Waar blijft alumni recruitment?

Het is van de minst benutte recruitmentstrategieën: alumni recruitment. Oftewel, het opnieuw inzetten van ex-werknemers. Maar met de opkomst van de netwerkorganisatie kan alumni recruitment wel eens een aantrekkelijke recruitmentstrategie worden.

Alumni recruitment moet niet verward worden met referral recruitment. Bij referral recruitment worden medewerkers ingezet bij de werving van nieuwe collega’s. Met de welbekende aanbrengpremie verstrekken organisaties een (financiële) beloning wanneer een medewerker een nieuwe collega aanbrengt. Het belonen van ex-medewerkers voor het aanbrengen van een nieuwe collega behoort eigenlijk ook tot referral recruitment. In de praktijk ben ik hier helaas nog weinig successen van tegengekomen. Sterker nog, het aanbrengen via de eigen medewerkers wordt al nauwelijks als serieuze wervingsstrategie ingezet. Verder dan een regeling (HR heeft het maar druk met al die Regelingen) komt het vaak niet. En die regeling is vaak niets eens bij de medewerkers bekend en wordt dan ook nog lekker laagdrempelig gemaakt met alle voorwaarden en uitsluitingen… En voor de (netto) beloning kan je je inspanningen vaak ook besparen.

Een brug te ver

En het benutten van de netwerken van voormalige collega’s in de werving lijkt helemaal een brug te ver. Nog een gemiste kans. Ex-collega’s kennen de organisatie als geen ander en zullen alleen een vriend, kennis of familielid op de organisatie afsturen, als zij de overtuiging hebben dat dit tot een succesvolle match kan leiden. Immers, zij willen er zelf niet op aangekeken worden, als zij de verkeerde kandidaat naar de organisatie hebben doorverwezen.

Ex-medewerker opnieuw inzetten

En is referral recruitment al lastig; het daadwerkelijk opnieuw inzetten van een ex-medewerker (alumni recruitment) is voor veel organisatie helemaal een ‘ver van het bed show’. De opkomst van de netwerkorganisatie kan hier wellicht verandering in brengen. Arbeidsrelaties worden steeds korter en zo meer en meer afgestemd op de behoeften van medewerker én organisatie. Die kunnen zodanig veranderen dat er nu geen onderlinge match meer is, maar dat kan in de nabije toekomst weer anders zijn. Een belangrijk voordeel van alumni recruitment is dat de kans op een mismatch aanzienlijk verkleind wordt. Immers, de ex-medewerker en de organisatie hebben reeds ervaring met elkaar. Andere voordelen: er is nagenoeg geen inwerkperiode nodig (direct return on investment) en de wervingskosten zijn minimaal.

Out of the box

De uitwerking van alumni recruitment hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn. Het is hierbij wel van belang om niet alleen vacatures te zenden, maar vooral de bredere interactie met alumni te zoeken. Dit kan via het toezenden van personeelsbladen (met een column van een ex-medewerker en natuurlijk de rubriek “Hoe gaat het met …?”), het organiseren van alumnibijeenkomsten (apart of juist geïntegreerd met de huidige medewerkers), het actief delen van kennis (bijvoorbeeld alumni als gastspreker uitnodigen) of zelfs door alumni in sollicitatiecommissies plaats te laten nemen. Ja, dat is nog eens out of the box, hè!

Oh ja. One More Thing…. alumni recruitment wordt alleen succesvol als je op een goede wijze afscheid van elkaar neemt…..

Max van Liemt

Meer dan 15 jaar ervaring als recruitment manager, trainingsmanager en hr manager. Verbindt HR met (bedrijfs)economie, marketing, communicatie en technologie. Auteur van HR aan Z. Winnaar NVP Future Award 2010. Kerndocent Masterclass HR Bedrijfskunde

Max van Liemt has 20 posts and counting. See all posts by Max van Liemt

Eén gedachte over “Waar blijft alumni recruitment?

  • 16/11/2012 om 10:35
    Permalink

    Beste Max,
    ik kan alleen maar bevestigen wat je schrijft. Soms moet de tijd ook rijp zijn. Ik denk dat technologie ontwikkeling, zoals sociale netwerken, een boost kunnen geven aan alumni recruitment.
    Het Alumni netwerk moet dan overigens niet alleen ingezet worden als pijplijn voor vacatures, maar onderdeel van het kennisnetwerk, als optie voor co-creatie e.d.
    Ik zie het in het perspectief van de transformatie naar een netwerk samenleving met netwerk organisaties. Ik vrees overigens dat dit voor veel HR en recruitment organisaties nog een stap te ver is. Het verlangt namelijk nu investeren in een lange termijn relatie in de hoop / verwachting dat dit straks rendeert. Dat voor elkaar krijgen blijkt keer op keer een hele tour. We rekenen namelijk liever af op korte termijn succes, reactief vacatures invullen dan op lange termijn succes.
    Voor geinteresseerden heb ik een heel programma op de plank liggen. Dat was ooit state of art en is dat “helaas” nog steeds. De inburgering van sociale netwerken heeft de stap echter een stuk kleiner gemaakt, er is hoop!
    Alumni management maakt naar mijn overtuiging overigens deel uit van de transformatie naar Talent Relatie Management. Zie hier meer daar over.http://www.slideshare.net/alhoupart/recruitment-for-the-next-decades-talent-relationship-management
    Wellicht moeten we een keer de krachten bundelen om Alumni management een impuls te geven!
    Groeten,
    Alexander Crépin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.