De cultural fit: zo voorspel jij of een kandidaat in de organisatiecultuur past

De cultural fit, de mate waarin een medewerker past in de cultuur van een organisatie, is een steeds belangrijker aspect bij het werven van geschikte kandidaten. Maar hoe bepaal je als recruiter eigenlijk of iemand bij de organisatiecultuur past en daarbinnen goed kan gedijen?

De waarde van de cultural fit

90% van alle ‘hiring managers’ in de Verenigde Staten en Canada vindt de cultural fit tussen een kandidaat en de organisatie minstens zo belangrijk als de vaardigheden en skills die de betreffende persoon meebrengt. Het bekende Amerikaanse HR adviesbureau Robert Hall vroeg het in een recent onderzoek aan bijna 7000 senior managers in Noord Amerika. Gelijktijdig zien recruiters dat ook kandidaten zelf steeds meer gefocust zijn op die fit.

Chuck Edwards, binnen Microsoft wereldwijd verantwoordelijk voor global talent acquisition, schetst het in het onderzoek als volgt: “Organizational culture is the new currency for hiring and retention.” De organisatiecultuur is volgens hem een succesvollere manier om je te onderscheiden richting potentiële werknemers dan arbeidsvoorwaarden zoals het inkomen. En daarbij zijn de uitgaven van een achteraf toch niet passende medewerker veel hoger dan de uitgaven om iemand wat extra skills bij te brengen.

Maar hoe bepaal je die cultural fit?

Dat is voor beide partijen niet makkelijk. Voor kandidaten is het vaak lastig een helder beeld van een bedrijfscultuur te krijgen. En voor recruiters is de mate waarin iemand zal passen binnen een bepaalde bedrijfscultuur moeilijk te voorspellen.

Om met dat eerste te beginnen, een wervende omschrijving van de bedrijfscultuur is niet voldoende om kandidaten te overtuigen. En een eigen coffee bar met hippe zitjes staat wel creatief, maar doet het bedrijf ook echt iets met de ideeën die achter een Espresso Macchiato zijn bedacht? Recruiters worden dan ook kritisch bevraagd vandaag de dag. Van “Noem me één ding dat je had willen weten voor je zelf hier aan het werk ging?” tot “Wat is er gebeurd met de persoon die voor mij deze functie had?”

Bijna nog lastiger is het voor de recruiter om objectief te bepalen of een kandidaat wel past. In tegenstelling tot wat soms wordt gesuggereerd, is de rol van een cultural fit bij werving en selectie echt niet nieuw. Alleen werd die vraag voorheen niet echt uitgediept en bleef het vaak bij intuïtie. Maar een analyse in de categorie ‘Een goede vent, past prima bij de tent’ volstaat niet meer anno 2019. We willen daadwerkelijk een stuk dieper onder iemands huid kruipen. We zoeken naar werkelijke drijfveren, naar wat hem of haar echt motiveert en een flow geeft. Dan zijn standaard interviewvragen niet genoeg, maar is er meer nodig.

Wat er dan wél moet gebeuren?

Ideaal is om personeelsselectie af te stemmen op de kernwaarden van de organisatie. Recruiters moeten dan niet alleen zicht hebben op de organisatiewaarden, maar ook welke persoonlijkheidskenmerken en drijfveren van een kandidaat daar goed bij aansluiten. Wanneer je zowel de waarden van de organisatie als deze persoonskenmerken in het rapport van een assessment terugziet, wordt het afstemmen nog gemakkelijker. Dit komt mooi terug in de case van het Catharina ziekenhuis dat haar selectieproces zo heeft ingericht, dat de testen rapporteren op de kernwaarden van de organisatie.

Het gaat dus om de juiste combinatie van een persoonlijke aanpak – gesprekken, maar daarnaast ook persoonlijkheidsvragenlijsten en assessments op maat – zodat je zeker weet of de een kandidaat de desbetreffende bedrijfscultuur zal omarmen.

Diddo van Zand

Oprichter van Ixly met de missie "Creating happy companies for the future" ofwel het leveren van slimme, datagedreven HR-oplossingen. Als psycholoog en bedrijfskundige wil hij mensen helpen geluk te ervaren in hun werk.

Diddo van Zand has 4 posts and counting. See all posts by Diddo van Zand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.