Recruiters, vervelend volkje

Onlangs werd ik zelf weer eens benaderd door een collega Recruiter die heel graag “een kop koffie wilde drinken”. Snap ik natuurlijk, ik ben een leuke vent, maarrrr soms, héél soms word ik wel eens een beetje gek van bepaalde termen, standaard zinnen óf van bepaalde maniertjes om iemand te benaderen. Aangezien ik zelf ook zeker niet perfect ben vond ik het wel eens tijd voor een stukje reflectie!

Ik heb in dit geval natuurlijk vriendelijk gereageerd, ik ben zelf ook vaak genoeg de vervelende kwast in dit verhaal. Maar het zette mij wel een beetje aan het denken en toen ik afgelopen week bedacht hoe ik over mijn writersblock heen moest komen schoten mijn eigen valkuilen uit het verleden mij weer te binnen.
Het is namelijk niet makkelijk om altijd maar bezig te zijn met het benaderen van mensen die daar lang niet altijd op zitten te wachten. Het is denk ik een van de grootste uitdagingen binnen recruitment; zorgen dat zoveel mogelijk mensen reageren op je berichten!

Omdat dit op zich al moeilijk genoeg is moeten we het onszelf niet nóg moeilijker maken! Doe de volgende dingen daarom niet:

  • Veel mensen hetzelfde bericht sturen (dat kan Stevie Wonder nog zien);
  • Niet duidelijk zijn in je bericht (alsof men niet weet waarom je hen als Recruiter een bericht stuurt);
  • Mensen vragen om koffie met je te drinken……..(moet ik het écht uitleggen?);
  • Veel over jezelf vertellen (lekker belangrijk);
  • Überhaupt veel vertellen (iedereen weet dat niemand leest)

Nondedju, mag je dan helemaal niks?

Jawel hoor, wees maar niét bang en wees vooral wél persoonlijk!

  • Maak je bericht altijd persoonlijk, sla dit nooit over. Benoem iets uit het profiel dat je oprecht aantrekt of tenminste interesseert. Er is altijd iets te benoemen, anders hoef je ook geen bericht te versturen;
  • Kom z.s.m. to the point en draai niet om de reden van je bericht heen, zonder te pushen uiteraard. Ik krijg veruit de meeste reacties op korte, oprecht persoonlijk berichten waarin een duidelijke reden vermeld staat. Stuur een vacaturelink mee of nodig iemand uit omdat het je goed lijkt kennis te maken ten aanzien van een samenwerking. Laat de ontvanger niet gissen naar de reden van je bericht (die is toch wel duidelijk in de meeste gevallen). Wees uitnodigend, maar niet alleen om samen koffie te drinken….. Daar hebben de slimme koppies van deze wereld datingapps voor uitgevonden;
  • Vertel zo min mogelijk over jezelf, dat maakt je bericht alleen maar onnodig lang en eerlijk: het interesseert de persoon aan de andere kant van de lijn op dit moment nog niet echt wie jij bent. Als iemand reageert, dan vertel je wat meer!;
  • Probeer een bericht met max 500 tekens te versturen;
  • Stel minimaal 2 goede vragen in je tekst, dit nodigt uit tot antwoorden;
  • SCHRIJF CREATIEF. Dit is erg belangrijk om op te vallen. Bovenstaande punten helpen al veel maar bedenk jezelf dat de meeste personen binnen je doelgroep wekelijks berichten krijgen van verschillende partijen. Zorg er dus voor dat je opvalt, mocht je daar hulp bij nodig hebben hoor ik het graag.

Berichten sturen hoort er voor ons Recruiters bij, dat is zeker! Wees jezelf er wel bewust van dat mensen soms niet op jouw berichten zitten te wachten en dat sommige mensen het zelfs hetzelfde ervaren als ongevraagd gebeld worden door de zoveelste loterij die je de mooiste prijzen probeert aan te smeren.
Gewoon af en toe even een stukje zelfreflectie toepassen en goed in de gaten op welke type bericht je de meeste positieve reacties krijgt.

Succes!

Michael Pel

Recruitment specialist technische detachering bij Esler.

Michael Pel has 5 posts and counting. See all posts by Michael Pel

Eén gedachte over “Recruiters, vervelend volkje

  • 29/03/2019 om 01:02
    Permalink

    Mis toch wel een aanvulling:
    Als je personen benaderd dat je dan ook contact onderhoud, deze personen zijn belangrijker dan je opdrachtgevers immers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.