Trend analyse social media – oktober 2009

Met behulp van Google Trends is het goed mogelijk om ontwikkelingen in bezoek van websites met elkaar te vergelijken. Ik zal regelmatig een analyse verzorgen van het gebruik van social media websites in Nederland en aanvullen met internationale cijfers. Recruiters volgen immers net als marketeers het publiek om deze te bereiken.

De cijfers die hieronder volgen hebben, mits anders vermeld, als peildatum 9 oktober 2009. De afbeeldingen tonen het aantal unieke bezoekers uit Nederland.

LinkedIn Nederland

Linkedin oktober 2009

LinkedIn heeft momenteel 1,279,162 profielen uit Nederland. Google Trends laat wereldwijd en ook in Nederland de laatste week een flinke piek zien. Ik ben benieuwd hoe dit er over een paar maanden eruit ziet. LinkedIn profiteert in ieder geval van een duidelijk business model en blijft groeien mede dankzij weinig afhakers.

Twitter Nederland

Twitter oktober 2009

Twitter lijkt zich in Nederland en ook wereldwijd (zie data Comscore hieronder) te stabiliseren op het huidige niveau. De grootste uitdaging voor Twitter is om het grote aantal quitters te stoppen zodat men weer groei kan laten zien.

Comscore twitter-com october 2009

Facebook Nederland

Facebook oktober 2009

De groei zet gewoon door bij het internationale netwerk van Facebook waar de gemiddelde leeftijd 10 jaar hoger ligt dan op Hyves.

Hyves

Hyves oktober 2009

De langetermijntrend dat Hyves een dalend aantal bezoekers laat zien (volgens Google, niet volgens Hyves) lijkt te zijn gestopt. Het aantal is inmiddels gegroeid tot 9.293.059 leden. Hyves probeert de toenemende concurrentie van internationale online netwerken te stoppen door te werken aan integratie met Facebook, LinkedIn, Twitter en MySpace. Op deze manier kun je later internationale contacten van verschillende netwerken op Hyves volgen. Ook wordt binnenkort de Hyves homepage volledig vernieuwd.

Overig nieuws

YouTube heeft op 9 oktober een nieuwe mijlpaal bereikt met 1 miljard views per dag.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=9Hcaz9WpfpI]

Dat Nederland goed scoort in het gebruik van sociale media is algemeen bekend. Een recent Europees onderzoek toont ook aan hoe actief en op welke gebieden, van inactieven tot creators:

Klik 2x door op de afbeelding om deze te vergroten
Klik 2x op de afbeelding om deze te vergroten

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur en blogger op dit gebied. Hij schreef 5 vakboeken waaronder het eerste Nederlandstalige boek over (Recruitment via) LinkedIn en recent ‘Recruitment 3.0‘. Via Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Hij is ook docent bij Recruiter University, Inholland Academy opleiding HRM en CRKBO geregistreerd.

Jacco Valkenburg has 621 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 thoughts on “Trend analyse social media – oktober 2009

  • 29/10/2009 om 23:23
    Permalink

    Go Facebook! 😀

  • 04/11/2009 om 16:04
    Permalink

    goed stukkie weer, kun je ervoor zorgen dat de trends van alle sites kunnen worden uitvergroot, ik kan nu enkel hyves uitvergroten en je schema onderin.

    Bedankt alvast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.