Visie op mobiel recruitment van award-winnaar Personato

Recent heeft Personato de ‘Mobiele Recruitment Award 2013‘ gewonnen voor werving-en selectiebureaus. Een mooie gelegenheid om hen te vragen naar hun visie op mobiel recruitment, de leerpunten en tips voor andere bedrijven en organisaties.

Een interview tussen Jacco Valkenburg, initiatiefnemer van het onderzoek en de award-verkiezing, en Bart Poels en Tom Goosen, marketeers van Personato.

Jacco: ten eerste gefeliciteerd met het winnen van de ‘Mobiele Recruitment Award 2013’! Voor diegene die Personato nog niet kennen, kun je het kort introduceren?
Personato is een onafhankelijk bureau dat personeel op MBO-/HBO-/ WO-niveau werft en selecteert in twaalf verschillende specialismen. We bieden hierbij verschillende oplossingen aan onze klanten, zoals werving en selectie, recruitment payroll en recruitment outsourcing. Daarnaast begeleiden we werkzoekenden actief bij het zetten van een nieuwe stap in hun carrière.

Wanneer is de mobiele site / apps gelanceerd?
Begin 2012 is de Personato app voor Apple en Android gelanceerd, kort daarna zijn we apps gaan ontwikkelen voor elk van onze twaalf specialismen, zoals bijvoorbeeld de ICT Vacature App. De mobiele site is in het laatste kwartaal van 2013 gelanceerd.

Personato mag met recht een pionier genoemd worden met een mobiele recruitmentsite en apps. Waarom hebben jullie een mobiele website en apps gelanceerd? Wat is jullie visie hierop?
Innovatief en vooruitstrevend in recruitment, waarbij de kandidaat centraal staat; dat is onze visie. Door onze online analyses zagen wij dat het mobiele bezoek naar onze website in rap tempo toenam. Helaas zagen wij ook dat deze mensen onze website weer snel verlaten. Hier moesten we op anticiperen. Wij vinden namelijk dat onze doelgroep ons op elke gewenst moment met hun favoriete tool moet kunnen vinden / benaderen.

Wat zijn de belangrijkste leerpunten geweest tijdens de ontwikkeling van een mobiele site / app?
Een grote uitdaging was ook de kunst van het weglaten. Vooral op een mobiel heb je te maken met beperkte ruimte om je informatie in te verwerken. Het ‘overbodige’ moest weg. Maar ja, beslis maar eens wat overbodig is.. Een andere uitdaging was denken vanuit de verschillende devices waar de doelgroep gebruik van maakt.

Toen ik op de mobiele site kwam was ik positief verbaasd over alle functionaliteiten die er in verwerkt waren en het gemak ervan. Ik ben benieuwd wat het effect van deze optimalisatie voor de mobiele (banen)zoeker is geweest. Wat zijn de resultaten tot nu toe?
De mobiele site is nu een kleine 3 maanden online maar de cijfers liegen er niet om. De mobiele bezoekers zijn met 25% gestegen, het bouncepercentage is gedaald en de conversies zijn verdubbeld. In onze optiek kan dit alleen nog maar verbeteren. We heb veel terugkerende bezoekers die voorheen op de normale site terecht kwamen en de mobiele site nog niet hebben gezien. Er is dus nog veel potentie.

Welke ontwikkelingen verwacht je in de nabije toekomst?
Het gebruik van mobiel gaat alleen maar stijgen, dus ook het mobiel solliciteren. Wij denken zelfs dat mobiel primair gaat worden t.o.v. desktop gebruik. Daarnaast is er nog een markt te verkennen in de wearable devices zoals Google Glass en iWatch.

Jullie zijn in ieder geval klaar voor deze verschuiving in zoekgedrag van werkzoekenden! Heb je nog tips voor organisaties die hier mee aan de slag willen gaan?
Begin met een analyse van je huidige cijfers. Denk goed na over de techniek en integratie met de huidige online marketing middelen. En kijk goed naar de mogelijkheden van de devices, wellicht kom je tot een uniek concept!

Aan welke eisen dient een mobiele website / app volgens jullie te voldoen?
Gebruiksvriendelijk, snelheid en voldoende mogelijkheden om contact op te nemen.

Bart en Tom, dank voor het delen van deze tips en nogmaals gefeliciteerd met het winnen van deze award!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.