Wordt arbeid een product?

Flexibilisering van arbeid is hot. Ontslagrecht en arbeidscontracten vullen dagelijks nieuws, kranten en blogs. Het aantal onbepaalde tijd contracten heeft een dramatisch dieptepunt bereikt in 2011. Er mogen nog steeds maar drie tijdelijke contracten gegeven worden, maar de tendens lijkt dat de contracten die afgegeven worden steeds langer worden. Ligt de uitdaging voor werkgevers en werknemers hoe om te gaan met contracten of gaat het er helemaal anders uitzien?

Naast de contractenoorlog is er ook een andere tendens merkbaar in arbeidsland, de oprukkende zzp-er. Steeds meer mensen kiezen voor een bestaan als professional en verhuren zich zelf aan bedrijven. Nu wordt er vaak iemand tijdelijk ingezet ter vervanging van ziekte, ontslag of bijvoorbeeld een fusie, maar gaat er binnen afzienbare tijd vraag ontstaan naar specifieke kennis die een bedrijf niet voor onbepaalde tijd nodig heeft?

Het vertrek van een medewerker wordt meestal beantwoord met het aannemen van een nieuwe medewerker op basis van hetzelfde of een vergelijkbaar functieprofiel. Waarom wordt niet grondig bekeken of de benoemde taken nog wel op dezelfde manier uitgevoerd  moeten worden? Gebruik het vertrek van een medewerker juist om te bestuderen waar optimaliseringskansen liggen. Kijk kritisch naar een afdeling, werkwijze of systeem en bereken wat een nieuwe medewerker kost aan werving, salaris, training/scholing en inwerktijd. Kun je door een expert in te huren processen verbeteren waardoor een fulltimer niet meer nodig is? Misschien kunnen taken verdeeld worden onder andere collega’s?

Bedrijven die arbeid als een product zien welke door mensen geleverd wordt, kunnen wel eens een grote voorsprong op gaan bouwen. Arbeid is net als kennis namelijk te koop. Waarom zou iemand een onbepaalde tijdcontract krijgen als deze kennis niet voor onbepaalde tijd nodig is? Waarom huur je geen specialist in die deze kennis op een hoger niveau aanbiedt? Voor minder, teruggerekend naar het aantal uur dat je deze kennis gebruikt? Met de flexibiliteit dat je kunt stoppen wanneer je wil!

Beschouw arbeid als een product en zet de recruiter in als inkoper hiervan.

Over Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

1 reactie

  1. T.

    Alle Recruiters massaal aan de NEVI opleidingen beginnen! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *