Zo’n fijne geautomatiseerde afwijzingsmail…

Geautomatiseerde afwijzingJoepie! daar is er weer een… zo’n fijne geautomatiseerde afwijzingsmail die me binnen 10 minuten vertelt dat ik niet voldoe aan de wensen van de klant (welke zijn dat dan?) of me weet te melden dat ik geen HBO opleiding heb (eh…mijn cv gelezen?), berekent dat ik niet in de juiste regio woon (fietsafstand is blijkbaar onvoldoende) en tot mijn grote vreugde geen contactgegevens laat zien voor het geval ik vragen mocht hebben over deze afwijzing. Echt super zo’n goed doordachte en onderbouwde afwijzing, daar kan ik verder mee!

Zijn het de ontwerpers van de Applicant Tracking Systemen die dit soort slimme match tools er bij wijze van geintje in voorprogrammeren? En lezen dan de recruiters of andere gebruikers nooit de afwijzingsmails die het systeem genereert? Of is het een kwestie van juiste selectiecriteria instellen en nadenken over de communicatie richting kandidaat. Het zal niemand verbazen wat de reactie van een sollicitant zal zijn en wat het doet met het imago van een bedrijf. Immers een negatieve ervaring spreekt zich sneller rond, blijft langer hangen, ook al is de (automatische) selectie en communicatie naar sollicitanten inmiddels aangepast.

Eens, NEE is ook een antwoord maar wees daar dan duidelijk over. Beter nog: pas je standaard afwijzingstekst aan, personaliseer je reactie op eenzelfde wijze als je potentiële kandidaten aanspreekt en prikkelt om op de koffie te komen. Ook in tijden dat de arbeidsmarkt minder krap is. Voorzie de afwijzing van argumentatie, koppel sollicitanten een concreet en eerlijk antwoord terug. En ja soms kost dat tijd of moet je daar moeite voor doen. Maar zeg nou zelf, wat zou jij als recruiter vinden van zo’n onnauwkeurige en nietszeggende afwijzing? en dan is het nog wel je vak 🙂

Lijnske Boogaarts

In mijn rol als adviseur Social Media Recruitment bij Saxion ben ik verantwoordelijk voor het opstellen van een strategisch recruitmentplan, het stroomlijnen van het W&S proces en dit verder vormgeven v.w.b. de inzet van social media.

Lijnske Boogaarts has 2 posts and counting. See all posts by Lijnske Boogaarts

4 gedachten over “Zo’n fijne geautomatiseerde afwijzingsmail…

  • 12/08/2013 om 09:53
    Permalink

    Leuk stuk.

    Voordeel voor de recruiter + nadeel voor de sollicitant = imagoschade werkgever

  • 12/08/2013 om 10:15
    Permalink

    Helemaal mee eens. Dat is de tijd van tegenwoordig. Onpersoonlijkheid viert hoog tij in deze krappe arbeidsmarkt. Wat men doet is een visitekaartje achter laten bij de potententiele werknemer die er niet meer zal solliciteren. Ook de ervaring met de onbeschoftheid van recruiters bij bedrijven als je om toelichting vraagt. Het zijn vaak broekies met net wat werkervaring die pretenderen het beter te weten als bij wijze van wie hun vader zou kunnen zijn. Leeftijdsdiscriminatie gebeurt continu.De term gebruiken ze niet maar het gebeurd wel.

    Het is jammer te moeten melden dat onze maatschappij een goedkope maatschappij aan het worden is waarbij geld helangrijker is dan kwaliteit. Men zou een voorbeeld moeten nemen aan onze buurlanden.

  • 12/08/2013 om 11:05
    Permalink

    Sinds kort werk ik voor de interne vacatures bij Tence Inzetbureau met een nieuw ATS-systeem. Sindsdien ben ik alleen maar verbaasder over hoe afwijzingen er soms uitzien. Een ATS maakt het (als het goed is) mogelijk om én efficiënt én persoonlijk te reageren. Een sollicitatie beoordelen doe je toch, ik formuleer dit kandidaat-gericht, en dit veld wordt vervolgens in een afwijzingsmail gevoegd.
    Vraag me echt af waarom dit anno 2013 meer uitzondering dan norm is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.