Rapport: meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland 2015

Universum heeft de ranglijst ‘Meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland 2015’ gepubliceerd en onthult voor welke bedrijven studenten na hun afstuderen willen werken en wat zij van hun professionele carrière verwachten. De lijst is samengesteld op basis van onderzoek onder 12.659 bachelor- en masterstudenten aan 32 topuniversiteiten en -hogescholen.

TOP 10 meest aantrekkelijke werkgevers

Business studenten– Na twee opeenvolgende jaren bovenaan gestaan te hebben, maakt Google (2) plaats voor KLM (1). Heineken behoudt zijn plaats (3) en blijft populair; onder business studenten is dit bedrijf de meest populaire FMCG. In dezelfde sector zien we een een aantal bedrijven in populariteit dalen: Unilever (5) en Coca-Cola Enterprises (6) zakken beide een plaats en L’Oréal Group (8) zakt twee plaatsen. De stijgers in de top 10 zijn dit jaar Nike (4), met een stijging van 4 plaatsen, Apple (7) die na een daling in 2014 weer langzaam omhoog klimt, en de Rijksoverheid (9) en Schiphol Group (10) die terugkeren in de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers voor business studenten.

Business studenten 2015 NL werkgevers

Technische studenten– De voorkeuren van technische studenten zijn dit jaar relatief stabiel. Zo is de top 3 meest aantrekkelijke werkgevers identiek aan die van vorig jaar: Google (1), Philips (2) en Shell (3). Rijkswaterstaat (9) en BMW Group (10) zijn er eveneens in geslaagd hun positie te behouden. Er is echter positief nieuws voor Apple (4), die 2 plaatsen stijgt en daarmee de positie van de Rijksoverheid (5) heeft ingenomen, terwijl KLM (6) één plaats stijgt. Het beste nieuws is voor Microsoft (7), dat teruggekeerd is in de top 10. TNO (8) slaagt er niet in een positie in de top 5 te behouden, dit bedrijf verliest maar liefst 3 punten als ideale werkgever voor technici.

Technische studenten 2015 NL werkgevers

“Werken voor Philips betekent werken voor een technologisch gedreven bedrijf dat zich focust op het verrijken van de levens van mensen. Onze medewerkers zijn trots dat ze een echte bijdrage kunnen leveren en dragen dit ook uit naar anderen. Starters waarderen dat ze direct grote verantwoordelijkheid krijgen binnen een internationale werkomgeving.” Marysa de Fouw – Rozemeijer, Head of Campus Recruitment Europe, Philips.

Wat verwachten studenten van hun carrière?

2015 is het jaar waarin we voor het eerst echt de effecten zien van de aantrekkende economie in Nederland.” zegt Aurélie Pradier, Employer Branding Consultant bij Universum Nederland. “Dit betekent spannende tijden op de arbeidsmarkt, met een toename aan kansen voor jong talent. Pas afgestudeerden voelen minder druk bij het zoeken naar een eerste baan, nu ze een breder en gevarieerder aanbod aan mogelijkheden hebben. Tegelijkertijd neemt de druk voor bedrijven toe die doordat er meer concurrentie is. Hierdoor zien we dat bedrijven met steeds nieuwere en op het talent toegespitse manieren komen om talent aan te trekken en aan zich te binden.”

Studenten hechten minder belang aan de balans tussen werk en privé dan voorgaande jaren.

Elk jaar vraagt Universum studenten om uit een lijst van 9 lange-termijn carrièredoelen, de 3 belangrijkste te selecteren.

Sinds 2012 neemt het belang van een balans tussen werk en privé ieder jaar toe. In 2014 staat het voor studenten zelfs op de eerste plaats, met 55% van de studenten die het één van de drie belangrijkste carrièredoelen vindt. Voor het eerste jaar is er nu een daling voor dit criterium (-5%) te zien. Dit kan worden verklaard doordat Nederlandse studenten het hebben van een balans tussen werk en privé reeds als een ‘voldongen feit’ zien en er vanuit gaan dat dit aspect volledig in hun toekomstige carrière is geïntegreerd.

Dit jaar is het belangrijkste carrièredoel voor studenten ‘ondernemend, creatief of innovatief zijn’. 53% van de students stelt dat dit één van de drie belangrijkte criteria is die zij aan een baan stellen en daarmee is het belangrijker dan de balans tussen werk en privé.

In welke sectoren willen studenten werken?

Als aan studenten wordt gevraagd in welke sector zij na hun afstuderen het liefst willen werken, zien wij dat de meest genoemde sectoren voor business studenten Management- en strategieconsultancy (42%) en Media en reclame zijn, waarbij deze laatste sector dit jaar een stijging van 16% naar 26% laat zien. Dit kan het gevolg zijn van het groeiende enthousiasme voor reclamebureaus in Nederland en van de eerdergenoemde toenemende interesse in het ondernemerschap. De combinatie tussen het creëren van campagnes en advertenties en het werken als freelancer is erg aantrekkelijk voor studenten die een ondernemende carrière ambiëren.

Hoe kiezen studenten hun ideale werkgever?

Op basis van een model bestaande uit 4 elementen met elk tien criteria, heeft Universum de studenten gevraagd hun ideale werkgevers te beoordelen.

Voor business studenten is uitdagend werk een essentiële factor van hun toekomstige functie. Ook geven zij aan in een creatieve, dynamische en vriendelijke werkomgeving te willen werken. Zij zoeken naar kennis en naar mogelijkheden voor leiderschapposities (50% ervaart dit als essentieel), hetgeen aanzienlijk meer aandacht krijgt dan het hebben van een vaste baan (27%) of een competitief basissalaris (25%).

‘Succes op de markt’ is dit jaar een nieuw aspect dat students belangrijk vinden in hun eerste werkgever. “In een aantrekkende economie publiceren bedrijven meer nieuws over hun prestaties, nieuwe markten die ze aanboren en nieuwe producten die ze lanceren. Dit stimuleert en interesseert studenten die graag bij dergelijke succesvolle bedrijven willen werken.” Aldus Aurélie Pradier, Employer Branding Consultant bij Universum Nederland.

Internationale perspectieven: willen studenten blijven of vertrekken?

Bijna de helft van de business studenten bekent dat zij na hun afstuderen graag voor een internationale organisatie willen werken (46%), terwijl slechts 27% de start van hun carrière het liefst binnen een nationale of overheidsorganisatie ziet.

Het aantal studenten dat een baan zoekt met ‘mogelijkheden voor internationaal reizen/verhuizen’ is dit jaar echter afgenomen. Zou dat betekenen dat studenten meer vertrouwen hebben in hun carrière in Nederland zelf en zij derhalve hier willen blijven, terwijl zij werken in een internationale omgeving met alle daaraan verbonden voordelen, in plaats van hun carrière in het buitenland te starten?

Trends per sector: wat tonen de ranglijsten aan?

-Business studenten- De FMCG sector verliest de interesse van de business studenten, hetgeen van invloed is op de aantrekkelijkheid van de meeste werkgevers in deze sector. Slechts enkele werkgevers ontsnappen aan deze trend: Philip Morris International met een stijging van 14 plaatsen en ABInbev met een stijging van 7. Heineken (3) blijkt ook sterk te blijven en staat nog steeds op de leidende positie in deze sector.

De sector Auditing and Accounting stijgt geleidelijk naar grotere hoogtes. BDO is de organisatie die het meeste van deze trend profiteert en nu op nummer 49 staat, een sterke stijging van maar liefst 12 plaatsen. Kijkend naar de Big 4, blijven EY (Ernst & Young) (17) en PwC (21) stabiel, waarbij zij hun eerste plaatsen binnen deze sector behouden, terwijl KPMG (24) 2 plaatsen stijgt en Deloitte (26) een mooie stijging van 3 posities vertoont.

We zijn vereerd dat een brede groep van Nederlandse studenten EY wederom heeft verkozen tot meest aantrekkelijke accountantskantoor. Binnen EY geloven we dat teams van specialisten met verschillende achtergronden en talenten tot de beste resultaten komen. Voor onze opdrachtgevers, voor hun directe omgeving en voor de wereld om ons heen.” Janneke Vroom, Recruitment Leader Bene at EY.

Na twee opeenvolgende jaren een neerwaartse trend te hebben waargenomen, zien we nu een hernieuwde interesse in de bankensector, met name aangestuurd door investeringsbanken zoals Van Lanschot Bankiers, J.P. Morgan en Morgan Stanley. Het toont nogmaals aan dat studenten meer vertrouwen hebben in de economie en overtuigd zijn om naar de banksector terug te keren.

Technische studenten- De Techniek en productie sector is bij de technische studenten weer helemaal terug als de belangrijkste sector waar zij willen werken. Meer dan 25% van de studenten stelde dat zij na hun afstuderen deze sector als de meest ideale werkomgeving zien. Deze trend komt tevens tot uitdrukking in de ranglijst, waarin ASML (13) en Bosch (33) beide twee plaatsen stijgen. Daarnaast is SBM Offshore (41) een nieuwkomer in de ranglijst, met een sterke entree in de top 50.

Dit jaar stelen de bouwbedrijven de show. Strukton (54) stijgt 16 plaatsen, Ballast Nedam (37) en Grontmij (40) stijgen elk 12 plaatsen en Dura Vermeer (44) stijgt 9 plaatsen. Deze trend kan eveneens door de herstellende Nederlandse economie worden verklaard, hetgeen wordt aangedreven door het wederom investeren in de bouwsector met als gevolg daarvan een stijging van de wervingsactiviteiten. De BAM Groep (17) blijft de meest aantrekkelijke werkgever binnen de bouwsector, ondanks het feit dat de groep 3 plaatsen is gedaald. Heijmans (24) is dit jaar wederom is gestegen, en wel met 13 plaatsen.

De luchtvaart en defensie sector, die met name worden vertegenwoordigd door Thales, ervaart een forse stijging van 15 plaatsen.

Thales is een internationale onderneming die high tech oplossingen maakt op het gebied van veiligheid. We zijn trots op forse steiging die we zien in de ranking van Universum. We bouwen continue aan ons merk en vertellen aan jonge talenten dat we ze bij Thales een fantastische carrière kunnen bieden. Onze value proposition wordt positief opgepakt en de talenten weten ons steeds beter te vinden.” Sigrid Reumer, Resourcing Consultant, Thales.

Voor de lijst met de TOP 100 meest aantrekkelijke werkgevers, klik hier

Onderzoeksmethode

Totaal aantal respondenten 12.659
Totaal aantal hogescholen en universiteiten 32
Doelgroep Bachelor, Master, PhD
Verhouding mannen en vrouwen Mannen: 33%
Vrouwen: 67%
Gemiddelde leeftijd 21,4
Periode dataverzameling Oktober 2014 – Maart 2015

Om te bepalen welke organisaties momenteel de meest gewilde functies voor studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen bieden, heeft Universum een onderzoek uitgevoerd onder 12.659 studenten van 32 universiteiten en hogescholen, waaronder 4.400 studenten met business als studierichting. Vanaf oktober 2014, gedurende een periode van zes maanden, werd studenten gevraagd of zij op een lijst met ca. 130 werkgevers (afhankelijk van de studierichting) de organisaties wildem aangeven waarvoor zij het liefst zouden willen werken. Vervolgens werden zij gevraagd of zij reeds bij deze organisaties hebben gesolliciteerd of dat zullen gaan doen.

Om de kwaliteit van de gegevens te garanderen, zijn de resultaten van elke participerende onderwijsinstelling gewogen t.o.v. het daadwerkelijke aantal studenten van de betreffende instelling.

Universum is wereldleider op het gebied van employer branding en biedt integrale oplossingen die organisaties de mogelijkheid geven om effectiever talent aan te trekken, te werven en te behouden. Universum is opgericht in 1988 en heeft als doelstelling om de beste match te vinden tussen werkgevers en potentiële werknemers, door hen kennis, advies en toepasbare inzichten te bieden. Jaarlijks verzamelt en analyseert Universum data op het gebied van carrièreperspectieven van meer dan 1.000.000 studenten en (young) professionals in meer dan 50 landen. Zij functioneert als voorkeurspartner voor 1.200 internationale cliënten, waaronder een groot aantal Fortune 500-bedrijven. Universum is een besloten vennootschap met kantoren in 12 landen en heeft haar hoofdkantoor in Stockholm, Zweden.

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 115 posts and counting. See all posts by Persbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.