Verslag ERE Expo 2009 Fall (3)

ERE expo 2009 fallDeze week vond de jaarlijkse ERE expo plaats in Hollywood USA en was er de virtuele mogelijkheid om het evenement online te volgen. De laatste sprekers en paneldiscussies op  11 september 2009 waren:

  • 1:30 – 2:45 p.m. – A 10-step Guide for Developing a Social Media Strategy for Recruiting led by Jason Corsello from Knowledge Infusion & Elaine Orler
  • 3:15 – 4:15 p.m. – RPO or You: How Will Your Staffing Organization Survive? A Panel Discussion moderated by Mark Mehler from CareerXroads and panelists Tara Amarai from ADP, Nury Plumley from Agilent Technologies, and Mike Grennier from Wal-Mart
  • 4:15 – 5:15 p.m. – Recruiting with Social Media Q&A session led by Kevin Wheeler and panelists Angela Guidroz from Sodexo, Steve Fogarty from adidas, & Brian Schaffer from DaVita

Een bespreking van de eerste dag is hier te lezen (incl ppt-presentaties) en het eerste gedeelte van de tweede dag hier.

A 10-step Guide for Developing a Social Media Strategy for Recruiting

Elaine Orler en Jason Corselo doen onderzoek naar gebruik van social media. Ze presenteert een 10-stappenplan voor een Social Media recruitment strategie:

  1. Word toeschouwer; dit is de start van social media gebruiken. Geavanceerde tools als Outwit helpen hierbij
  2. Betrokkenheid komt van twee kanten; Conversatie gaat om interactie en reactie. Trend: organisaties blokkeren steeds minder social media
  3. Wees uniek
  4. Integreer en koppel de diverse social media met elkaar
  5. Wees authentiek
  6. Publiceer berichten op meerdere media tegelijk; gebruik RSS feeds
  7. Wees consistent
  8. Maak social media richtlijnen; voorbeelden zijn hier te vinden
  9. Betrek executive management erbij
  10. Monitor het sociale online spoor; social media is geen eenmalig project maar een continue proces

Elaine is van mening dat je social media niet meer kunt negeren. Dit is immers de wijze waarop gecommuniceerd wordt tegenwoordig, in het bijzonder door generatie Y. Je kunt het internet ook niet afsluiten van medewerkers. Als senior management niet overtuigd is dat geïnvesteerd dient te worden in ‘sociaal samenwerken’ dan heb je een ander probleem.



RPO or You: How Will Your Staffing Organization Survive?

Een discussie geleid door Mark Mehler van CareerXroads en panelleden Tara Amarai van ADP, Nury Plumley van Agilent Technologies, en Mike Grennier van Wal-Mart.

[vodpod id=Groupvideo.3443723&w=255&h=210&fv=loc%3D%252F%26autoplay%3Dfalse%26vid%3D2143823]

Recruiting With Social Media Q&A

Vraag en antwoord sessie geleid door Kevin Wheeler en panelleden Angela Guidroz van Sodexo, Steve Fogarty van adidas, & Brian Schaffer van DaVita. Een aantal interessante meningen en ervaringen werden hier gedeeld, zoals:

DaVita:

Doelstellingen van social media:

  1. branding/awareness
  2. sourcing ROI, increase quality hires

Social media zet DaVita niet anders in dan andere wervingskanalen. De resultaten van de inzet van social media dit jaar: 6.45% van totaal aantal sollicitaties, 3.41% van externe werving.

Intel:

De algemene carieresite bevat veel integratie met social media. Er is ook een speciale micro-website ingericht voor social media platformen. Zij gebruiken voornamelijk Facebook, Twitter, RSS en blogs. Om de discussies op het blog in stand te houden hanteren zee en kalendar met onderwerpen en benaderen zij gastbloggers van subject matter experts. Daarnaast reageren ze ook op vragen en reacties van lezers.

Adidas:

HR en recruiters kunnen veel leren van de ervaringen van de marketing-afdeling op het gebied van social media. Bijvoorbeeld, Stephen wilde een widget laten maken maar slechts 1 van de 50 widgets die de marketing afdeling had gemaakt was succesvol tot heden. Zijn advies; werk samen met marketing, volg de corporate richtlijnen, gebruik bestaand materiaal en leer van elkaars ervaring. Conversie is niet het belangrijkste bij social media, het gaat om conversatie.

Sodexo:

Wees authentiek binnen het raamwerk van de corporate brand guidelines. Vergeet niet dat social media gaat om betrokkenheid. Sodexo biedt 16 sociale platformen aan om potentiel e kandidaten te bereiken, te binden en te boeien.

Favoriete social media sites:

  • Intel:  Facebook
  • Adidas: Ning
  • Sodexo: Facebook and Twitter

[vodpod id=Groupvideo.3443554&w=255&h=210&fv=vid%3D2143823%26autoplay%3Dfalse%26vrsl%3Dc.4.204%26infobar%3Dfalse]

Tenslotte een losse verzameling twidbits van opvallende uitspraken tijdens deze EREexpo:

  • Successful recruiters shouldn’t use tools & technology to weed out candidates. They should use them to weed in candidates.
  • If there’s no corporate presence & you’re a recruiter on social media saying it’s such a great company – there will be a disconnect
  • If your executives don’t understand the reasons 4 social media as a strategy #sux2beyou
  • RPO may be a value add in some cases, but it seems to be falling out of favor. Companies simply aren’t finding the cost/time saves.
  • Components of an Employment Value Proposition: Competitive Advantage, Candidate Experience & Employee Experience
  • RPO & general recruiting advice: put your partners/recruiters through the entire candidate & new hire exp. It can be eye opening.
  • HR should report to Recruiting.
  • Crowdsourcing is becoming the new job board.
  • Leadership is not a function of position. It is a function of behavior.
  • The best college students aren’t looking for jobs! “A” students are starting a business. They want independence.
  • There is not a population shortage, but there is a talent shortage. Talent is defined as people who have skills our organizations need now to reach business goals, make a profit, invent new products, and remain relevant.

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, en een onafhankelijk recruitment expert, trainer en auteur. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>