Over de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Cofely

Het idee voor de “Ontbijtsessies” campagne is ontstaan in de organisatie tijdens een brainstormsessie tussen recruitment en lijn. We liepen al een tijd met het idee om weer eens wat anders te doen dan de wegen die normaliter bewandeld worden.

We wilden iets lokaals, persoonlijks en gericht op onze schaarse doelgroep. Ook wilden we het onze doelgroep mogelijk maken om direct een kijkje te nemen in ons bedrijf. Ook belangrijk was om iets te creëren dat laagdrempelig is om aan deel te nemen.

De doelgroep

We proberen hiermee onze technische doelgroep aan te spreken wat een erg brede groep is op verschillende niveaus. Zo veelzijdig als de techniek is, zo veelzijdig is Cofely. Het kan gaan om uitvoerende functies op (V)MBO niveau zoals Service Techneuten of Lassers, of technisch specialisten zoals Engineers of Automatiseerders (HBO en WO) in diverse markten.

De propositie

Het idee van de campagne is om per doelgroep een informele bijeenkomst te organiseren in de vorm van een ontbijtsessie.

De media

Per doelgroep ontwikkelen we een humoristisch beeld dat wordt verspreid via print en social media. Geïnteresseerden kunnen zich dan via e-mail, telefoon of andere social media kanalen (zoals bijvoorbeeld LinkedIn) aanmelden.

De acties

Tijdens de sessie kan er kennis worden gemaakt met vakgenoten, leidinggevenden en MT-leden. Op deze wijze proberen we een optimale indruk te geven over ons bedrijf, relevante functie en sfeer.

De resultaten

We hebben gemerkt dat dit een concept is dat erg leuk wordt ervaren maar wat ook nog kan groeien. Iedere sessie zijn er meer deelnemers. Wij willen dat deze sessies binnen onze doelgroep gezien gaan worden als iets normaals: “voor een nieuwe baan bij Cofely kun je gewoon even aanschuiven bij het ontbijt”. Een nieuwe baan begint met een stevig ontbijt!

We hebben nu drie sessies gehad en er zullen er dus meer volgen binnen verschillende doelgroepen, gericht op meer diverse functies.

De kosten

Qua kosten is het redelijk te overzien. Voor het ontwikkelen van het concept moet je wat geld reserveren en verder heb je kosten voor gebruik van beeldmateriaal en natuurlijk de mediakosten voor print. Daarnaast heb je wat tijd nodig om de campagne te verspreiden binnen de sociale netwerken.

Met dank aan Yuri van Helten, Manager Recruitment, Cofely Nederland.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.