Fraaie Werkenbij Facebook-pagina van ABN Amro

ABN Amro heeft recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne gelanceerd met het thema ‘Vertel’. Het heeft als uitgangspunt de nieuwe cultuuromslag genomen. Men nodigt talenten en professionals uit om te delen hoe zij de ABN AMRO van morgen voor zich zien: Is een vrouw een betere topman? Vind je apps maar passé? Men is op zoek naar eigenwijze mensen, die ABN AMRO over hun visie komen vertellen.

Als je met zo’n campagne de interactie opzoekt met je doelgroep dan kun je natuurlijk niet om Sociale media heen. ABN Amro heeft op belangrijkste platformen LinkedIn, Twitter en Facebook deze campagne uitegerold. Met name van de WerkenBij Facebook-pagina van ABN Amro kan ik enthousiast van worden. Temeer omdat het aantal aansprekende voorbeelden gering is op dit moment (er zijn zo’n 93 WerkenBij Facebook pagina’s). Een paar screenshots vind je hieronder.

Facebook landingspagina (timeline)

De WerkenBijABNAmro Facebook pagina heeft 711 ‘fans’ met een hoge betrokkenheid; 9% (Engagement ratio). Blijkbaar wordt de informatie die wordt gedeeld, voornamelijk foto’s met ondersteunende tekst, goed gewaardeerd en levert dat bovengemiddeld veel interactie op. De afbeeldingen en de pagina’s zijn tevens allemaal geoptimaliseerd voor het Facebook platform. Top!

De berichten die zijn geplaatst zijn wat eentonig (plaatje-verhaaltje) echter er wordt gewerkt aan een redactieraad binnen ABN Amro die meer interessante content moet opleveren om te gaan delen. Men mag wat meer durven te experimenteren wat mij betreft.WerkenBijABNAmro Facebook

Collega’s vertellen

Een pagina met veel video’s die je kunt filteren op stagiares, trainees, starters en professionals. De video’s spelen af binnen de pagina zelf en bevatten links naar de online sociale profielen van de medewerkers die aan het woord zijn. Heel fraai en gaaf gedaan!
WerkenBijABNAmro Facebook- collega
Zie https://www.facebook.com/werkenbijabnamro/app_403726326369040

Vacatures

De vacaturepagina die slechts een lijst bevat met de meest recente vacatures zonder zoekmogelijkheid. Bij het bekijken van de vacature wordt je direct doorgeleid naar de traditionele recruitmentsite die nog niet geschikt is voor mobiel bezoek (maar daar wordt hard aan gewerkt is mij verteld).
WerkenBijABNAmro Facebook - vacatures
Zie https://www.facebook.com/werkenbijabnamro/app_232033166928917

Overige Facebook pagina’s

  • Events; gericht op trainees en starters
  • Video’s (verwijst naar Foto’s en is leeg)

Employer Brand: Vertel.

ABN Amro heeft een duidelijke, nieuwe propositie die consistent over alle mediakanalen is doorgevoerd in tekst en beeld. Hun propositie:

Bij ABN AMRO staat het belang van klanten altijd centraal. Succesvol zijn door het succes van onze klanten is ons doel. Vandaag en in de toekomst. Dat is ons verhaal. Wat is het jouwe? Vertel het ons www.werkenbijabnamro.nl

Bijzonder aan deze campagne is dat men de interim / freelance talent doelgroep niet is vergeten. Traditioneel richten bedrijven zich op het eigen talent en werknemers binnen hun organisatie, die op de balance sheet staan, terwijl er een duidelijke trend is dat steeds meer bedrijven hun talent-netwerken uitbreiden met externen. Er wordt veel gesproken over de toekomst van werk en vind het echt super om de eerste uitingen hiervan te zien. Dat getuigt van visie en lef! Beetje jammer alleen dat dit online niet terug is te vinden (alleen in print meen ik).

Conclusie: een prima start voor een Facebook recruitmentpagina en employer branding campagne die echt meerwaarde bied ten opzichte van een ‘traditionele’ recruitmentsite. Ik verwacht erg veel van Facebook voor het versterken van een werkgeversmerk en ben benieuwd wat de resultaten hiervan zullen zijn!

Bureau: Steam

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.