20 tips om je carrièresite inhoudelijk te verbeteren

Augustus en September zijn een van de drukste maanden van het jaar voor Recruiters. Dit is het moment dat werkend Nederland, net terug van vakantie, zich gaat heroriënteren op een baan. Omdat ze een periode hebben gehad van zelfreflectie of omdat ze die vervelende collega weer tegenover zich zien.

Velen zullen zich gaan oriënteren via de website van de concurrent of de werkgever met een uitstekende reputatie. En zeg nou eerlijk, straalt je eigen carrièresite de energie en enthousiasme uit dat je als organisatie wil uitdragen? Grote kans van niet want de meeste websites zijn lelijk, niet informatief of saai. Terwijl dit het belangrijkste communicatiekanaal voor bedrijven is om met potentiële kandidaten te communiceren! Sterker nog, 98% van alle sollicitanten zal dit bezoeken.

Hoog tijd dus om de basis op orde te krijgen want het krijgt niet altijd de aandacht die het verdient. Wellicht interessant om meteen  te onderzoeken of er speciale secties moeten worden ingericht voor je doelgroep(en) waar je continue op zoek naar bent. Het grote voordeel hiervan, indien goed uitgevoerd, is hogere ranking in de natuurlijke zoekresultaten van Google (SEO ofwel zoekmachine optimalisatie). Vergeet niet dat Google een steeds belangrijker medium wordt voor banenzoekers. Belangrijker dan de meeste jobsites, met miljoenen zoekopdrachten per maand en volgens IG onderzoek inmiddels in de top 5 van oriëntatiebronnen voor banenzoekers.

Maar laat ik me hier even beperken tot de inhoud van de carrièresite. Technische beperkingen zijn er nauwelijks meer dus zullen er keuzes gemaakt moeten worden met betrekking tot welke informatie en functionaliteiten aan de vacaturesite toegevoegd moet worden. Daarom bij deze hulp in de vorm van een top 20, volgens europees onderzoek, van meest gewilde functies en eigenschappen die banenzoekers op dit moment terug willen zien tijdens het bezoek aan de carrièresites van bedrijven:

1. Specificatie van het type sollicitanten waar het bedrijf naar op zoek is
2. Beschikbaarheid van banen
3. Specifieke informatie over mogelijkheden binnen het bedrijf
4. Mogelijkheid te reageren via e-mail
5. Informatie over persoonlijke ontwikkeling
6. Contact details van Recruiters
7. Direct link naar carrière website vanaf homepage bedrijf
8. Belangrijke feiten over het bedrijf (key facts)
9. Mogelijkheid om banen te sorteren op meerdere criteria
10. Status van sollicitatie bekijken
11. Mogelijkheid om data te bewaren tijdens het invullen van een online sollicitatieformulier
12. Informatie over het recruitment proces
13. Beschrijving van carrièremogelijkheden
14. Beschrijving van dagelijkse werkzaamheden
15. Informatie over de laatste update van de carrièresite
16. Informatie over internationaal werken
17. Duur van de sollicitatieprocedure
18. Mogelijkheid om open sollicitatie te versturen
19. Reageren via Online Sollicitatie Formulier
20.  Mogelijkheid om met verschillende documentformaten te reageren (word, pdf etc.)

Veel van deze functies hebben de meeste bedrijven al maar op punt 4, 6, 10, 14, 17, 18 kun je nog onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. We zien ook veel functionaliteit terug van de betere Applicant Tracking Systemen in punten 9, 10, 11, 19 en 20 wat het belang onderstreept van een dergelijke tool. En wellicht ter geruststelling; podcasts, video’s, chats en blogs staan vrijwel helemaal onder aan de lijst van 70 onderzochte features. Het resultaat? De impact op de kwantiteit en kwaliteit van kandidaten zal merkbaar stijgen door een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke wervingsite met informatie gericht op je doelgroep(en).

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.