De 7 eigenschappen van effectief social media recruitment

In mijn laatste blog en tevens de laatste van de serie ‘de 7 eigenschappen van…’ aandacht voor social media recruitment. Social media heeft een enorme vlucht genomen. Social media recruitment is aardig met deze stroom meegegaan. Maar, wat maakt social media recruitment effectief?

Hieronder de 7 eigenschappen van effectief social media recruitment en de uitwerking.

1. Zit je doelgroep wel op social media?

Is het zo simpel? Yep. Al verschillende keren heb ik gehoord dat ‘we op social media moeten gaan’. Uit onderzoek blijkt dan, dat de doelgroep helemaal niet (zo) actief is op social media … Stap 1 is dus een onderzoek naar het social media gebruik van je doelgroep(en). Een customer journey mapping kan hier uitstekend bij helpen. Met customer journey mapping wordt het gehele aankoopproces van een klant in kaart gebracht. Oftewel, de reis die de klant maakt van oriëntatie tot en met de aanschaf en het gebruik. En inclusief alle contactmomenten, gebruikte kanalen en insights.

2. Integratie met recruitmentstrategie en social media strategie

Zo maar uit de losse pols social media recruitment inzetten is als met hagel schieten en zal weinig rendement opleveren. De doelgroep zal het onderscheid tussen corporate communicatie, productcommunicatie, arbeidsmarktcommunicatie of social media recruitment niet zo scherp zien als de afzonderlijke vakspecialisten. Dus zullen deze verschillende vormen van communicatie, de communicatiekanalen en hun strategieën wel op elkaar afgestemd en met elkaar geïntegreerd moeten worden.

3. Het gaat om conversie!

Vaak heb ik het idee dat het organisaties veelal te doen is om op social media aanwezig te zijn. Volgens mij gaat het om de effectiviteit er van. De Return On Investment, oftewel de conversie. Coversie hoeft overigens niet alleen een concrete (kwalitatieve!) sollicitatie te zijn. Het aanmelden voor een nieuwsbrief, follower worden van het Twitter account, lid worden van de Linkedin groep of het opvragen van een jaarverslag is ook een vorm van conversie. En conversie is uitstekend meetbaar:  15% van de doelgroep volgt ons via Twitter, 10% van de doelgroep wordt Hyves vriend, 7% van de doelgroep linkt met onze Linkedin groep etc. Merk op dat de percentages continu ‘van de doelgroep’ zijn. Het klinkt aardig om te kunnen zeggen dat je 10.000 followers hebt, maar het gaat om de kwaliteit van in dit geval de followers.

Social media recruitment is alleen effectief als het daadwerkelijk bijdraagt aan het versterken van het werkgeversmerk en/of het vervullen van vacatures.

4. Attract, engage en evolve

Wij krijgen minimaal 2500 communicatie-impulsen per dag op ons afgevoerd. Hoe zorg je er dus voor dat jouw impuls tot conversie gaat leiden? Bedenk in eerste instantie dat de conversie, net zoals alle andere vormen van communicatie verloopt via kennis, houding en gedrag. Is de doelgroep van jouw bedrijf, product , vacature, Twitter account, Hyves profiel en recruitmentactiviteiten op de hoogte (kennis)? En, is de doelgroep bereid om tot actie over te gaan (houding)? De feitelijke actie is dus het gedrag en dus de conversie.

Natuurlijk, met een enorm communicatiebudget kan je een hele hoop communicatie-impulsen op de doelgroep afvuren. Het zal je dan wel lukken om de doelgroep bekend te maken met je boodschap (kennis). Maar los van het feit, dat niet iedere organisatie over deze budgetten beschikken, is het ook maar de vraag of dit leidt tot een positieve houding, en dus tot de gewenste actie (gedrag) ten aanzien van je merk, vacature etc.

De tijd van shout marketing ligt al enige tijd achter ons. De sleutelwoorden om met social media de aandacht van de doelgroep te verkrijgen zijn attract, engage en evolve. Trek de doelgroep aan door dialogen te voeden (en dus niet te leiden) waarin de inhoud centraal staat: Content is King. En omdat wij zo ongelofelijk veel informatie op ons af krijgen, is communicatie via social media een continu proces van ontwikkelen en bijstellen.

5. Organisatie

Een Twitter account is zo gemaakt, een bedrijfspagina voor een Linked pagina ook. Net zoals een eigen company account op Youtube. En dan? Dan begint het pas. Content is King en het vergt heel veel inspanning en creativiteit om de aandacht van je doelgroepen via  de eigen social media kanalen aan te trekken en te behouden. Social media recruitment doe je er dus niet ‘even bij’.  Iedere dag weer is het zoeken naar de juiste snaar, de effecten meten en weer bijstellen. Dit vraagt ook om andere kennis, vaardigheden, ervaringen en gedragingen van recruiters en andere betrokkenen bij social media recruitment.  Voor grotere organisaties is het hub and spoke model een geschikte manier om alle activiteiten van social media te organiseren. Het centrale social media team wordt hierbij samengesteld door afgevaardigden van afzonderlijke  (marketingcommunicatie)afdelingen en business units.

6. Een uitstekende recruitmentsite

De recruitmentsite vormt het centrale hart van de arbeidsmarktcommunicatie. Vanuit de ingezette social media wordt de doelgroep naar de recruitmentsite geleid. Het behoeft hopelijk weinig betoog dat de recruitmentsite meer dan uitstekend moet zijn. Zowel voor wat betreft de techniek, het design als de content. Denk voor de techniek aan de vindbaarheid in zoekmachines en  de comptabiliteit met verschillende browsers, mobiele platformen en de gebruikte social media.  Voor het design zijn de visability (look and feel) en usability (de navigatie en het gebruiksgemak) van belang. Tenslotte de pijlers voor de content: actuele en aantrekkelijke informatie (over vacatures en het werken bij de organisatie) en mogelijkheden voor interactie. En alles natuurlijk wel gericht op … conversie.

7. Vlot sollicitatieproces

Het is leuk om de doelgroep warm te maken om bij jouw organisatie te komen werken. Maar als het sollicitatieproces niet goed is ingericht, zal het uiteindelijke eindresultaat (het aantrekken van nieuwe medewerkers) onvoldoende behaald worden. Zonde van al je wervingsinspanningen. Social media staat onder andere voor snelheid en gemak; zorg dus ook voor snelheid en gemak in het sollicitatieproces. De eerder genoemde customer journey mapping geeft je ook hiervoor bruikbare inzichten.

Max van Liemt

Meer dan 15 jaar ervaring als recruitment manager, trainingsmanager en hr manager. Verbindt HR met (bedrijfs)economie, marketing, communicatie en technologie. Auteur van HR aan Z. Winnaar NVP Future Award 2010. Kerndocent Masterclass HR Bedrijfskunde

Max van Liemt has 20 posts and counting. See all posts by Max van Liemt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.