LinkedIn oplossingen voor Recruiters

LinkedIn heeft voor recruiters en (recruitment) organisaties een reeks van oplossingen waarmee men een marktaandeel wil krijgen in de mediamix bij de werving van personeel. Deze producten zijn tot nu toe relatief onbekend en weinig gebruikt in Nederland. De oorzaak hiervan ligt mogelijk in het feit dat men (nog) geen verkooporganisatie heeft in Nederland en men je alleen terug belt vanuit de USA of UK als je tenminste 25.000 US$ hebt te besteden.

Dat laatste gaat binnenkort veranderen met een eigen verkooporganisatie in Amsterdam. Een andere nieuwe ontwikkeling is dat de verschillende producten, op aanvraag, los verkrijgbaar zullen zijn. Voorheen werd je verplicht om een compleet Corporate Recruiting Solutions pakket aan te schaffen van ruim 30.000 US$. Ook pril is dat LinkedIn overweegt (!) dat intermediairs deze producten kunnen aanschaffen en het aanbod aangepast zal worden aan de Nederlandse situatie.

De verzamelnaam van het aanbod voor een geïntegreerde recruitment campagne via LinkedIn heet LinkedIn Talent Advantage en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Search: LinkedIn Recruiter
  • Referrals: LinkedIn TalentDirect
  • Advertisements: LinkedIn Recruitment Advertising
  • Postings: LinkedIn Jobs Network
  • Branding: LinkedIn Custom Company Profiles

Linkedin recruiter products

Hieronder volgt een korte uitleg van elk product plus enkele bestaande en goedkope alternatieven.

Search: LinkedIn Recruiter

Met LinkedIn Recruiter koop je toegang tot de gehele database van LinkedIn profielen met inmiddels ruim 45 miljoen leden waarvan 1,2 miljoen uit Nederland.  Met een speciale login krijg je toegang tot een Recruiter dashboard waarmee het zoeken en bekijken van volledige profielen eenvoudiger wordt. De omvang van het persoonlijke netwerk van de Recruiter is dankzij dit product niet meer van belang en je hebt extra opties om zoekresultaten te filteren. Je kunt alle profielen direct volledig bekijken en word hierin niet beperkt tot openbare resultaten binnen je derdegraads netwerk.

Als Recruiter heb je de mogelijkheid om kandidaat folders aan te maken, zoekopdrachten te bewaren (CV alerts) en notities te maken bij profielen. Het grote voordeel is dat al deze informatie zichtbaar blijft voor de organisatie waar de Recruiter werkt dus ook als hij/zij de organisatie heeft verlaten.

Men krijgt standaard de beschikking over 50 Inmails per maand. Een Inmail is een bericht dat per email wordt verstuurd EN in de inbox van de LinkedIn gebruiker blijft totdat hier actie op is ondernomen. Een erg effectief middel dus om je bericht gelezen te krijgen. Het lezen van een InMail gebeurt in 44% van de gevallen binnen 7 dagen. Indien een Inmail toch onbeantwoord blijft binnen een week, dan krijgt men deze credit terug en kan men deze opnieuw gebruiken.  De gemiddelde InMail reactie ratio is 30% met uitschieters tot 60%.

Alternatieven: CV alerts via Saved Searches. Zoeken via Google om volledige profielen te bekijken en namen te achterhalen. Inmails los kopen voor 10 US$ per stuk.

Improved search in Linkedin Recruiter

Referrals: LinkedIn TalentDirect

Als Recruiter maak je optimaal gebruik van bestaande sociale netwerken als je van iedereen bij de eigen organisatie kunt betrekken bij de werving van personeel. Bovendien, de kracht van online sociale media zit in het netwerk van je netwerk. LinkedIn heeft dit goed begrepen en heeft het product TalentDirect in ontwikkeling dat een boost kan geven aan Employee Referrals. Vodafone adverteert al banen met een Referral bonus.

Alternatief: social media tips geven via bestaand Employee Referral Programma

LinkedIn TalentDirect Referral

Advertisements: LinkedIn Recruitment Advertising

Het is mogelijk om met bannercampagnes aandacht te vragen voor je vacatures of bedrijf. Nadeel is dat deze banners pas zichtbaar zijn zodra iemand inlogt. Voordeel is wel dat deze campagnes zeer  specifiek op bepaalde doelgroepen gericht kunnen worden. Er is ook maar een plek waar deze banners getoond worden dus veel ‘concurrentie’ om aandacht is er niet en dat is terug te zien in de bovengemiddelde klikratio (van de campagnes die ik gezien heb).

Alternatief: via LinkedIn DirectAds kan iedereen zelf een tekstbanner plus logo maken en kiezen voor een CPC of CPM afrekenmodel (vergelijkbaar met Google Adwords).

linkedin employer advertising

Postings: LinkedIn Jobs Network

Vanzelfsprekend heeft LinkedIn een jobboard gedeelte op de website waar je vacatures kunt plaatsen. Alleen betaalde job postings, per stuk of als onderdeel van een pakket, worden hier getoond en zijn vindbaar door gebruikers. Standaard krijgen klanten met dit product 5 tot 10 slots die men kan gebruiken om vacatures te adverteren. Grote aantallen vacatures plaatsen tegelijkertijd adverteren is dus NIET mogelijk.

LinkedIn jobpostings

Groot nadeel is dat vrijwel niemand deze vacatures zal zien totdat men a) actief gaat zoeken in deze jobboard of b) men een jobsmodule inricht op de eigen homepage. Hiermee bereik je dus slechts alleen de actieve banenzoekers en dat is jammer want daarvoor hebben we genoeg traditionele alternatieven. Reken dus niet op veel resultaat van deze ‘jobboard’ ondanks dat LinkedIn gemiddeld 27 sollicitanten per vacature claimt. Er is wel aardige functionaliteit om een jobposting heen gebouwd zoals:

  • Automated talent matching (Q4-2009): tot 50 geschikte profielen ontvangen na het plaatsen van een vacature.
  • LinkedIn TalentDirect (Q4-2009): de eerdere beschreven referral module
  • Koppeling naar eigen sollicitatieformulier of ATS is mogelijk
  • Voor LinkedIn gebruikers: mogelijkheid tot introductie via een netwerk-connectie (inside connections). Ook krijgt men suggesties te zien van personen in het netwerk die mogelijk voldoen aan de criteria (auto-matching).

linkedin consumer job forward

Alternatief: ad-hoc job postings kopen voor 195 US$ per stuk. Creditcard gebruik is wel een vereiste.

Branding: LinkedIn Custom Company Profiles

Met dit product krijg je een carrièrepagina op LinkedIn onder het bestaande bedrijfsprofiel (LinkedIn Company Profile). Hier kun je wervende teksten plaatsen voor specifieke doelgroepen, profielen plaatsen van recruiters en medewerkers, videos, polls, links en natuurlijk geadverteerde vacatures tonen. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag naar een eerdere blogposting hierover.

Alternatief: een eigen carrièresite…

LinkedIn custom company profile

Elk product dat hierboven kort is beschreven bevat innovatieve functionaliteit voor recruiters waarover goed is nagedacht door LinkedIn. Hiermee heb je een tool in handen dat goed gebruik maakt van sociale netwerken, geavanceerde matching en pro-actieve zoekmogelijkheden in een grote pool van latent werkzoekenden (40% van alle gebruikers). Een groot verschil met jobboards waar simpelweg alleen vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht. Gebruikers van LinkedIn worden tevens enigszins, maar niet helemaal, beschermd tegen een veelvoud van ongewenste berichten.

Inmiddels maken 40% van de Fortune 100 bedrijven gebruik van LinkedIn corporate recruiting solutions. Vreemd is wel dat LinkedIn overweegt om de kosten aanzienlijk te verhogen in Nederland terwijl het aantal klanten hier nog zeer beperkt is. Ik vraag me af of bedrijven de hoge(re) prijs bereid zijn te betalen voor de extra functionaliteit die men krijgt t.o.v. de bestaande alternatieven. Desalniettemin lijkt een geïntegreerde campagne via LinkedIn een interessante optie.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “LinkedIn oplossingen voor Recruiters

  • 03/09/2009 om 22:01
    Permalink

    Mooie ontwikkeling. Ik kan je bij deze alvast een scoop doen Jacco. We hebben als ATS ontwikkelaar zojuist de linkedIn profile grabber ontwikkelt. Met deze tool kan je met 1 druk op de knop het LI profiel incl. CV in de database importeren. Waarbij alles op de juiste velden wordt ingevuld. In de loop van volgende week zullen we deze tool lanceren.

    Voor de LinkedIn recruiter is zo’n tool natuurlijk verdomd handig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.