IRL Connect – een visueel sociaal netwerk

Benieuwd naar de toekomst van online sociale netwerken? Een sociaal platform op het web dat alle vrienden, de inhoud, de mobiele foto’s, video’s en live-uitzendingen op de kaart zet en interactief met elkaar verbind? Kijk dan eens naar IRL Connect, het eerste visuele sociale netwerk.

IRL connect

Met ‘visueel’ wordt bedoeld dat door middel van een kaart zichtbaar wordt waar vrienden zich bevinden. De website is nog in de private beta fase maar er zijn al integraties beschikbaar van vrienden netwerken (Twitter, Facebook), nieuwsberichten (CNN, Reuters), foto’s (Mobypicture, Panoramio), video’s (Youtube, Bambuser) en andere applicaties zoals Wikipedia. Zo kunnen gebruikers vanaf een locatie live videostreamen vanaf een mobiele telefoon met Bambuser, berichten volgen van vrienden en direct informatie (foto’s, video’s of nieuws) opvragen bij bepaalde locaties.

De filosofie van IRL Connect, in-real-life-connect (contact in het echte leven), is een visueel sociaal netwerk te creëren op basis van locaties en gemeenschappen. Een nieuw type sociaal netwerk dat muren/grenzen verwijdert van communicatie silo’s en gebruik maakt van locatie gebaseerde diensten. Want de grote revolutie in sociale netwerken is volgens de bedenkers nog niet gebeurd omdat de huidige populaire social networking sites meer gesloten zijn dan ooit. Dit terwijl het doel is om gebruikers samen te laten werken in real-time en in het echte leven. Immers waar iemand gisteren was, is niet relevant als je wilt afspreken. Dankzij de opkomst van mobiel internet en technologie worden geografische locaties al geautomatiseerd doorgegeven en worden locatienetwerken interessant als er veel mensen aan meedoen.

IRL connect, een Nederlandse startup en winnaar van de Red Herring 100 Europe 2009, wil uiteindelijk met de locatie gebaseerde diensten geld verdienen. Van adverteerders verwacht men veel vraag naar deze diensten in de toekomst. Denk hierbij aan berichten van adverteerders als je in de buurt komt van hun winkel of verkooppunt.

Heineken1Heineken2

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.