuur van een bedrijf praten”? En stonden ze niet gewoon op monsterboard? Ik heb zelf ook wel eens mensen aangenomen. En vaak is het dat. Eerlijk is eerlijk, als klant stel ik ook niet veel voor. Want ik accepteer gewoon die kandidaat van jou, ook al is hij of zij niet echt precies wat ik zocht. Maar ik houd van mensen. En dus is een acceptabele, enthousiaste kandidaat met enigzins de juiste kwalificaties ook vaak wel goed genoeg. Of was. Toen ik nog omhoog zat. Nu heb ik geen vacatures meer, zeg ik. Maar eigenlijk zou ik dolgraag van die paar mensen af willen die ik heb aangenomen toen ik krap zat, maar die geen sikkepit presteren. Maar ja, ik zou dan eigenlijk wel goede vervangers willen. En die komen niet naar mijn bedrijf. Want toppers, die zien het in mijn bedrijf niet zitten. Geen idee hoe dat komt.

Moet ik eens met jou praten zeg je? Want je kunt méér dan mij alleen maar aan kandidaten helpen wanneer ik krap zit? Moet ik mijn employer brand verbeteren? Wat is dat? En hoe weet jij dat? Kun je me helpen om deze keer écht de juiste mensen te vinden? Dus niet de meest voor de hand liggende, acceptabele kandidaten? Mensen die op dit moment zo’n baan hebben? En die daar ook heel goed in presteren? Dat klinkt een beetje of ik een voetbalelftal mag samen stellen bij FC Barcelona. En dat kun jij? Wat zeg je? Kun je ook mijn uitstraling veranderen naar die mensen? Zodat ze ook echt bij ons willen komen werken? En moet ik daarvoor dan ook wat doen aan de cultuur in mijn bedrijf? Omdat je van een stalpaard geen renpaard kunt maken? Dat is wel duidelijke taal zeg. Maar ik waardeer je eerlijkheid. Misschien moet je eens komen praten.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

3 gedachten over “De beste kandidaat

  • 13/08/2009 om 11:49
    Permalink

    Jacco,

    Leuk artikel. Ben het op een aantal punten met je eens maar er spelen vanzelfsprekend ook wel wat andere factoren zo nu en dan….
    Naar mijn mening moeten werkgevers / ondernemers eens heel goed nadenken en openstaan voor adviezen c.q. ondersteuning.

    Natuurlijk is jouw “tone of voice” belangrijk EN is je boodschap enorm belangrijk, maar huidiger situatie is toch ecth zo dat je vrijwel niet aan tafel komt bij nieuwe prospects. Men schuift je aan de kant want ze hebben wel andere problemen. De kunst is om telefonisch hier al met elkaar over in gesprek te geraken.

    Nou, we gaan verder met ondernemen 🙂

    groet
    Gerard

  • 13/08/2009 om 14:13
    Permalink

    @Gerard leuk dat je een reactie geeft. Maar voor alle duidelijkheid, dit artikel is niet geschreven door mij maar door een gastblogger. Succes met ondernemen!

  • 14/08/2009 om 00:55
    Permalink

    Beste Gerard,
    Recruitment is vaak “plat”. De recruiter heeft weinig andere boodschap dan “ik kan kandidaten leveren”. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar die wilde ik maar eens niet aanhalen in dit stukje. De meesten zijn gewoon niet in staat om hun eigen dienstverlening “onder te verdelen in stukjes” en vervolgens te zórgen dat ze aan tafel komen. Je moet in elke economische omstandigheid je opdrachtgever willen hélpen. Maar dan moet je wel beginnen met te geloven dat je dat kán. En daar ontbreekt het bij velen aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.