Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2011

Op verzoek van de Britse krant City AM, heb ik een lijst samengesteld van feiten en cijfers over het gebruik van LinkedIn in het Verenigd Koninkrijk. Wellicht aardig omdat ook voor Nederland te doen aan het begin van het jaar. Want wist je dat de site LinkedIn.com momenteel 2,121,120 Nederlandse leden heeft? En dat we het meest actieve land zijn met de hoogste participatiegraad op dit internationale professionele zakelijke netwerk?

Vorige week brak LinkedIn.com voor het eerst door de 400.000 bezoeken per dag uit Nederland. Op 6 januari 2011 had LinkedIn.com de meeste bezoekers ooit: 414 duizend op een dag. Gemiddeld melden er nu ook elke dag 2.000 nieuwe Nederlandse leden aan.

Het aantal maandelijkse bezoekers op LinkedIn.com (direct gemeten) blijft daarnaast spectaculair groeien:

Note: de dip in de zomer en kerstperiode is zeer typerend voor internetgebruik.

Andere interessante LinkedIn cijfers in Nederland:

  1. Het percentage van de gebruikers op van thuis uit te loggen / werk: 38% zakelijk / 62% thuis
  2. 1% van de ‘verslaafden’ zijn verantwoordelijk voor 24% van alle pagina bezoeken
  3. Tijdsbesteding van gebruikers op de site LinkedIn: 7.3 minuten (3-maands gemiddelde)
  4. Een nederlandse bezoeker komt gemiddeld 3,34 keer per maand op de website (6-maands gemiddelde)
  5. 69% staat open om benaderd te worden voor ander werk (Career Opportunties)
  6. De grootste superconnectors van Nederland zijn Jan Karel Kleijn, Jan Mulder en Cezar Maroti. Zij hebben het maximaal aantal toegestane connecties van 30.000.
  7. De meest actieve branches: IT (118.494), Financiële diensten (63.164), Ziekenhuizen & Zorg (57.997) en Overheidsadministratie (54.880)
  8. Bedrijven met de meeste Nederlandse leden zijn:

o ABN AMRO Bank N.V. (18,927)
o Philips (16,373)
o KPN (15,911)
o ING (11,108)
o Rabobank (10,662)
o PwC (6,689)
o Atos Origin (6,554)
o Randstad (6,433)
o Achmea (5,842)
o Deloitte (5,717)
o Ernst & Young (5,706)

Voor recruiters en marketeers is het interessant om te weten wat de demografische gegevens zijn. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker in Nederland, ten opzichte van de het internetgemiddelde, ziet er als volgt uit:

Met andere woorden, op LinkedIn.com vind je meer middelbare mannen zonder kinderen en een hoger inkomen en opleidingsniveau dan de gemiddelde internetter.

© 2011 Jacco Valkenburg. Wil je meer weten over de mogelijkheden om met LinkedIn effectief personeel te werven? Mis onze masterclass Recruitment via LinkedIn niet!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

26 gedachten over “Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2011

  • 11/01/2011 om 18:11
    Permalink

    Interessante cijfers. Wat ik nog mis: uit welke bronnen zijn deze cijfers afkomstig?

  • 13/01/2011 om 22:15
    Permalink

    Netjes. Zijn dit cijfers van Linkedin of een eigen onderzoek? Hoe ben je te werk gegaan? Zou de situatie in België ook wel eens in kaart willen zien. Verrassend dat de zorg zo actief is in Nederland.

  • 13/01/2011 om 22:24
    Permalink

    Deze cijfers komen direct van de bron. Ik zal eens een vergelijking maken voor België. Is er nog iets wat je graag wilt weten?

  • Pingback:LinkedIn België: feiten & cijfers 2011 « Recruiting Roundtable Nederland

  • 07/02/2011 om 13:52
    Permalink

    Ik mis in de lijst van Bedrijven met Nederlandse leden: Adformatie. Toch al zo’n 9.300 leden en al langer in de top-10. Waarom wordt deze niet genoemd?

  • 07/02/2011 om 14:00
    Permalink

    @Marc Adformatie is een groep, geen bedrijf. Het is idd een grote groep en staat op plek 15 in Dutch groups.

  • 22/02/2011 om 09:32
    Permalink

    Ik vraag me af hoe je uit de twee grafiekjes bij Demographics kunt concluderen dat de gebruikers gemiddeld geen kinderen hebben, en een hoger inkomen/opleidingsniveau hebben dan de gemiddelde internet gebruiker.
    Of zijn hier wat gegevens weggevallen?

  • 22/02/2011 om 10:11
    Permalink

    @Huub ik heb de gegevens niet in dit artikel weergegeven en enkel de conclusie vermeld. Voor meer inzicht in deze data verwijs ik je graag naar het vorige artikel (LinkedIIn UK statistieken)

  • 22/02/2011 om 10:19
    Permalink

    Wellicht interessant om te melden is dat we nu 45 dagen verder op 2,250,870 Nederlandse leden zitten. Een netto groei van 129.750 leden ofwel 2.883 per dag!

  • 22/02/2011 om 10:48
    Permalink

    @Jacco: dat betreft de Britse professionals, niet de Nederlandse. Lies, damn lies and statistics 😉
    Overigens zijn het verder wel verhelderende inzichten hoor.

  • 22/02/2011 om 13:28
    Permalink

    De meeste gegevens komen duidelijk van quantcast.com? Waarom de bron verbergen?

  • Pingback:LinkedIn feiten & cijfers 2011 Nederland [INFOGRAPHIC] • Recruit2 - helpt uw personeelwerving ver vooruit.

  • 06/04/2011 om 14:27
    Permalink

    Met andere woorden, op LinkedIn.com vind je meer middelbare mannen zonder kinderen en een hoger inkomen en opleidingsniveau dan de gemiddelde internetter.

    Ik mis de onderbouwing in cijfers om deze conclusie te snappen. Waar komen deze cijfers vandaan? Middelbare mannen kan ik terug halen, maar geen kinderen en een hoger inkomen en opleidingsniveau haal ik nergens uit… Kan ik dat nog ergens teruglezen?

  • 06/04/2011 om 15:19
    Permalink

    Nu 3 maanden later nog een kleine update. We hebben nu 2,353,257 leden in Nederland. Dat is 11% goei in exact 3 maanden tijd! Het afgelopen uur hebben er alleen al 189 nieuwe leden geregistreerd.

  • Pingback:LinkedIn Australia – all statistics & trends 2011 | Global Recruiting Roundtable

  • 04/05/2011 om 14:31
    Permalink

    Ik heb een vraag. is het ook bekend wat de gemiddelde activiteit in de communities is? naar mijn ervaring is het grotere deel in een community passief en zijn er een stuk minder mensen actief, in die zin dat ze een bijdrage leveren. (het gaat mij dan om zakelijke communities)

    zijn hier cijfers van?

  • 04/05/2011 om 14:59
    Permalink

    @Lidewij met communities bedoel je de LinkedIn groepen? Binnenkort komt LinkedIn met functionaliteit (statistieken) om de activiteit hiervan te volgen.

    In het algemeen zijn er vele malen meer lezers (lurkers) dan mensen die actief zijn (ongeveer 10% voor online groepen).

  • 04/05/2011 om 15:16
    Permalink

    Ja inderdaad, de groepen. ben benieuwd naar hun statistieken maar voorlopig kan ik wel vooruit met de 10%.

    dank je wel voor je snelle reactie

  • Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2012 | Recruiting Roundtable Nederland

  • 20/03/2012 om 09:35
    Permalink

    weten we ook hoeveel connecties elke gebruiker gemiddeld heeft in NL? Is dat een groot verschil vergeleken met FB-gebruikers?

  • 20/03/2012 om 09:47
    Permalink

    Recente gegevens heb ik hier niet van behalve dat de gemiddelde gebruiker via zijn eerstegraads connecties 16.500 personen (2e graads) kan bereiken.

  • 20/03/2012 om 09:51
    Permalink

    Heb je een idee hoe ik hier achter kan komen?
    Zijn er wel gegevens hierover bekend van FB-gebruikers?

  • Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2013 | Recruiting Roundtable Nederland

  • Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn in Nederland 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.