Anti-social media meningen

Afgelopen weken heb ik opvallend veel anti-social media artikelen gelezen. Artikelen van bloggers die van mening zijn dat

  • social media ‘niet werkt’ op de arbeidsmarkt (bron: een marketing manager van een jobsite),
  • met HET bewijs komen, bijvoorbeeld dat de gemiddelde tijd die Facebook gebruiker besteed aan dit netwerk ‘slechts’ 12 minuten per dag bedraagt (bron: een blogger die vrijwel uitsluitend anti-social media artikelen schrijft), of
  • dat relaties op online sociale netwerken zwak zijn. (dat klopt en is prima!)

Ik haal mijn schouders op bij dit soort berichten. Iedereen heeft recht op een mening en een beetje tunnelvisie, toch? Het enige wat me echt verbaast is dat de beleving zo anders is dan bij mij persoonlijk en sommigen het eens lijken te zijn met deze stellingen. Wat doen zij wat ik niet doe?

Misschien moet ik de vraag anders stellen; wat doen zij NIET wat ik wel doe? Ik zal een concreet voorbeeld geven van mijn ervaring en beleving op sociale platformen.

Afgelopen vrijdag ben ik lid geworden van een groot sociaal platform op het gebied van fitness om een vraag te stellen (ik ben sinds begin dit jaar een Les Mills internationaal gecertificeerd instructeur). Binnen 24 uur had ik 6 leuke reacties met goede tips om mijn groepslessen te verbeteren. Tijdsbesteding? Hooguit 10 minuten om een kort profiel aan te maken en een vraag te stellen. Relationships matter? Nee, ik ken niemand persoonlijk op dit platform maar dat belet niet om enthousiaste leden hun kennis te delen met mij. Super!

Nu kan ik nog talloze andere voorbeelden noemen maar laat ik nog een zeer recente ervaring met betrekking tot recruitment hier delen. Na een tip benader ik op 16 juli één (!) kandidaat via LinkedIn voor een vacature bij een relatie. Op 22 juli krijg ik een enthousiast berichtje terug dat ze sinds 2 dagen op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Gisteren heeft ze een positief interview gehad.

Het gebruik van Sociale platformen zijn volledig geïntegreerd in mij dagelijkse werkzaamheden als Recruitment Consultant. Ik kan mijn werk niet meer zonder deze tools of platformen voorstellen. Dat wil niet zeggen dat ik er de hele dag mee bezig ben maar voor veel zaken is het een bron en verrijking van informatie die bovendien snel resultaat oplevert. Vanzelfsprekend lukt het mij ook niet om 40 ICT vacatures in te vullen met enkel de, directe of indirecte, inzet van Social Media maar het helpt wel! Natuurlijk mits de basis op orde is in het recruitment proces en je de doelgroep er effectiever mee kunt bereiken of vinden.

Ondanks de hoeveelheid van informatie die op me afkomt op het internet wordt ik elke dag weer enthousiaster over de mogelijkheden. En voor het probleem  van de ‘information overload’ lijken er inmiddels ook steeds meer goede oplossingen te komen.

Oja, sociale platformen zijn ook gewoon leuk en, uhm, sociaal. Kijk eens naar de trailer van mijn eigen Movie2.0, die gemaakt is met een Facebook applicatie: http://www.lost-in-val-sinestra.com/028654c549d0632c84

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 625 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 gedachten over “Anti-social media meningen

  • 04/08/2010 om 14:23
    Permalink

    Prima artikel en zo waar! Dat jobboards het nut niet inzien komt omdat zij een vergaarbak zijn van cv’s en niet de moeite nemen om in een nichemarkt daadwerkelijk contact te leggen met werkzoekenden via persoonlijk en via sociale netwerken zodat ze de klant kunnen helpen in plaats van slechts te laten betalen. het is zeer opvallend dat marketing managers socialmedia overslaan en zich alleen richten op wat ze al kennen.
    Goed gebruikt is Social networking en Social media een must voor ieder bedrijf!

  • 07/09/2010 om 18:31
    Permalink

    UPDATE: de ‘LinkedIn’ kandidaat is gisteren aangenomen.

    1 vacature –> 1 kandidaat –> 2 interviews –> 1 starter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.