Social Media Recruitment bij Alliander (Case #2)

Alliander zorgt voor de distributie van energie in grote delen van Nederland en heeft 6.000 medewerkers, werkzaam in de techniek en bij staf. Alliander is, net als de vele andere cases, op alle social media actief vanuit hun complete werkenbijalliander-site.

Petra Hermans, Manager Recruitment bij Alliander, ‘Op LinkedIn zijn wij groepen gestart met als doel om potentiële sollicitanten aan ons te binden. Iedereen die lid wil worden is welkom, wij checken niet bij aanmelding wie wel en wie niet. Medewerkers en recruiters plaatsen actief discussies, en reageren daarop, en natuurlijk plaatsen we daar onze vacatures. Wij hopen leden van de groep dan op het juiste moment te kunnen triggeren om bij ons te solliciteren.’

Onze eigen groepen zijn ook de eerste plek waar we nieuwe vakcollega’s zoeken onder de members!

Daarnaast werken we met de betaalde optie van LinkedIn voor specialistische zoekopdrachten. Het blijkt dat de kandidaten die wij op die manier vinden, altijd wel geconnect zijn met een van onze medewerkers. Dan vragen wij die medewerker ons te introduceren bij de kandidaat, dat werkt erg goed, beter dan wanneer de kandidaat via recruitment ‘koud’ wordt benaderd.

Recruiters zoals ik accepteren iedereen, mits er een persoonlijke noot bij staat. Ik begrijp dat mensen graag met mij geconnect willen zijn omdat zij graag bij Alliander willen werken. Dan kan ik hun meteen de volgende tip geven: “Zorg dat je daar ook geconnect bent bij die groepen en subgroepen en die en die recruiter.” Dat werkt echt.

Wij zijn heel blij met alle mogelijkheden binnen LinkedIn, het is een mooie tool. Met grote regelmaat trainen wij onze medewerkers in het gebruik van LinkedIn, om hun te leren hoe zij zichzelf, hun afdeling en de recruiters kunnen helpen om goede nieuwe collega’s te vinden. Onder andere door vacatures te plaatsen in hun status updates, omdat juist zij over het relevante netwerk beschikken. En onze monteurs doen dit ook op Hyves. En we adviseren verzoeken om te connecten van vakcollega’s te accepteren. Het is een advies, iedereen is daar vrij in.

Twitter gebruiken we echt veel, zowel directie als medewerkers twitteren over hun werk. Om kennis te delen met elkaar en in contact te zijn met potentiële nieuwe collega’s, zij gaan daar graag de dialoog mee aan. Onze recruiters zitten er ook op en we plaatsen de vacatures in @AllianderJobs. Je kunt bij ons solliciteren met je motivatie in een persoonlijk bericht en je LinkedIn-profiel in je bio!

Ten slotte nog een tip: je kunt aan de recruiter van welk bedrijf vragen: “Ik ben geïnteresseerd om geconnect te zijn met vakgenoten om kennis te delen, kun jij mij aangeven wie dat zijn binnen jullie bedrijf?”’ Geef dan wel in je bio aan wat je doet, we geven de namen van collega’s natuurlijk niet aan commerciële bureaus.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze zullen in voorpublicatie exclusief verschijnen op het Recruiting Roundtable blog.

Bron cases: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.