7 sollicitatietips – van werkgever aan werknemer

Huh. Een artikel met sollicitatietips? Terwijl de sollicitant keuze te over heeft? Ja! Want bij leuke functies heb je als sollicitant nog steeds concurrentie. Bij onze vacature voor tekstschrijver ontvingen we meer dan 70 reacties. Dat werd 2 x ‘ja’ en 68 x ‘nee’. Je moet als sollicitant dus opvallen. Nog steeds. Lukt dat? Mwoah. De reacties die ik kreeg waren netjes maar saai. Echt saai. Daarom 7 tips. Van werkgever aan  werknemer (Ja, lekker eenzijdig inderdaad 🙂).

Mensen aannemen. Ik heb het in totaal zo’n 25 tot 30 keer gedaan voor mijn bedrijven. Voor functies in communicatie, marketing, sales of copywriting. Functies waarbij creativiteit en overtuiging een hoofdrol spelen.

80 reacties per vacature
Gemiddeld ontving ik per sollicitatieronde tussen de 40 en 120 reacties, afhankelijk van de arbeidsmarkt. Laten we het gemiddeld op 80 houden.

2.000 sollicitatiebrieven totaal
Ik heb daarmee dus al meer dan 2.000 sollicitaties doorgenomen (Poeh. Van dat aantal sta ik zelf ook wel te kijken 🙂). Vanuit die 2.000 inzendingen geef ik graag mijn tips voor sollicitanten. Tips over dingen waar ik als werkgever enthousiast van wordt. En tips over wanneer mijn aandacht wegglijdt.

Tip 1: Wijk af

Stuur iets anders dan een gewone brief. In onze recente vacature voor tekstschrijver sloten we af met de tekst: “Stuur je cv, motivatie, blog of vlog. Wat je maar wilt.”

Wat kreeg ik? Op 1 inzending na, alleen maar brieven. Geen vlogs. Geen websites. Geen podcasts. Geen video’s. Nee, brieven. In pdf. Per e-mail.

Nou vind ik mezelf met 44 jaar al best oud. Maar nu voelde ik me toch ècht jonger dan de meeste sollicitanten. Ik had iets meer jus verwacht.

Er was 1 uitzondering. Daar ontvingen we een motivatie incl. QR-code. De QR-code leidde naar een gepersonaliseerde video. Ik was blij. Zo moest het.

Mijn advies: durf af te wijken.

  • Daan Scherpenzeel stuurde z’n sollicitatie als Spotify-playlist. Een actie waarmee hij de kranten haalde.
  • Een infographic kan ook.
  • Neem een vlog op.
  • Maak een lied met je sollicitatie als songtekst.
  • Kun je niet zingen, zing dan over het feit dat je beter kunt schrijven dan zingen (bij een vacature voor tekstschrijver).
  • Maak een sollicitatie-website.
  • Stuur een handgeschreven brief. Op perkament-briefpapier. Met een nagetekende QR-code (die werkt ook). Inclusief kaarsvet-zegel op de envelop. Spray er nep-sneeuw op. Doe er een antwoordkaart in.
  • Of wat dan ook. Maar val op. Wijk af. Zeker voor een baan in marketing of communicatie.

Tip 2: Bel vooraf

Er zijn maar heel weinig mensen die mij vooraf bellen over een vacature. Ben jij dus degene die wél belt met een paar (voorbereide) vragen? Dan onthoud ik je.

In sales geldt een soort magisch getal van 7 contactmomenten. Je krijgt dan heel veel websites die dit concept uitleggen: benader een prospect 7 x op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Zo verandert een lead in een sale.

Pas dit ook toe bij sollicitaties. Leg meerdere contacten. Handel bovendien snel. Zorg dat bij het gesprek je motivatie al klaar ligt en stuur die binnen 24 uur ná het telefoongesprek toe. Verwijs in je motivatie naar het telefoongesprek (zodat de ontvanger zeker weet welk gesprek er bij de sollicitatie hoort).

Andere contactmomenten bij een sollicitatie?

  • LinkedIn-invite
  • Reageren op een LinkedIn-post
  • Gewoon een tweede brief of e-mail sturen (heb ik nog nooit gehad en valt dus op)
  • …. er is vast nog iets anders te bedenken

Tip 3: Kom goed binnen

Je binnenkomer is belangrijk. Weet jij de aandacht te pakken van de lezer?

In 40 tot 50 procent van de gevallen was dit de eerste zin: “Toen ik de vacature voor [functie] zag op [platform] was ik meteen enthousiast.”

Natuurlijk is het leuk om te merken dat iemand enthousiast is. Ja, de zin is vriendelijk. En correct. En positief. Maar deze zin is een ongelooflijk cliché. Kies dus voor iets anders. Dan val je op.

Eén kandidaat schreef: “Ik was enthousiast en, kijkend naar wie jullie zoeken, denk ik dat we een match zijn”. Dat is al iets beter. Je richt je dan op het bedrijf. De kandidaat had ook kunnen schrijven: “… kijkend naar wie jullie zoeken, verwacht ik dat jullie ook enthousiast zijn”.

Een beetje bluf maar wel prikkelend.

Tip 4: Wees meer dan je cv

Bij een sollicitatie zit altijd een cv. Die lees ik uiteraard ook. Dus je hoeft in je motivatie niet nog een keer je cv helemaal uit te schrijven. Dat is zonde van de aandacht van de lezer. Van mijn aandacht, is dit geval.

Licht in plaats daarvan toe welk van jouw (werk-)ervaringen een unieke indruk heeft achtergelaten. Wat heb je ergens specifiek geleerd? Wat juist niet? En welke ervaring leverde écht een bijdrage aan de huidige functie?

Vertel ook iets over jezelf als persoon. Je hobby. Je visie. Je achtergrond. Laat dus iets van jou als persoon zien. Niet alleen je carrière.

Tip 5: Verklein jezelf niet

“Ik heb een aantal tekstjes geschreven voor een lokaal krantje bij ons in de buurt”.

Hoe meer verkleinwoorden je gebruikt, hoe zwakker je jezelf presenteert. Schrap die verkleinwoorden. Zet jezelf krachtig neer.

Tip 6: “Verblijf ik”

“In afwachting van je reactie verblijf ik”.

Deze zin kwam ik afgelopen sollicitatieronde nog 3 x tegen. Een zinnetje dat iemand ooit netjes heeft geleerd op school.

Deze zin kan écht niet meer. Het roept bij mij bovendien de vraag op: “Waar verblijf je dan precies? In een tent, caravan of chalet?” Sorry. Dat was een slechte grap. Maar schrijf dit gewoon niet meer.

Tip 7 : What’s-in-you-for-the-company

De laatste tip. Een lekker arrogante en egoïstische tip: ik wil weten wat mijn bedrijf heeft aan jou als kandidaat. Schrijf dus als sollicitant niet alleen over jezelf maar over jezelf in relatie tot de organisatie.

Ik lees nog heel vaak: “Deze functie past precies bij wat ik nu wil”. Dat is leuk voor jou. En natuurlijk laat het je enthousiasme zien. Maar daarmee laat je ook zien dat het vooral gaat om jou en niet om je (toekomstig) werkgever.

Vergelijk het met marketing. Wil jij een product verkopen, dan schrijf je klantgericht. Je vertelt tegen de klant welk probleem jouw product oplost. Of je laat zien welk doel met jouw dienst wordt gerealiseerd.

Snap je dit niet? Bekijk dan deze pagina over de Value Proposition Canvas.

Als bedrijf moet je nooit alleen maar over jezelf praten. Dan verkoop je niks. En dus moet jij dat als sollicitant ook niet doen. Dat word je minder aantrekkelijk voor werkgevers.

Jij bent de oplossing voor een tekort aan medewerkers. En dus moet je inzoomen op jouw meerwaarde voor de organisatie. Hoe zorg jij dat de organisatie beter gaat functioneren? Daar mag je het best over hebben in je motivatie.

Eén recente sollicitant had haar C.V. opzet in de huisstijlkleuren van ons bedrijf. Kijk, dat valt op.

Nog 3 disclaimers

Disclaimer 1: Lekker eenzijdig

Ik schets een eenzijdig beeld hier vanuit de werkgever. Ik snap oprecht dat in het bedrijfsleven en bij de overheid ook nog héél veel te verbeteren valt als het aankomt op employer branding.

Disclaimer 2: Saaie functie? Doe niet te raar!
Solliciteer je op een relatief saaie functie. Zo’n functie waarin je als medewerker verplicht een (broek)pak en blauw overhemd moet dragen? Houd je dan in. Blijf in je keurslijf. Te veel opvallen wordt dan waarschijnlijk niet gewaardeerd.

Disclaimer 3: De praktijk

Ik begon mijn verhaal met 2 x “ja” en 68 x “nee”. Maar dat is eigenlijk niet helemaal waar. In werkelijkheid was het 4 x “ja” en 64 x “nee”. Op het allerlaatste moment kozen 2 van de 4 sollicitanten toch voor een andere werkgever. Pech voor mij. Daarin zie ik wel écht de huidige arbeidsmarkt. Wil een kandidaat liever nét iets anders, dan kan dat ook. Overal is werk.

Uitsmijter: Een sollicitatie met lef

Nee. Frederiek is het uiteindelijk niet geworden. Maar ik zat breed grijnzend voor mijn pc en was zelfs even van mijn stuk gebracht. Dit is solliciteren met lef. Ik ben dus het gesprek met hem aangegaan. Inmiddels werkt Frederiek overigens voor zichzelf.

Lees deze tekst, verbaas je én geniet (Frederiek is overigens akkoord met het plaatsen van zijn sollicitatietekst in deze blog):

Geachte heer Olaf,
Het is paartijd op de Middelburgse savanne. Een loopse content-vacature, lid van de ‘proven’-achtigen, dartelt op de graasvlakte en staart mij flirterig aan. Ik staar verliefd terug en stuur een voorspel van schrijfsels en ontbloot zelfs even mijn gespierde cv.
Mag ik mezelf even komen voorstellen aan u?
Vrolijke groet,
Frederiek.

Olaf Geysendorpher

Directeur van Communicatiebureau Proven Context. In die rol pakt hij ook HR-activiteiten op, waarover hij dan ook een mening heeft. Met zijn bureau verbetert hij de marketing, websites, teksten en SEO van bedrijven.

Olaf Geysendorpher has 1 posts and counting. See all posts by Olaf Geysendorpher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.