Verslag ERE Expo 2009 Fall (1)

FL09_MastheadDeze dagen vind de jaarlijkse ERE expo plaats in Hollywood USA en vandaag konden we online meekijken naar deze recruitment conferentie. Dit online aspect is aardig omdat het gratis word aangeboden (aanwezig zijn kost 1395 US$) en met Twitter integratie (#ereexpo) en chatrooms bovendien een leuke ervaring.

Het hoofdschema van 10 september 2009 was:

  • 8:45 – 9:00 a.m. – Welcoming remarks & opening address from our conference chair, Kevin Wheeler
  • 9:00 – 10:00 a.m. – “Impossible is Nothing” Recruiting, led by Steve Fogarty & Steve Bonomo from adidas
  • 10:15 a.m. – 11:15 p.m. – Employment Discrimination and New Media led by Carol Miaskoff of the U.S. EEOC
  • 11:15 a.m. – 12:15 p.m. – Top 10 Most Effective No/Low Cost Online Recruitment Tools & Techniques led by Shally Steckerl
  • 2:15 – 3:15 p.m. – Web 2.0 Beyond the Social Recruiting Hype: Microsoft’s Approach to Building Talent Pipelines and Communities, led by Marvin Smith from Microsoft
  • 4:00 – 5:15 p.m. – Recruitment for Retention: Generational Differences, led by Valerie Kennerson from The American Cancer Society

Ik zal hier kort een impressie geven van de presentaties van Adidas, Shally Steckerl en Microsoft. Wil je meer weten over U.S. Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) en discriminatiewetgeving in relatie tot recruitment dan verwijs ik je graag naar het ERE blog dat dit onderwerp behandelt.

Adidas “Impossible is Nothing”

Deze duo-presentatie namens Adidas werd gegeven door Fogarty Stephen & Steve Bonomo. Het verhaal dat zij vertelden behandelde de diverse aspecten van

  1. Adidas wereldwijde recruitment strategie in het huidige economische klimaat
  2. De sterk focus m.b.t. de beleving van de klant (=kandidaat) tijdens het gehele recruitmentproces
  3. Betrokkenheid van medewerkers om productiviteit te verhogen

Als bekend consumentenmerk liep Adidas tegen het probleem aan dat men 30.000 sollicitaties per jaar kreeg waarvan veel open sollicitaties en 50% aanvragen voor stageplekken. Om deze reden hebben zij Recruiters/Sourcers aangesteld die gericht via internet, met name via social media, potentiële kandidaten benaderen voor vacatures. Het product dat zij verkopen zijn vacatures. In deze presentatie werd ook feitelijk geen onderscheid gemaakt tussen het begrip klant-kandidaat, product-vacatures en verkopers-recruiters.

Vacatures verkopen begint bij een goed begrip van het merk Adidas, het type persoon dat je hiervoor wilt aantrekken en betrokkenheid van het management. Men wil boven alles mensen aantrekken die passie hebben voor sport en hun baan. Functionaliteit komt op de tweede plaats. Want stel jezelf eens voor dat iedereen dezelfde passie deelt en uitdraagt dat ze een droombaan hebben bij een droombedrijf! Dat levert een enorme productiviteitstijging op. Medewerkers zijn de ambassadeurs van het merk.

Alle acties van de recruiters leiden naar de eigen carrièresite. Deze portal is in lijn met alle communicatie uitingen van het bedrijf en zeer gebruiksvriendelijk want de ‘shopping’ ervaring moet perfect zijn. Je komt dus ook niet in een andere omgeving terecht. Alle communicatie is zeer consistent doorgevoerd. Dit gaat zelfs zover dat de interviewkamers zo zijn ingericht dat deze het verhaal van Adidas ondersteunen.

Ik heb genoten van deze presentatie omdat dit naadloos aansluit op mijn visie (toevallig gisteren net zo beschreven).  Voor zo’n groot wereldwijd bedrijf is dit zeer complex en lastig te realiseren dus mijn petje af hiervoor. Het is werkelijk een prachtig verhaal om te vertellen.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=0fFGOF32iW4]

Top 10 Most Effective No/Low Cost Online Recruitment Tools & Techniques

Shally Steckerl gaf een overzicht van web2.0 bronnen om kandidaten te vinden en te benaderen. De belangrijkste social media websites en tools kwamen langs inclusief praktische tips hoe deze te gebruiken. Dankzij de vele informatie die hij gaf kregen bezoekers van het event in korte tijd een goede indruk van de mogelijkheden en kansen hier. De belangrijkste onderwerpen waren:

  • Zoeken via Google en hoe slecht bruikbaar de resultaten zijn (ja, je leest het goed) en hoe deze te verbeteren
  • LinkedIn en hoe belangrijk het is om een 100% compleet profiel te hebben
  • De beperkingen van Facebook m.b.t. profielen zoeken. Voor branding en adverteren is dit kanaal meer geschikt
  • Twitter, met name het versturen van berichten
  • Bouwen van eigen talent communities en welke media daarvoor geschikt zijn
  • Blogging
  • MySpace, niet geschikt voor zakelijke transacties
  • Tools als Ping.fm en Wink.com om beter gebruik te maken van social media

[slideshare id=1996605&doc=steckerl-090914140613-phpapp02]

Web 2.0 Beyond the Social Recruiting Hype: Microsoft’s Approach to Building Talent Pipelines and Communities

Marvin Smith mocht het verhaal van Microsoft gaan vertellen. De titel van zijn verhaal maakte hij niet helemaal waar. Het was een engiszins vergelijkbaar verhaal als  Adidas behalve dat de inzet van Social Media en het bouwen van talent pools hier veel meer aandacht kreeg (in de presentatie). De evolutie op het gebied internet en recruitment werd besproken. Forrester en de digital natives, immigrant & refugees kwamen langs. De shift van zoeken naar banen via Google in plaats van Monsterboard.

Het werd pas interessanter toen ook hij, net als Adidas, melde dat men al het bezoek probeerde te leiden naar de carrièresites en communities die ze zelf hebben gebouwd. Dit om te voorkomen dat Recruiters die weglopen bij het bedrijf dit intellectueel kapitaal meenemen. Zoekmachineoptimalisatie is hierbij een speerpunt en 95% van alle vacatures zijn terug te vinden op de eerst pagina van Google. Vervolgens bouwt men aan relaties met behulp van communities waarbij de eigen medewerkers sterk worden betrokken. Deze communities zijn gebouwd rond de verschillende merken van Microsoft (zoals Xbox en Zune) of rond bepaalde functie- of kennisgebieden.  Ook Facebook, Twitter en LinkedIn groepen worden hiervoor gebruikt.

Een zwak punt is dat hij niet resultaten kon benoemen van deze inspanningen op social media omdat ze nog pas net hier mee zijn begonnen en niet de juiste tools hadden om dit te meten.

[slideshare id=1995986&doc=smith-090914113826-phpapp02]

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Verslag ERE Expo 2009 Fall (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.