ABN AMRO en HEMA vergeten de mobiele toekomst van recruitmentsites

Ik verkeer nog een beetje in de roes van het eerste en zeer geslaagde mobiele recruitmentevent in Nederland, 123mobile, als ik de lovende recensies lees van collega-bloggers over de nieuwe ABN Amro carrièresite.

Natuurlijk ga ik dan even met mijn smartphone deze website bekijken maar dat had ik beter niet kunnen doen. Waar een ‘fraai online recruitmentproces’ wordt beloofd kom ik van een koude kermis thuis.

 

Ook HEMA heeft een nieuwe carrièresite, WerkenbijHEMA.nl, en zij lijken dezelfde adviseurs in dienst te hebben genomen. Ongelofelijk dat je in December 2012 nieuwe WerkenBij-carrieresite durft te lanceren die niet geschikt is voor mobiele devices!

ABN Amro en HEMA hadden een traditionele (www) recruitmentsite en die is nu ietsje beter geworden. Applaus. Doch, organisaties die nu de keuze maken om alleen een traditionele recruitmentsite te lanceren leggen de verkeerde prioriteiten. In Nederland zijn 20 miljoen mobiele telefoon-abonnementen en 17 miljoen inwoners, ofwel een penetratie van 119%. Deze recruitmentsites zijn nu ongeschikt voor smartphones (58% van totaal) of Tablet-PC gebruikers (3 miljoen). Als je bovendien weet dat zo’n 23% van al het internetbezoek op websites met een smartphone gebeurt dan lijkt het me wel handig dat je niet een website lanceert die geschikt is voor technologie van gisteren maar voor de ontwikkelingen van morgen. Helemaal als de voorspellingen zijn dat mobiel internetverkeer over een jaar weer verdubbeld is en in 2014 meer is dan vast-internetverkeer. Het op een later moment eraan plakken van een mobiele recruitmentsite komt zelden de gebruikerservaring ten goede en kost meer geld.

Lees: Waarom (traditionele) recruitmentsites irrelevant worden

Gelukkig is er een positieve uitzondering te melden: WerkenbijKruidvat.nl. Deze recruitmentsite is 4 december 2012 officieel live gegaan en is een van de 150+ websites ‘powered by’ Otys die geschikt is voor werkzoekenden die met hun smartphone op deze website belanden. Zo kan het dus ook.

  

 

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “ABN AMRO en HEMA vergeten de mobiele toekomst van recruitmentsites

  • 16/12/2012 om 12:50
    Permalink

    Waarom lijken zij dezelfde adviseurs in dienst te hebben genomen?

  • 18/12/2012 om 18:19
    Permalink

    Nu blijkt dat ik er 1,3 miljoen tablets naast zit! Het aantal tabletgebruikers is gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders. In 2012 kwamen er in totaal 2,5 miljoen gebruikers bij. Dit betekent dat inmiddels 34 procent van alle personen (van dertien jaar en ouder) die toegang tot internet hebben, een tablet tot hun beschikking heeft. In december 2011 was dit nog maar veertien procent en waren 1,7 miljoen personen in het bezit van een tablet. [Bron: onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ van Intomart GfK]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.