Onderzoek: welke wervingskanalen gebruiken werkgevers?

Actieve baanzoekers zetten veel middelen in om een nieuwe baan of werk te vinden, zoals blijkt uit het meest recente Arbeidsmarkt Gedrags-Onderzoek  (AGO) onder 5.416 respondenten. Opvallend is dat zo’n 24% zegt het dagblad te gebruiken om zich te oriënteren op nieuw werk. Echter als je het een recruiter vraagt, dan zal deze niet snel dagbladen meer noemen als belangrijk wervingskanaal. Toch zou je op basis van de belangrijkste wervingskanalen die baanzoekers gebruiken, of zegt te gaan gebruiken, als men een baan zoekt, mogen verwachten dat dagbladen nog altijd effectief zijn??

Ik sta voor een raadsel. Het is een tijd voor een onderzoek onder de lezers van dit blog welke wervingskanalen zij belangrijk vinden!

Vraagstelling: Hieronder staan verschillende kanalen die je zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar nieuwe medewerkers. Kun je aangeven welke belangrijk zijn als je op zoek bent naar een nieuwe medewerker?

[polldaddy poll=7269642]

Ik ben benieuwd hoe groot het verschil is tussen werkzoekenden en recruiters!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 gedachten over “Onderzoek: welke wervingskanalen gebruiken werkgevers?

  • 25/07/2013 om 08:16
    Permalink

    Ik ben natuurlijk groot voorstander van dit onderzoek….maar het wordt lastig om nog ooit commentaar te hebben op een ander onderzoek, als je op deze manier onderzoek doet 😉 wie vult de vragenlijst in? is de steekproef a-select? over welke doelgroep gaat het?
    >> waarom niet een goede vragenlijst samen ontwikkelen en via onze netwerken uitzetten? komen we in ieder geval dichter bij de waarheid

  • 25/07/2013 om 12:58
    Permalink

    @GJ Touché. Wellicht had ik het beter een steekproef kunnen noemen 😉 Een steekproef die kan helpen met richting te geven aan een grootschalig onderzoek, waar ik graag aan meewerk. Lijkt me erg interessant om de verschillen te zien tussen werkgevers en banenzoekers.

    Deze steekproef is ook bedoeld om te peilen of er nog recruiters / hr professionals zijn die dagbladen belangrijk vinden voor werving van nieuw personeel. En ik ben benieuwd of men nog andere wervingskanalen gaat benoemen die niet in de lijst staan (radio/tv of abri’s iemand?).

  • 26/07/2013 om 11:16
    Permalink

    Beste Jacco,

    Deze bevindingen sluiten inderdaad aan bij het eerdere onderzoek onder studenten aan diverse hogescholen waarin de “mismatch” tussen recruiters op zoek naar talentvolle studenten en studenten op zoek naar een baan aan bod kwam.

    Ik heb de ‘steekproef’ ingevuld, ben benieuwt naar de resultaten.

    Vriendelijke groet,

    Stefan van Eerde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.