Vernieuwende arbeidsmarktcampagne van UMC Utrecht

Door alle hightech apparatuur zie je soms (letterlijk) de patiënt niet meer liggen. Bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht begint alle innovatie bij de patiënt. Of, in deze campagne, eróp (bodypaint). In verschillende uitingen worden neurologisch onderzoek, robotchirurgie en een steunhart verbeeld.

Vernieuw mee campagne

Met de campagne wil het UMC Utrecht onderstrepen dat het alle ruimte biedt aan vernieuwende initiatieven van medewerkers. “Van revolutionair hersenonderzoek tot een simpel, maar lumineus idee over het beter aanprikken van een infuus; op elk niveau zijn medewerkers bezig met ideeën waar de gezondheidszorg beter van wordt”, vertelt Nicole Lisman, hoofd Arbeidsmarktcommunicatie & Recruitment bij het UMC Utrecht. In de campagne zijn sommige van deze vernieuwende ideeën gebodypaint op het menselijk lichaam. “Omdat we alles wat we hier ontwikkelen uiteindelijk bedenken in het belang van de patiënt. Die staat voorop.”

Wervingsbehoefte

Het UMC Utrecht is met bijna 11.000 medewerkers de grootste werkgever in de regio. Door de vergrijzing en de toenemende vraag naar zorg is er een structurele behoefte aan de instroom van nieuw personeel. Geschoolde professionals, maar ook mensen die nog aan een opleidingstraject moeten beginnen. “Van verpleegkundigen tot operatieassistenten en laboranten. We werven praktisch alle beroepsgroepen”, verduidelijkt Lisman. “Voor een groot aantal beroepen in het UMC Utrecht leiden we de mensen zelf op. En tegelijkertijd zorgen we ook dat ervaren mensen weer doorstromen naar nieuwe functies. Mee-vernieuwen gaat dus óók over je eigen carrière. Daarom praten we hier ook niet zozeer over banen, maar over loopbanen.”

Zichtbaarheid

De campagne van het UMC Utrecht zal een jaar lang met regelmaat te zien zijn op de Utrechtse billboards. “We willen structureel zichtbaar blijven als innovatieve organisatie. En onszelf presenteren als aantrekkelijke werkgever. Of je nu al in zorg, onderzoek of onderwijs actief bent, of dat juist wilt gaan doen.”

Bron: Steam / Fotografie: Jaap Vliegenthart

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur en blogger op dit gebied. Hij schreef 5 vakboeken waaronder het eerste Nederlandstalige boek over (Recruitment via) LinkedIn en recent ‘Recruitment 3.0‘. Via Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Hij is ook docent bij Recruiter University, Inholland Academy opleiding HRM en CRKBO geregistreerd.

Jacco Valkenburg has 621 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.