Gebruik van Social Media door bedrijven

Op 2 september 2009 was ik samen met Thijs Sprangers (KREM) en Erwin Blom (The Crowds) te gast bij BNR Nieuwsradio. In een panel interview van een uur werd gesproken over social media en carrière. In dit radio item werden onderwerpen besproken zoals het nut van social media voor bedrijven, hoe te gebruiken, kansen voor bedrijven en recruitment via LinkedIn.

We hadden uitgebreid de kans om regelmatig terugkerend thema’s op het gebied van social media te behandelen zoals vermeende risico’s, richtlijnen in gebruik en angst over verlies van controle. Logisch dat deze vragen actueel zijn en nog vragen oproept die vaak worden ingegeven uit angst voor het onbekende.

Een dag later las ik nog een goed geschreven artikel hierover dat deze irrationele angst beteugelt door ouderwetse rationalisatie en logica. Een vergelijking wordt hier onder andere gemaakt met de mobiele telefoon die een inbreuk op de privacy zou maken. Wow, dan ben je opeens altijd bereikbaar voor je baas! Dat was natuurlijk een enge gedachte 15 jaar geleden. De oplossing was natuurlijk om de telefoon niet op te nemen maar daar dacht men in eerste instantie niet aan.

Het stadium dat social media een hype genoemd werden zijn we inmiddels gelukkig wel voorbij. Iemand die nu nog beweert dat het een hype is wordt ook niet meer serieus genomen. Je kunt net zo goed gaan verkondigen dat we zullen gaan stoppen met het delen van informatie via het internet. Er zullen nog wel verschuivingen plaatsvinden tussen de verschillende platformen maar veel spannender wordt het niet.

Het besef dat social media een andere (rijkere) manier van communiceren is waarmee je informatie met elkaar kunt delen, lijkt echter nog niet bij iedereen helder op het netvlies te staan. Dan wordt er getwijfeld aan de ROI voor bedrijven of worden er doemscenario’s beschreven. Want die websites kunnen toch niet gratis blijven (jawel, net als televisie, DePers of Google)? Return On Investment? Medewerkers zitten al massaal op sociale netwerk sites en naar de ROI van email of telefoon vraagt ook niemand meer. Een amusante opmerking werd gemaakt door Erwin die stelde dat bedrijven ook moesten overwegen om de telefoon af te sluiten als ze online sociale media willen beperken voor medewerkers. Nog een paar jaar en dan hebben we deze discussies ook weer gehad.

Matthijs Roumen van Rhinofly vertelde nog over hun ervaringen met hun eigen Corporate blog Frank-ly. Van de circa 40 medewerkers schrijven 10-12 hiervan minstens 2x per maand over hun vak. Zonder dat het als een verplichting voelt maar simpelweg omdat men passie heeft voor zijn/haar vak. Een goede manier om het werkgeversmerk te versterken.

De eerste 30 minuten en het tweede gedeelte van het BNR radio item zijn online te beluisteren.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.