Trend analyse social media – september 2009 (Nederland)

Met behulp van Google Trends is het goed mogelijk om ontwikkelingen in bezoek van websites met elkaar te vergelijken. Ik zal regelmatig een analyse verzorgen van het gebruik van social media websites in Nederland en aanvullen met internationale cijfers. Recruiters volgen immers net als marketeers het publiek om deze te bereiken.

De cijfers die hieronder volgen hebben, mits anders vermeld, als peildatum 18 september 2009. De afbeeldingen tonen het aantal unieke bezoekers uit Nederland.

LinkedIn Nederland

Linkedin september 2009

De zomerperiode is voorbij en het bezoek op LinkedIn schiet weer omhoog. Nog een paar interessante cijfers met betrekking tot LinkedIn (bronnen o.a.  Emerce):

  • 1,2 miljoen NL leden, 67% bezoekt minstens 1x per maand LinkedIn
  • Het bedrijf is sinds 2006 winstgevend en heeft een geschatte jaaromzet van 100 miljoen dollar.
  • De grootste adverteerders in Nederland bevinden zich in de branches: 1) Recruitment, 2) Technologie en 3) Finance. Elders in Europa scoren ook Opleidingen, Telecom, Travel en Zakelijke Dienstverlening goed.
  • Wereldwijd is gemiddeld 3,4 procent van de hoger opgeleide beroepsbevolking lid van de netwerksite. In Nederland ligt dat op 38 procent (#2), in de VS op 42 procent (#1).
  • LinkedIn streeft binnen 3 jaar naar een verdrievoudiging van het aantal profielen.

Twitter Nederland

Twitter september 2009

Twitter is na een zomerdip weer op het oude niveau van voor de vakantieperiode. Nu steeds meer bedrijven en personen de voordelen van Twitter inzien, met namen integratie met andere sociale media, verwacht ik dat de trend van groei zich zal doorzetten. Ook nieuwe functionaliteit die eraan zit te komen zal dit proces waarschijnlijk versnellen.

Facebook Nederland

Facebook september 2009

In Nederland kent deze website een constante groei met een versnelling in de afgelopen maand. Wereldwijd heeft Facebook een zeer sterke groei doorgemaakt de afgelopen maanden hoewel dit niet terug te zien is in de unieke bezoekers (volgens Google Trends). Begin dit jaar waren er 200 miljoen profielen en inmiddels zijn dit er 300 miljoen! Onderstaande afbeelding toont de weg naar 200 miljoen profielen sinds februari 2004 toen het startte als sociaal netwerk op Harvard University:

Hyves

Hyves september 2009

De toename in unieke bezoekers afgelopen tijd verklaar ik door de zeer succesvolle virale campagnes zoals Stanislav en Weleda die recent zijn geweest. Ik ben benieuwd hoe het bezoek zich gaat ontwikkelen op Hyves de komende maanden want de langetermijntrend is dalende ten koste van Facebook.

Overig nieuws

De top 20 best bezochte websites in Nederland volgens Alexa, waarvan de helft onder de categorie social media vallen:

  1. Google Nederland
  2. Hyves.nl
  3. YouTube
  4. Google.com
  5. Windows Live
  6. MSN.nl
  7. Nu.nl
  8. Marktplaats.nl
  9. Wikipedia
  10. Facebook
  11. Yahoo!
  12. De Telegraaf
  13. Startpagina.nl
  14. ing.nl
  15. Blogger / Blogspot.com
  16. Twitter
  17. Rabobank.nl
  18. LinkedIn
  19. Buienradar
  20. Flickr

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.