Er is geen klik!

De grootste dooddoener voor recruiters is wel de opmerking, er is geen klik. Voldoet de kandidaat aan alle geuren, kleuren en smaken, krijg je dit als antwoord. Wat moet je er mee? Beter gezegd wat moet je er niet mee? Er iets van aantrekken, dat moet je in ieder geval niet doen. Waarom zou je? Is “er is geen klik” niet net zo zinloos als de opmerking “de bal is rond”, “het is maar een spelletje”, “ik heb het altijd al gedacht” of “heb ik je niet gewaarschuwd?”

Iedereen kan een voorbeeld noemen waarbij een collega of teamgenoot niet echt lekker in de groep lag, maar toch wel erg goede resultaten behaalde. Sterker, het hele team presteerde beter. Wie riep toen, er is geen klik? Grote kans dat je zelf op straat kwam te staan. Bij gelijke geschiktheid gaat onze voorkeur uit naar een kandidaat waar de klik wel aanwezig is, zou helemaal niet vreemd staan in een vacaturetekst. Selecteren hierop is vrijwel onmogelijk, maar waarom gaat het dan toch zo vaak mis? Is het een verzamelbak waar iedereen in verdwijnt, die niet goed genoeg bevonden wordt? Of is het een brevet van onvermogen? Is het vanwege het niet concreet kunnen of durven maken waarom iemand niet binnen een organisatie past en komt dit dan weer voort uit de beperkte kennis die men heeft van de afdeling, of van de wensen van collega’s?

Bij het opstellen van een functieprofiel wordt uitgebreid stilgestaan bij functie, taken en vaardigheden, maar wordt er ook op afdeling/collega-niveau bekeken waar de klik moet liggen? Ik durf het niet te zeggen, ik heb geen klik met dit onderwerp.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

7 gedachten over “Er is geen klik!

  • 16/08/2011 om 15:53
    Permalink

    Hoi Wim,
    Ik heb hier een enorme klik mee!
    De essentie van een sterk merk gaat over die klik. het gevoel, this is me, hier hoor ik thuis, dit is mijn tent, dit zijn mijn mensen. feelings are facts! leve de klik!
    Mooie is..onder de klikfactor zitten de waarden die een sterk merk kleur en smaak geven, haar merk-waardigheid, eigen-zinnigheid. Datgene waar de energie van gaat stromen. De klik is alles. Een warm pleidooi voor meer klikfactor dus! iets om aan te werkenj..vanuit bedrijven, met meer uitgesproken identiteit, en door talent..beter weten wie/wat je bent en waar je voor staat. Een uitgesproken klikfactor, van beide kanten! Hoe klinkt dit?

  • 17/08/2011 om 08:54
    Permalink

    Hoi Wim, ik denk dat het een hele legitieme reden kan zijn. ‘Het niet hebben van een klik’. Echter, het wordt inderdaad vaak gebruikt als easy bezwaar. Recruiters moeten niet vergeten dat ze constant aan het verkopen zijn. Bezwaren zijn er om omgebogen te worden. Ik had geen klik kan net zo goed betekenen: ‘De concurrent had iets vergelijkbaars maar was 2 kwartjes goedkoper’. Soms kan het niet hebben van een klik wel degelijk een reel bezwaar zijn. In een klein team moet je er toch niet aandenken dat je dagelijks met een enorme eikel te maken hebt? De hypothese dat er eens een man was die een enorme eikel was maar goed presteerde en dat het team toen ook goed ging presteren is pure fantasie. Niemand trekt zich op aan een persoon die hij/zij niet mag. Leuk stukje tekst maar wat is nu je boodschap Wim?

  • 21/08/2011 om 19:56
    Permalink

    Wat grappig Wim. Twee weken terug ben ik afgewezen voor een functie waarbij dezelfde reden is gebruikt. Ik was net zo goed als de andere kandidaat maar de medewerkers hadden een beter klik met hem/haar. De twee – uit een grote stapel – zorgvuldig geselecteerde kandidaten werden na afloop van het sollicitatiegesprek meegenomen naar de afdeling waar de medewerkers waar er leiding aan zou moeten worden gegeven. Ik moet zeggen dat ik schrok van de kleine ruimte waar 8 medewerkers zaten te werken. Ik werd er zelfs stil van en vroeg mezelf af of ik zo wel zou kunnen werken. Er werd veel verwacht voor een beperkt aantal uur per week. En dat in zo een ruimte?! Maar ik heb nu een beter klus te pakken bij een oud opdrachtgever. Het is dus zeker ergens goed voor geweest.

  • 23/08/2011 om 09:26
    Permalink

    @Anthony De vraag is of er terecht of onterecht te veel aandacht/tijd gaat naar “De klik”? Is het alleen een steekhoudend argument bij gelijkheid van kandidaten of staat dit bovenaan de lijst? Mijn bedoeling/streven is recruiters (en/of mensen die verantwoordelijk zijn voor het aannemen van personeel)stil te laten staan bij waar ze hun mening op baseren.

  • 29/08/2011 om 16:49
    Permalink

    Hallo Wim,
    Het cv vertelt mij wat een kandidaat gedaan heeft in het leven. In een gesprek maak ik – samen met anderen – nader kennis, kijk hoe de persoon vertelt over de werkzaamheden en wat zijn/haar levensinstelling is. Sat geeft een eerste beeld hoe hij/zij samenwerkt en past in het team. Dat is voor mij de ‘klik’.
    Ik denk – als je uitlegt wat er niet klikt – het niet zo erg is om dit te horen. Op ieder potje past een deksel en dat is ook zo met een klik (of niet). Als je als kandidaat diep in je eigen hart kijkt – zoals Rita ook deed – weet je het zelf ook meestal wel, al blijft het niet leuk om afgewezen te worden.

  • 07/09/2011 om 08:30
    Permalink

    @Ineke in mijn ogen is het cv een opsomming van successen en zegt het nagenoeg niets over een persoon. In vrijwel elk cv zitten leugens/leugentjes/opschoningen. Ik wil het echte verhaal van de kandidaat horen en gebruik hiervoor de techniek van de lifeline. Het cv dient enkel om de chronologie te houden.

  • 06/04/2015 om 19:32
    Permalink

    Ik ben het met je eens Wim dat een CV vaak positief wordt geformuleerd!
    Daarnaast denk ik dat de klik wel noodzakelijk is, maar dan wel met degene die met de sollicitant moeten samenwerken. Het kan zijn dat een recruiter geen klik heeft met de sollicitant, maar de manager van de desbetreffende afdeling wel. Hier moet naar mijn mening goed naar worden gekeken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.