Succesvol netwerken op LinkedIn begint bij de uitnodiging

Stelt u zich eens voor. U bent op een netwerkbijeenkomst met voornamelijk onbekende en nieuwe contacten. U kijkt eerst even de kat uit de boom, loopt wat rond zonder iets te zeggen. Opeens stapt u op iemand af en zonder u voor te stellen, zegt u vanuit het niets: “ik […]

Stelt u zich eens voor. U bent op een netwerkbijeenkomst met voornamelijk onbekende en nieuwe contacten. U kijkt eerst even de kat uit de boom, loopt wat rond zonder iets te zeggen. Opeens stapt u op iemand af en zonder u voor te stellen, zegt u vanuit het niets: “ik wil graag vrienden met u worden” en u loopt weer weg. Beetje raar, nietwaar? Toch is dit de dagelijkse praktijk op social media en met name op LinkedIn. Vinden we het hier wèl acceptabel of eigenlijk ook niet?

Over zakelijke etiquette zijn de nodige boeken geschreven. Trainingsbureaus varen er wel bij om zeer diverse doelgroepen netwerkvaardigheden en zakelijke etiquette bij te brengen. Imago-, styling- en kledingadviesbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Alles met als doel om mensen vaardigheden, bewustzijn en gedragsregels bij te brengen om (zakelijk) succesvol te zijn. De opkomst van social media brengt een nieuwe dimensie aan. Het is laagdrempelig, je kunt eindeloos surfen zonder gezien te worden en met een druk op de knop gaat er een nieuwe (netwerk)wereld voor je open. Toch lukt het ‘social Nederland’ nog niet altijd om, mijns inziens, normale omgangsvormen te respecteren.

LinkedIn is het sociale netwerk bij uitstek voor professioneel en zakelijk Nederland (en daarbuiten). Onder andere bedoeld om contacten te leggen en te onderhouden, kennis te delen en op de hoogte te blijven van je vakgebied. Inderdaad: ook om contacten te leggen met nieuwe connecties om je zakelijke netwerk te vergroten. Het is een aanwinst, omdat de drempel simpelweg laag ligt. Iedereen is traceerbaar en benaderbaar. In termen van de KPN: “Altijd dichtbij”. Dit betekent echter niet dat we moeten marchanderen met de omgangsnormen zoals deze ook in ‘real life’ gelden. Het voorbeeld in de intro lijkt wat overtrokken. Maar het is feitelijk wel hetgeen wat er gebeurt als je met een druk op de knop een ‘uitnodiging’ verstuurt Vaak zelfs ook nog zonder profielfoto èn zonder toelichting waarom je iemand uitnodigt om een connectie te maken……

  • “Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn”. BAM!
  • “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”. BAM!

Wat me intrigeert: hoe ‘graag’ wil je deze connectie ècht? De mensen die hier voor kiezen, hoe bewegen ze zich in het dagelijkse leven? Net zo onhandig? Realiseren ze zich de consequentie van de keuze niet? Of weten ze er gewoon niet mee om te gaan en ligt er braakliggend terrein voor weer een nieuwe cursus? Dat laatste zou me verbazen vanwege de geringe complexiteit. Denk gewoon na bij wat je doet, doe het bewust, doe het gericht en doe het met respect. En: haal jezelf uit de anonimiteit en neem de moeite om een (zakelijke) foto te plaatsen die jou letterlijk en figuurlijk een gezicht geeft.

Tot slot en specifiek voor werkzoekenden: morgen is het pakjesavond. Een cadeau met een gedicht is leuker. Voorzie uw (toekomstige) uitnodigingen op LinkedIn van een passende tekst. Dat is belangrijk in de zoektocht naar een nieuwe functie en in het kader van je eigen mobiliteit: deze uitnodigingen blijven langer hangen en maken nieuwsgierig!

Over Edwin Klomp

Dagelijks enthousiast en vol overgave actief met loopbaanprogramma's, mobiliteit, selecteren, boeien, binden en (laten) groeien van mensen. Ruim 25 jaar ervaring en passie voor strategisch HRM beleid, assessments en executive search. Co-owner en adjunct directeur www.ASBR.nl

3 Comments

  1. Beste Edwin,

    Zeer herkenbaar; het ontvangen van allerlei onpersoonlijke uitnodigingen van mensen die je niet kent. Of je bent ze één keer ergens tegengekomen en men refereert daar niet aan in de uitnodiging. In antwoord op jou vraag; men wil niet graag een serieuze zakelijke connectie maar men wil het aantal connecties vergroten. Zal inderdaad een gevolg zijn van de toename van social media waar het aantal volgers en likers van belang is voor je statusgevoel.
    Ik zie het persoonlijk als een eerste mogelijkheid jezelf of je bedrijf te presenteren en daarmee te vermarkten, denk daar dus goed bij na en neem er 30 seconden extra voor om dit goed te doen.

    Wellicht dat het gebruik van mobiel ook een reden is voor de toename van onpersoonlijke uitnodigingen aangezien je dan niet of minder makkelijk een uitnodiging kunt aanpassen. Met één druk op de knop is de standaarduitnodiging namelijk de deur al uit.

  2. Edwin, ben terughoudend met uitnodigingen accepteren om mijn LinkedIn netwerk niet te vervuilen. Zeker met mensen die ik nog niet persoonlijk heb gesproken.

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *