En toch tuin je er weer in.

Gisteren reed ik met mijn gezin van Tilburg naar Middelburg na een weekendje bij vrienden en ouders. Altijd gezellig en daarom was ik in een goede bui toen ik tankte bij de BP. Na het afrekenen vraagt de medewerker of ik mee wil doen met de Tank en Winwedstrijd? Heel simpel, je krijgt een code die je invoert waarbij je een Ford Fiesta kunt winnen. Tuurlijk zeg ik, nog steeds opgetogen over de fijne dagen. Eenmaal thuis ga ik toch even kijken, de euforie zou zo ook nog een Ford op kunnen leveren. Op de website aangekomen moet je eerst een waslijst aan vragen beantwoorden. Logisch, maar het begint me al te vervelen. Waarom hebben ze zoveel informatie nodig, als ik gewonnen heb, laat ik al mijn gegevens echt wel  achter? Naïef natuurlijk, maar het goede gevoel zit nog steeds hoog dus vul ik braaf alles in. Na de klik op enter verdwijnt deze echter helemaal achter de rookpluimen van de affakkelpijpen van de BP want ik moet nog even mijn mobiele nummer invoeren zodat ze mij kunnen bellen als ik gewonnen heb. Ik krijg dus geen uitslag te zien! Nu weet ik nog niet of ik gewonnen heb, alleen dat mijn gegevens bij BP en Ford bekend zijn en dat ik waarschijnlijk tot dat de olie in de Mexicaanse Golf is opgeruimd, mail blijf krijgen.

Nu is dit een wedstrijd waarbij het natuurlijk al van kilometers afstand duidelijk is dat BP en Ford enkel goedkoop gegevens willen krijgen. Maar hoe anders is dit bij bedrijven die een vacature op internet plaatsen? Zij willen ook jouw gegevens en in ruil daarvoor bieden ze een baan aan als prijs. Ook hier vul je braaf alles in en deze waslijst is nog vele malen groter dan die bij de wedstrijd. En net als in mijn geval, krijg je nooit direct een reactie of je gewonnen hebt. Niet vreemd aangezien het aannemen van een medewerker iets complexer is dan een code invoeren en deze controleren, maar de veel gehoorde klacht, ik krijg geen reactie, vertoont veel overeenkomst. Bij BP & Ford kan ons dat gestolen worden, we vergeten dit zelfs al binnen enkele uren, maar bij het bedrijf waar we solliciteren, ligt dit anders. Hier treedt de kans op imagoschade aan. Iedere klacht over het bedrijf is er 1, en feitelijk is dit altijd teveel omdat het zo eenvoudig te voorkomen is. Stuur een bevestigingsmail, geef een reactie of je wel/niet uitgenodigd wordt en neem (telefonisch) contact op met de mensen die voldoen aan het profiel. Niet iedere kandidaat die reageert, kan je toekomstige collega zijn, maar iedereen die reageert, is wel deelnemer aan de wedstrijd met als prijs de baan.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 145 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

Eén gedachte over “En toch tuin je er weer in.

  • 17/05/2011 om 23:09
    Permalink

    Hallo Wim,
    Bedankt voor je leuke verhaal. Uit het leven gegrepen!

    Wat betreft het sollicatievak: inderdaad hoor je maar al te vaak niets, of de vacature is ineens vervuld (bij navraag, of je wordt in portefeuille gehouden etc.

    Heb zelf vanmorgen per mail gesolliciteerd. Verwacht toch minstens morgen een reactie.

    Mijn ervaring is: als een bedrijf vlot reageert,al dan niet positief, blijft dat bij je hangen. Is het negatief: eventueel een volgende keer kan je weer terug grijpen op hun vorige reactie.
    Is het positief: een vlotte sollicitatieprocedure levert een goed resultaat, althans vanuit mijn ervaring.

    Maar niet reageren, zeker nadat de kandidaat “met de billen is bloot gegaan” is een slechte zaak en bezorgt een bedrijf een negatief image. Ik heb nog niet zo lang geleden een bedrijf gevraagd om mijn gegevens te vernietigen omdat ik bij een volgende vacature fris wil starten. Dat is gebeurd maar of ik daar ooit nog solliciteer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.